מה הסיפור שלך? סטוריטלינג נוסח משה ויתרו
בשנת 2018 הוגדרה היכולת לספר סיפורים (סטוריטלינג) כאחת המיומנויות החשובות ביותר למנהלים. ולא בכדי. היכולת ליצור נרטיב המשלב בין ערכי הארגון לבין צרכי הלקוח ולארוז מסרים אלה בצורה פשוטה ובהירה באריזת סיפור אטרקטיבית, היא מלאכת מחשבת עדינה ונבונה.
סטוריטלינג, מיומנות מסורתית שמונפה בעידן המודרני למקצוע של ממש המסייע ליצור חיבור רגשי עמוק ומשמעותי למותג החברה, במטרה לגרום ללקוח גם לפתוח את הכיס.
עם זאת, למרות הקווים הדומים בין מגוון חברות וערכיהן, הסיפור של כל אחת שונה וייחודי. נראה כי הבסיס להבדלים טמון בין היתר בהבנה כי עיצוב הסיפור ומיקודו מושפעים בעיקר ממגוון היבטים סובייקטיביים – ערכיים, פסיכולוגיים והתנהגותיים המאפיינים את תרבות החברה ובעיקר את האנשים העומדים בראשה.
על כך בפרשת השבוע, פרשת יתרו שם נאמר:
"וַיְסַפֵּר מֹשֶׁה לְחֹתְנוֹ אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה ה' לְפַרְעֹה וּלְמִצְרַיִם עַל אוֹדֹת יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל הַתְּלָאָה אֲשֶׁר מְצָאָתַם בַּדֶּרֶךְ וַיַּצִּלֵם ה'" (שמות יח, ח)
נדמה שישנן 3 גרסאות שונות לאותו סיפור: (1) מה שיתרו שמע, (2) מה שמשה סיפר, (3) על מה שיתרו הודה. נפרט:
- יתרו שמע – "וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ" (יח, א). מיקוד הסיפור – משה וישראל.
- משה סיפר – "וַיְסַפֵּר מֹשֶׁה לְחֹתְנוֹ אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה ה' לְפַרְעֹה וּלְמִצְרַיִם, עַל אוֹדֹת יִשְׂרָאֵל". מיקוד הסיפור – מה שנעשה למצרים.
- יתרו מודה – "וַיִּחַדְּ יִתְרוֹ עַל כָּל הַטּוֹבָה, אֲשֶׁר עָשָׂה ה' לְיִשְׂרָאֵל" (ט)
כאמור, הדרך שאדם יתאר אירועים אובייקטיבים לכאורה, תושפע מנקודת מבטו, עמדותיו, ערכיו וניסיונו, כך למשל:
- יתרו – מיועצי פרעה. כשרצה להפסיק לשתף פעולה נגד ישראל, ברח למדין. כך שהאירועים שקרו למשה (שכתוצאה גם ברח למדין ומצא מקלט אצלו) והאירועים שעברו בני ישראל שניסו להכניעו באמצעות שיעבוד – ובכל זאת ניצלו, השאירו אצלו רושם רב ככהן מדין. יתרו ראה בכך עליונות של אלוהי ישראל ושל עם ישראל.
- משה – גדל בארמון המלך שביקש להורגו ועם ישראל שועבד על יד פרעה ועמו. לאחר המכות ויציאת בני ישראל ממצרים, משה מציין את ניסי ה' שנעשו לפרעה ולמצרים. משה שהכיר את עם ישראל מציין שההצלה שלהם היא לא בשל גבורתם וזכויותיהם אלא שה' הכניע את פרעה ואת מצרים, על אף שחשבו עצמם לשליטים מוחלטים.
יתר על כן, ישנו הבדל בבחירת המילים של משה ויתרו. שכן בעוד יתרו שומע מה עשה: "אלוהים" שם המציין את מידת הדין שמנקודת מבטו, כאמור ישראל ניצלו על פי מידת דין, משה מספר על "אֲשֶׁר עָשָׂה ה'", שם המרמז על מידת הרחמים שהצלת ישראל מנקודת מבטו של משה היתה על פי מידת הרחמים.
הגרסאות המסופרות על ידי יתרו ומשה הינן דוגמא מרתקת לסטוריטלינג אשר העקרונות בבסיסה נותרו רלוונטיים גם בעידן הנוכחי. נקודת מבט סובייקטיבית היא שמגדירה את ליבת הסיפור והנרטיב – מה ייכלול הסיפור, המילים שיבחרו להמחישו, הערכים שבבסיסו וכן המיקוד והגישה שיאפיינו אותו. על אף העובדות היבשות – האובייקטיביות לכאורה, כל סיפור מסופר בעיקר עפ"י פירוש המציאות מעיני המספר – אמת סובייקטיבית כפי שבאה לידי ביטוי גם בסיפורים של משה ויתרו…