חזית ההסברה
האשטאג HamasIsISIS#, שלטי Kidnapped by Hamas, מערכוני הסאטירה של ארץ נהדרת, יוסף חדד, תיקיית הסרטונים של מאקו, סרטוני החמ"ל האזרחי, סרטוני משפחות החטופים ובוט לדיווח פוסטים מסיתים, הינם רק דוגמאות בודדות של יוזמות אזרחיות מדהימות להרחבת חזית ההסברה במלחמת חרבות ברזל.
כשהאויב אינו בוחל בנשק השקרים, הזיוף ועיוות המציאות, אין ספק כי המלחמה על התודעה היא אחת החזיתות האסטרטגיות המרכזיות במלחמה זו. חזית ההסברה נלחמת על לגיטימציה ודעת קהל – המסר הוא כלי הנשק ורשתות התקשורת והחברתיות הן הזירה.
בעידן בו מצד אחד אנו מוצפים במגוון מסרים ומצד שני רמת הקשב יחסית נמוכה, המטרה היא שהמסר גם ישמע וגם ייקלט. מסר אפקטיבי הוא מסר פשוט, תמציתי, המותאם לקהל השומעים ונאמר בעקביות. יש לנו שורה תחתונה חשובה, לכן יש לחזור ולהציג אותה נכון ומדויק מספר פעמים ובמגוון אופנים.
על כך בפרשת השבוע, פרשת חיי שרה, שם נאמר:
"לֹא אֲדֹנִי שְׁמָעֵנִי הַשָּׂדֶה נָתַתִּי לָךְ, וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ לְךָ נְתַתִּיהָ; לְעֵינֵי בְנֵי עַמִּי נְתַתִּיהָ לָּךְ, קְבֹר מֵתֶךָ" (בראשית כג, יא).
נשאלת השאלה, מדוע עפרון חוזר שלוש פעמים על נטיות השורש נת"ן (נָתַתִּי לָךְ / לְךָ נְתַתִּיהָ / נְתַתִּיהָ לָּךְ) – האם לא די לומר לאברהם פעם אחת למשל נְתַתִּיהָ לָּךְ?
רש"י מפרש: אינך צריך לשלם אלא נתתי לך וכאילו הוא שלך. רמב"ן מפרש, אברהם ביקש לקנות רק את המערה כדי לקבור בה את שרה, אך עפרון אמר לו כי אין זה ראוי לאדם נכבד שהשדה סביב המערה יהיה בבעלות אדם אחר.
אמנם רש"י ורמב"ן מתייחסים לטקסט המקראי אך הם אינם מתייחסים לביטוי המשולש בפסוק. מכאן ניתן להסביר כי נראה שמטרת החזרה על מילים מהשורש נת"ן היא כדי להעביר 3 מסרים. נפרט:
- "הַשָּׂדֶה נָתַתִּי לָךְ" – מסר #1: העסקה כוללת את השדה. אף על פי שאברהם מבקש לקנות רק את המערה, עפרון מוכר לו (בתשלום מלא) גם את השדה.
- "וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ לְךָ נְתַתִּיהָ" – מסר #2: הבהרה כי העסקה כוללת גם את המערה שבשדה, כי אברהם האדם הראוי לקנותה.
- "לְעֵינֵי בְנֵי עַמִּי נְתַתִּיהָ לָּךְ" – מסר #3: העסקה מאושרת ע"י כל הגורמים הרלוונטיים. אף שמן הדין היה נכון שעפרון יציע את האפשרות לקניית השדה קודם לבני חת ורק אם ידחו ההצעה אברהם יוכל לקנותו (= עפ"י דין בר מצרא – אדם הרוצה למכור שדה חייב להציע קודם למי שגובל עימו). מכירת השדה לאברהם נעשתה ע"י עפרון בפומבי לעיני בני עמו ולכן יש לראות במכירה כחתומה ללא עוררין ולצמיתות.
עפרון מלמד אותנו עקרונות העקביות והדיוק בהעברת המסרים ובכוח השפעתו על האדם. זיקוק רעיון כך שיהיה קצר. פשוט. ברור וקליט נכון גם לחזית ההסברה. היכולת של ישראלים רבים להעביר מסרים באופן אחיד, עקבי ומדויק בהפצת הזוועות שביצע החמאס היא מרכזית ואפילו קריטית בעת הזו. מסר מדויק המועבר באופן עקבי בכוחו לשנות דעה של אנשים, לשנות תודעה ציבורית וליצור שינויים משמעותיים בחברה. זו ללא ספק גם אחת המטרות החשובות במלחמה זו – לצאת עם היד על העליונה גם בהיבט התודעתי, ללא עוררין ולצמיתות.
*** חדש – הבלוג האהוב גם בספר ***
*** פרטים והזמנות: ספר תורת הארגונים ***
לאור מצב המלחמה, מאמרי הפרשה של "תורת הארגונים" זמינים לקריאה חופשית.
מאמרים לפרשת חיי שרה:
- מוקדי הכוח האמיתיים בארגון
- קמפיין אברהם
- שליחות – כאן ועכשיו
- ירושה ומורשת
- על נאמנות ואינטרסים אישיים
- מנכ"ל – מתי בפעם האחרונה דיברת עם העובדים שלך?
- שפה היא לא רק המילים – על תבונה ורגישות