עיקרון החזרתיות
"מיקוד הלחימה בעזה כהחלטה אסטרטגית" // "המלחמה היא מול אויב אכזר שביצע מעשים אכזריים בחפים מפשע כולל ילדים, נשים וקשישים" // "החמאס משתמש בתושבי עזה כמגן אנושי לרבות בתי חולים ומוסדות חינוך" // "אנו ממוקדים במטרות המלחמה – השבת החטופים ומיטוט שלטון ותשתיות החמאס" // …
משפטים אלה הם חלק מהמוטיבים החוזרים במסרים לציבור במהלך מלחמת חרבות ברזל הן של הדרג הצבאי באמצעות דובר צה"ל והן של נציגי השלטון המדיני-בטחוני. בהצהרות אלה, בנוסף לתיאור תמונת מצב של מאמצי הלחימה חוזרים ומדגישים את המניעים ומטרות המלחמה ואת הקשרה הכולל במיוחד אל מול המסרים שמפיץ החמאס והתמונות מרצועת עזה.
נראה כי ההקפדה על מוטיב החזרתיות בהצהרות של הדרגים הרשמיים בישראל מטרתם בין היתר להגביר בקרב הציבור את חשיבותה וצידוקה של הלחימה, את מיקודה אל מול הסחות הדעת וכן מסייעים בחיזוק תחושת השליחות, מחויבות והרתמות העם – בחזית ובעורף, להצלחת המשימה.
על כך בפרשת השבוע, פרשת ויצא שם נאמר:
"וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָה יַעֲקֹב אֶת רָחֵל, בַּת לָבָן אֲחִי אִמּוֹ, וְאֶת צֹאן לָבָן, אֲחִי אִמּוֹ; וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב, וַיָּגֶל אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר, וַיַּשְׁקְ, אֶת צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ" (בראשית כט, י).
נשאלת השאלה, מה המטרה של החזרה המשולשת על הביטוי "לָבָן, אֲחִי אִמּוֹ"?
נשיב,
נראה כי החזרה המשולשת מטרתה להסביר את מניעיו של יעקב וכן להבהיר את ההקשר והתמונה הכוללת, שתי הסיבות משקפות גם את ערכי הליבה של יעקב. נפרט:
- הגורם המניע – ערכי ליבה של כיבוד אם ודרך האמת: יעקב מגיע למצוא מקלט ועבודה אצל דודו לבן. באמצעות החזרה על הביטוי "לָבָן, אֲחִי אִמּוֹ" יעקב מדגיש כי הגורם המניע אותו הוא הכבוד לאמו, כך למשל יחסו של יעקב לרחל ולצאנה וכן גלילת האבן מהבאר נובעים בשל הקשרם לאמו – דודו לבן – אח אמו. יתר על כן, נראה כי חיזוק ההקשר הערכי לאמו כגורם מניע, מטרתו גם להבחין ולהרחיק מוסרית את יעקב מלבן, שכן לבן מייצג ערכים הפוכים מערכיו של יעקב, שעליו נאמר: "תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב" (מיכה ז, כ).
- הקשר והתמונה הכוללת – ערכי ליבה של כבוד לאחר ונימוס: בפסוק הבא (יא) נאמר: "וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל", יעקב חושש ממראית עין שכן מדובר במעשה לא ראוי שאדם זר לכאורה ינשק אישה שאינו מכיר. כשיעקב ראה את רחל מתקרבת חזר והדגיש לסובבים כי זו בתו של לבן אחי אמו, לכן מדובר בנשיקה מנומסת כחלק מאמירת שלום לבת משפחה, שזה מעשה מקובל ולא מהווה חריגה מנורמה מוסרית.
ההסברים משלימים זה את זה שכן בחזרה על הביטוי "לָבָן, אֲחִי אִמּוֹ" למעשה יעקב גם מדגיש כי על אף הקרבה המשפחתית בינו לבין לבן, אין ביניהם כל קירבה מוסרית. בנוסף, יעקב איש תם יושב אוהלים מגיע למקום זר ובנקודת הזמן על הבאר, המצב מבחינתו לוט בערפל. לכן חזרה על המסר מול הרועים וייתכן גם אל מול עצמו משרה ביטחון ומגביר הסיכוי שהמסר החשוב יישמע ובכך גם יסייע למזער אי הבנות ומסקנות מוטעות
על פי המילון, מנטרה היא הברה, מילה או משפט, הנאמרת בחזרתיות על מנת להשפיע על התודעה ולהשקיט פעילות מוחית הקשורה במתח. אמנם הצהרות הדרגים הרשמיים בישראל אינם מנטרה, אך הקפדה על עיקרון החזרתיות בהעברת המסרים במציאות המאופיינת ברמה גבוהה של אי וודאות וחרדה, יש בה גם תרומה להרגעת המתח כאפקט של מנטרה. נראה כי יישום עקרון החזרתיות של הביטוי "לָבָן, אֲחִי אִמּוֹ" בהחלט רלוונטיים גם כיום.
*** חדש – הבלוג האהוב גם בספר ***
*** פרטים והזמנות: ספר תורת הארגונים ***
לאור מצב המלחמה, מאמרי הפרשה של "תורת הארגונים" זמינים לקריאה חופשית.
מאמרים לפרשת ויצא:
- סמליות האבן
- זו העת לשנות
- כוחה של תרבות ומסורת
- הדג מצליח או מסריח מהראש
- שאפתנות היא להציב סולם המגיע לשמיים – הסולם כסמל
- BE SMART – SET GOALS
- אהוב מה שאתה עושה – עשה מה שאתה אוהב