תתעוררו
N12: https://www.mako.co.il/news-military/6361323ddea5a810/Article-13afeb780ae3b81026.htm?sCh=31750a2610f26110&pId=789208588_505755
בראיון כואב ומעורר השראה אחרי שאיבדה בתופת הרצחנית את הוריה ורבים מקרוביה, הגיבורה אור צוק, בת 27 תושבת כפר עזה במבט ישיר למצלמה קוראת למקבלי ההחלטות 'להתעורר' – "עוד יום עובר ועוד יום, אני לא מבינה למה לא מכריזים על וועדה קרואה… תביאו אנשי מקצוע. למה מתמהמהים? יש כל כך הרבה אנשים חכמים וכל כך הרבה תרומות…" אור מסכמת בקריאה ברורה: "אני רוצה לחזור לקיבוץ, אני אבנה שם את הבית שלי ויהיה לי נוף לים. ואתם תדאגו לזה. תדאגו בבקשה שאוכל לחזור הביתה, ושאת הריאיון הבא נקיים משם".
כמדינה וכחברה יש לנו חובה מוסרית וערכית, לצד הלחימה הצבאית, להילחם על בניה מחדש ראויה והולמת של קיבוצי העוטף. מחובתנו 'להתעורר' ולתת לאחינו הגיבורים בדרום מענה מהיר, יעיל ואופטימלי בשקיפות ובבהירות של כל הנדרש כדי לבנות את חייהם מתוך מבול החורבן וההרס, לתת עוגן, אופק ותקווה. זה המינימום.
באופן סמלי בפרשת השבוע, פרשת נח מתואר הרס העולם שנבנה בבראשית ובנייתו מחדש לאחר המבול, שם נאמר: "וְהַבָּאִים זָכָר וּנְקֵבָה מִכָּל בָּשָׂר בָּאוּ, כַּאֲשֶׁר צִוָּה אֹתוֹ אֱלֹקים וַיִּסְגֹּר ה' בַּעֲדוֹ" (בראשית ז, טז).
נשאלת השאלה,
למה הכוונה במילים "וַיִּסְגֹּר ה' בַּעֲדוֹ"?
נשיב,
בכור שור: נח חשש לסגור התיבה כי לא היה בטוח שבאו כל המינים האמורים להינצל מהמבול. לכן ה' סגר בעדו כאשר באו כולם, כדי לאטום את התיבה מפני חדירת מי המבול.
רש"י מסביר עפ"י המדרש כי הגן על נח מפני זממם של בני דורו לשבור התיבה, והקיף אותה דובים ואריות.
וניתן גם להסביר על בסיס השימוש בשמות אלוקים וה' בפסוק. עפ"י המדרש (שמות רבה ג, ו), "אלוקים" מסמל את מידת הדין, ו-"ה'" את מידת הרחמים. מכאן כשדן את הבריות ישתמש בשם אלוקים, וכשמרחם על עולמו ישתמש בשם ה', כמו למשל בי"ג המידות: "ה' ה', אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם, וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת" (שמות לד, ו).
על פי פירוש זה: "כַּאֲשֶׁר צִוָּה אֹתוֹ אֱלֹקים" הכוונה לבעלי החיים שבאו לתיבה על פי דין מאחר ולא נטלו חלק בהשחתת העולם כפי שעשו בני האדם (בראשית ו, יב), היו זכאים להגיע. מנגד, "וַיִּסְגֹּר ה' בַּעֲדוֹ", לומר שנח ובני ביתו ניצלו מהמבול אך לא בהכרח בשל צדקתם אלא בשל מידת הרחמים שחס עליהם, כנרמז בשימוש בשם ה'. מכאן נראה שלא כל בני ביתו של נח היו ראויים להינצל לכן נדרשה גם מידת הרחמים.
אל מול תושבי העוטף טרם פעלה המדינה על פי מידת הדין ובוודאי לא על פי מידת הרחמים. הם חזית העורף. זה הזמן – 'להתעורר' ולעשות נכון, במהירות וביעילות – את הדבר הנכון. לתת עכשיו לאנשים אלה, פתרונות פרקטיים לטווח קצר, בינוני וארוך שיעניקו להם קצת אוויר לנשימה, עוגן ותקווה. הם זכאים לכך. לא בזכות הכוח אלא בכוח הזכות. לא רק בהיבט הדין והחוק אלא בעיקר בהיבט האמפטי והאנושי. רק הסתכלות שכזו תאפשר המשכיות הקיום לתושבי המדינה בכלל ולתושבי הדרום בפרט. פשוט תתעוררו !
*** חדש – הבלוג האהוב גם בספר ***
*** פרטים והזמנות: ספר תורת הארגונים ***