מנהיגות ערכית
מדי שנה במאי, מגזין דה מרקר מפרסם את תוצאות הסקר: מה חשוב לעובדים בישראל? (מצ"ב). בדומה לשנים קודמות גם בשנת 2023 למנהל הישיר ולטיב יחסיו עם העובד השפעה משמעותית על שביעות הרצון, לרבות יכולתו של המנהל לבנות סביבת עבודהפסיכולוגית-חברתית נעימה ופורה (יחסי עבודה) וכן לאפשר אתגר מקצועי באופן מותאם לכל אחד מחברי הצוות.
לא בכדי יחסי עבודה ושביעות רצון מהמנהל הישיר שומרים בשנים האחרונות על מיקומם המוביל, גם כשסדר העדיפות של פרמטרים אחרים משתנה. שכן: 'עובדים לא עוזבים ארגון, הם עוזבים מנהל'.
כדי שמנהל יוביל וירתום אנשים יחד להשגת מטרות משותפות, הם צריכים להאמין בו. האמון נבנה מתוך מנהיגות ערכית הכוללת בין היתר: שיתוף ופתיחות, תקשורת, דוגמה אישית, מחויבות, הוגנות בתגמול, חניכה ויחס אישי. נראה כי מיקוד השקעה של תשומות ניהוליות-מנהיגותיות בפרמטרים אלה יתרמו לחיזוק שביעות הרצון והמוטיבציה של העובדים.
על כך בפרשת השבוע, פרשת בשלח שם נאמר:
"וּפַרְעֹה הִקְרִיב וַיִּשְׂאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת עֵינֵיהֶם וְהִנֵּה מִצְרַיִם נֹסֵעַ אַחֲרֵיהֶם וַיִּירְאוּ מְאֹד וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה'" (שמות יד, י).
לכאורה סדר הפעולות בפסוק תמוה שכן היה צריך לומר קודם "וַיִּשְׂאוּ אֶת עֵינֵיהֶם" ורק אח"כ לתאר שראו כי "פַרְעֹה הִקְרִיב". בנוסף, מה טעם השימוש בבניין הפעיל "הקריב", בניין המרמז על פעולה המבוצעת על אדם אחר (=כמו הלביש) לכאורה היה צריך לומר "ופרעה קרב"?
נסביר,
רש"י: פרעה הקריב את עצמו, שמלכי אומות העולם לא יוצאים בראש צבאותיהם וכאן פרעה היה הראשון – כמי שמקריב עצמו.
המדרש: בגלל שבני ישראל פחדו, פרעה למעשה קירב את ישראל לאביהם שבשמים שכן בהמשך הפסוק נאמר: "וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה'".
וניתן גם להסביר: בתחילה בני ישראל ראו את פרעה ושש מאות הרכב שעמו ולא התייראו כי המחנה נראה קטן יחסית למלחמה נגד שש מאות אלף רגלי של בני ישראל. אך כשנשאו עיניהם, ראו כי אחרי פרעה ורכבו "מִצְרַיִם נֹסֵעַ אַחֲרֵיהֶם" – ראו עם רב שבא להילחם עימם ואז "וַיִּירְאוּ מְאֹד".
חיזוק לכך הוא בתיאור כי הפחד נכנס בבני ישראל לאחר שראו את "מִצְרַיִם נֹסֵעַ אַחֲרֵיהֶם" לכאורה היה צריך לומר – נוסעים, אלא רש"י מפרש שם: "בלב אחד כאיש אחד". כשראו מסירות הנפש של פרעה, הדוגמא האישית ואחדות המצרים אל מול המטרה, פחדם היה רב ולכן אז, צועקים אל ה'.
מכאן שעל פי הפירושים השימוש בפועל ובבניין מתאים. כי פרעה שלא כדרך מלכי האומות: (1) הולך בראש צבאו (2) מוכן לחלוק השלל עם המצרים (3) הניע מצרים רבים להצטרף ללחימה וגם (4) קירב בין בני ישראל לה'.
מהתיאור עולה כי האמון שרכשו המצרים במלכם טמון בין היתר: במחויבות של פרעה, במסירותו, בדוגמא האישית, בהבטחת התגמול וביכולתו לאחד את האנשים סביב מטרה משותפת.
מוטיבציה מוגדרת כסך התהליכים אשר מעוררים, מכוונים ומשמרים את התנהגות האדם להשגת מטרה מסוימת. מכאן שלמנהל הישיר השפעה על אינטנסיביות ההשקעה של העובד והכוונתה להשגת מטרות הארגון לאורך זמן. עובד מרוצה הוא עובד שמונע מהמנהיגות הערכית של המנהל הישיר שלו ולכן מוכן ומחויב לתרום באופן מיטבי את מרצו, כישרונו וניסיונו לטובת הצלחת המטרות הארגוניות.