ערך הרעות בחצי שקל
צוות הוא קבוצה של אנשים בעלי מידה גבוהה של תלות הדדית המכוונת להשגת מטרה משותפת. חברי הצוות מבצעים יחד משימות הדורשות תיאום ושיתוף פעולה, הם מסכימים על המטרה ועל כך שהדרך היחידה להשיג אותה היא – לעבוד ביחד.
נקודת ההנחה היא – סינרגיה – השלם גדול מסך חלקיו.
צוות מחויב ומגובש הוא צוות שחבריו רואים עין בעין את טובת הארגון ואת המטרות כמשותפות בד בבד עם זיקה חזקה לערכי ליבה במיקוד על ערכי רעות הכוללים בין היתר: אחריות קולקטיבית, אחדות, שוויון ונתינה – ערכים שאינם מתמקדים בפריזמה צרה של אינטרסים אישיים.
אחד האתגרים המנהיגותיים-ניהוליים הוא ליצור בתוך השונות והייחודיות של כל אחד מחברי הצוות, גם שילוביות סינרגטית המבוססת על חיזוק הזהות, ערכי הליבה והמטרות המשותפות כמו-גם הגדרת קריטריונים לתגמולים הוגנים שיגבירו תחושת ההלימה עם רציונליות היחיד, אך גם שיבטאו ערכי עבודת צוות המושתתים כאמור על ערכי הרעות.
על כך בפרשת השבוע, פרשת כי תשא שם נאמר:
"כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם" (שמות ל, יב).
רש"י מסביר כי הסיבה שמונים את העם באמצעות מטבע הוא בגלל שבמניין (=הספירה) שולט עין הרע והדבר בא עליהם כמו שמצאנו בימי דוד (שמואל ב, כד).
אלא שפרוש זה מעלה תמיהה שכן מה הטעם שתשלוט עין הרע רק בישראל ראינו כי האומות מונות את אנשיהם ללא נגף וללא כפרה. אלא ישנן דעות נוספות לטעם המנייה באמצעות מחצית השקל, נפרט:
- העגל – לאחר מעשה העגל ה' נגף את העם "וַיִּגֹּף ה' אֶת הָעָם עַל אֲשֶׁר עָשׂוּ אֶת הָעֵגֶל" (שמות לב, לה) ואז משה התבקש למנותם. נראה כי גם פירוש זה אינו מתייחס למהות דרך המניה באמצעות מטבע כמו-גם על פי הפירוש מדובר במצווה שיש לקיים באופן חד פעמי לאחר חטא העגל ולא מצווה לדורות.
- קורבנות – הכסף הנתרם שימש לקניית הקורבנות שמטרתם לכפר על ישראל ולכן מהות הפעולה היא כפרה שהינה בעלת משמעות לכל הדורות.
- שוויוניות ופעולה מאחדת – כול אדם בעם נתן אותו סכום כסף "העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט" כדי לחוש שוויון בענייני הרוח ובקרבה לה'. רלוונטי תמיד.
- כנגד שקלי המן – נותנים מחצית השקל החל מראש חודש אדר להקדים שקלינו לשקלי המן – שהיה מוכן לשלם עבור היתר להשמיד את היהודים ולכן מסמל גם הודיה על נס בעל משמעות על-דורית.
- מכירת יוסף – עפ"י המדרש מחצית השקל היה חלקו של כל אח ממכירתו של יוסף, לכן הוא גם מסמל את הרצון לכפר על מעשה זה לדורות.
מכאן נראה כי היסודות המקשרים בין הפירושים השונים לבין סימבוליות המנייה באמצעות מחצית השקל טמונים בערכי הרעות:
- אחריות קולקטיבית – כולם אחראים באותה מידה – כל ישראל ערבים זה לזה
- אחדות ושוויון – סכום שווה לכולם ומחצית כדי שכל מחצית תשלים את חברתה ורק כשמתאחדים הופכים לשלם.
- הנתינה כהגנה – כשאדם נותן הוא למעשה אומר 'הזולת חשוב לי' ולכן הנתינה מהווה כהגנה וכתמיכה הדדית וזהו הנראה הכוונה בסייפא של הפסוק: "וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם" – באופן מעניין, למילה "בִּפְקֹד" פירוש כפול גם מנין וגם חסרון (נפקדות).
עפ"י ויקיפדיה ערך הרעות מסמל קשר נפשי עמוק בין אנשים שאינו תלוי באינטרסים של אחד הצדדים. בשם ערך הרעות נדרש הפרט לוותר על טובתו האישית, לעיתים תוך סיכון עצמי, כפי שמתבטא גם בערכי צה"ל: "רעות – החייל יפעל מתוך אחווה ומסירות לחבריו לשירות, וייחלץ תמיד לעזרתם כשהם זקוקים לו או תלויים בו, חרף כל סכנה וקושי, עד כדי חירוף הנפש".
המנייה באמצעות מחצית השקל אם כן הינה פעולה טיקסית סימלית המבטאת מגוון ערכים הנובעים מערך-העל רעות אשר בא לידי ביטוי עוד משחר הדורות, בכלל היבטי החיים כמו למשל: בבית המקדש, בהיסטוריה התנ"כית, בשדה הקרב וכאמור אף במציאות הארגונית.