על-אנושי
תקופה זו מלמדת אותנו להתמודד בכוחות על-אנושיים עם המציאות המורכבת שנוצרה בעקבות המעשים האל-אנושיים שביצעו מחבלי החמאס בשבת השחורה. ההלם, האבל, והתמודדות עם תחושות האובדן הרבות, בנוסף למתח ואי הוודאות לגבי מה יילד יום ומה "הותר לפרסום" מאלצים אותנו להתמודד עם מציאות שטרם מועד זה, לא חשבנו שנוכל לה.
עפ"י המילון המונח "על אנושי" מתאר "משהו שהוא למעלה מכוחו של האדם למשל, הניצול מהאנייה שטבעה שחה אל החוף במאמצים על־אנושיים". נראה כי המציאות מוכיחה כי יכולת "על אנושית" או בתרגומה לאנגלית: סופר-הומן, יכולה להיות לא רק חיצונית לאדם – כוח עליון או כוח אלוהי אלא במידה רבה יכולה להיות גם פנימית – מתוך האדם ומייצגת מאמצים אנושיים יוצאי דופן.
על כך בפרשת השבוע, פרשת מקץ שם נאמר:
"וַיְדַבֵּר פַּרְעֹה, אֶל יוֹסֵף: בַּחֲלֹמִי, הִנְנִי עֹמֵד עַל שְׂפַת הַיְאֹר" (בראשית מא, יז)
פרעה מספר את חלומו ליוסף, מסופק אם ביכולתו לפתור את מה שלא ידעו "כָּל חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם..וכָּל חֲכָמֶיהָ" (מא, ח). לאחר פירוש החלום פרעה אומר ליוסף: "אַחֲרֵי הוֹדִיעַ אֱלֹהִים אוֹתְךָ אֶת כָּל זֹאת אֵין נָבוֹן וְחָכָם כָּמוֹךָ" (מא, לט). נראה שפרעה הבין כי חוכמתו וידיעתו של יוסף נובעת ממקור אלוהי על-אנושי, לכן בעיניו חכמתו ותבונתו נתפסה כעדיפה על חוכמתם האנושית של כלל חרטומיו.
נשאלת השאלה,
מה גרם לפרעה להסיק כי חוכמתו של יוסף היא ממקור אלוהי, על-אנושי?
נשיב,
פרעה בתיאור החלום ליוסף מספר: "בַּחֲלֹמִי, הִנְנִי עֹמֵד עַל שְׂפַת הַיְאֹר". אך יוסף מדייק אותו ואומר: "וּפַרְעֹה חֹלֵם, וְהִנֵּה עֹמֵד עַל הַיְאֹר" (מא, א). כשפרעה שמע דיוק זה מפי יוסף, הוא הבין שהוא לא רק יפתור את החלום אלא שהוא גם מכיר את החלום וזה מייצג יכולת שמעל הכוח האנושי. יתר על כן נאמר בתהילים (פא, ו): "עֵדוּת בִּיהוֹסֵף שָׂמוֹ בְּצֵאתוֹ עַל אֶרֶץ מִצְרָיִם שְׂפַת לֹא יָדַעְתִּי אֶשְׁמָע". יוסף אומר כי הוא לא מכיר ("שְׂפַת לֹא יָדַעְתִּי") את התיאור של פרעה ש-"עֹמֵד עַל שְׂפַת הַיְאֹר". נראה כי פרעה סיפר את חלומו על פי מה שנתפש כהתנהגות הגיונית וסבירה, אך מאחר שיוסף ידע כי פרעה עומד על היאור, הוא מציין כי ההתנהגות הנראית בחלום באה גם לרמוז כי יהיה משהו לא סביר הקשור ליאור. דיוק זה מצא חן בעיני פרעה ומשכנעו כי כוחו של יוסף הינו כוח אלוהי על אנושי (על פי מרגניתא דרבי מאיר). מכאן גם נציין כי הכוונה במילים "שְׂפַת לֹא יָדַעְתִּי" אינה לשפה = לשון הדיבור אלא לגדה של היאור.
בפראפרזה לאימרה של אנדי גרוב, המנכ"ל המיתולוגי של אינטל: "יש המתמוטטים ממשבר, יש השורדים אותו ויש המשתפרים באמצעותו". להצליח להשתפר במצב משברי כה עמוק הוא אתגר עצום שדורש מאתנו – אנשים, ארגונים וחברה, להתמודד הלכה למעשה עם מציאות לא פשוטה באמצעות כוחות פנימיים של חיזוק וחידוש מגוון היבטים של חוסן נפשי-אישי שאנו לומדים לפתח תוך כדי התמודדות עם אתגרי המציאות ותחושות דכדוך. בניגוד לכוח החיצוני, העל אנושי-אלוהי של יוסף, בעת הזו אנו נדרשים לפתח בכוחות פנימיים יכולות על אנושיות ולהפיח בעצמנו ובסביבתנו רוח תקווה ואמונה כנה שבאמת יהיה טוב. כי אין אפשרות אחרת.
*** חדש – הבלוג האהוב גם בספר ***
*** פרטים והזמנות: ספר תורת הארגונים ***
לאור מצב המלחמה, מאמרי הפרשה של "תורת הארגונים" זמינים לקריאה חופשית.
מאמרים לפרשת מקץ:
- האינטליגנציה הרגשית של פרעה
- על חלונות וחלומות
- איתות תנכ"י
- עקרונות להצלחת ניוד פנימי, עפ"י פרעה
- מה הקשר בין משנה למלך לבין אנליסט ביג-דאטה ומומחה מימון המונים?
- Same But different