הנעה או דיכוי?
פרדוקס מסלולי הקידום המקצועי
ארגונים רבים משקיעים לא מעט משאבים ומאמצים בהקמת תשתיות מסלולי קריירה לעובדים מתוך רצון להגדיל את שביעות רצונם ואת הישארות העובדים לאורך זמן בארגון (הגדלת שנות הותק). שכן, קיימת כיום ההבנה כי יש לטפח סביבת עבודה המאפשרת הזדמנויות ומעודדת עובדים לבנות קריירה מספקת ולהתפתח מקצועית, כאחת הפעולות לשימור העובדים.
עם זאת,
בארגונים רבים קיימת עמימות (כמדיניות או שלא במודע) בתחום מסלולי הקידום המקצועי.
העמימות למעשה משפיעה על העובד באופן סותר בכך שמצד אחד יכולה להוות מקור מניע אך מנגד יכול גם לשמש כמקור מדכא פעולה.
הקידום בחברות תעשייתיות
מניסיוני בחברות תעשייתיות נראה כי לרוב הקידום המקצועי אינו נובע ממסלולי קידום מוגדרים מראש ולעובדים בחברות אלה, בד"כ אין מסגרת כללים ברורה המגדירה מה התפוקות או ההישגים הנדרשים על-מנת לזכות בקידום המיוחל.
בהעדר הגדרות וכללים אנו עדים פעמים רבות, לעובד מוכשר אשר קיבל קידום מהיר ומרשים ('מטאור') מחד, לעומת עובד מוכשר אחר הנמצא עשרים שנה ויותר בתפקיד בו נכנס לארגון.
יתרה מכך, בחינת שדרת הניהול העליונה (מנכ"ל וסמנכ"לים) בחברות רבות, מצביעה על כך שבד"כ רוב המשרות הללו מאוישות ע"י גיוסים מחוץ לחברה ולא בעובדים שצמחו מלמטה. בעוד שכבת מנהלי הביניים מורכבת בעיקר מקידום עובדים בהיררכיה הארגונית עד אשר הם נתקלים, כך נראה בתקרת זכוכית.
על אף שחברות רבות מצהירות כי יש להם הגדרות וקריטריונים למסלולי קידום מקצועי, לרוב, מסלולים אלה אינם מוטמעים כחלק מהתרבות הארגונית,
ובפועל – כאמור, העובדות בשטח מצביעות על כך שלרוב עיקר שדרת הניהול הבכיר אינו מאויש בעובדים אשר החלו בארגון את הקריירה שלהם.
פרדוקס העמימות: הנעה או דיכוי ?
השאלה העולה לאור העמימות הקיימת במסלולי הקידום המקצועי, איך עובדים מגיבים לכך?
העמימות יכולה להוביל לשתי צורות פעולה סותרות מבחינת העובד שכן היא יכולה, להיות מקור מניע או לדכא פעולה.
עמימות במסלולי הקידום בארגון, אם כן יוצר פרדוקס כפול:
- פרדוקס 1: עמימות במסלולי קידום יכולה להוביל לפעולה ולגרום לעובד להשקיע בעבודתו מעבר לנדרש מתפקידו. שכן, מאחר ואין כללים ברורים והכל לכאורה פתוח בפניו, בשעה שכישוריו ויכולתו יבלטו, סיכוייו לצמוח מקצועית ולהתקדם עולה על סיכויי עמיתיו לעבודה ("כוכב עולה"). מאידך, העדר מסגרת כללים מובנית עלולה לדכא את פעולתו של העובד כי כאשר המצב עמום – אין מוטיבציה להשקיע ('בשביל מה?!?!').
- פרדוקס 2: גם כאשר מסלולי הקידום מוגדרים (למשל בצה"ל), נוצר פרדוקס באשר לאופן פעולתו של העובד שכן מצד אחד העובד מתקדם מקצועית בהתאם למסלול מוגדר מראש ולכן למעשה אין לו סיבה להשקיע מעבר למצופה מתפקידו – ממילא דרכו המקצועית כבר סלולה לפניו. מצד שני, ככל שעולים בהיררכיה הארגונית הפירמידה הופכת לצרה יותר ולכן ביצוע תפקיד באופן משביע רצון בלבד יש ביכולתו להשפיע על הקידום הארגוני שכן יתכן ויעדיפו לקדם עמיתים בעלי כישורים בולטים יותר.
פוליטיקה, אישיות ותרבות..
רמת עמימות כגורם מניע או מדכא פעולה אינה עומדת בפני עצמה ותלויה בגורמים נוספים כגון: פוליטיקה ארגונית, אישיות העובד ותרבות ארגונית:
- פוליטיקה ארגונית, פועלת בכל סוגי הארגונים ולעיתים אף משמשת כמתווה מדיניות עצמאי. עם זאת בהינתן מסלול קידום מובנה השפעתה של הפוליטיקה הארגונית מצטמצמת במעט. כאשר העמימות רבה, לפוליטיקה הארגונית משקל רב יותר וביכולותיה להשפיע באופן מובהק על סיכויי הקידום. הארגון, במצב כזה עלול לאבד כישרונות מוצלחים אשר אינם "משחקים את המשחק הפוליטי" ואולי אף לקדם "פוליטיקאים" מצוינים אך ללא יכולות ניהוליות ממשיות.
- אישיות העובד, עובד שאפתן, פעיל ונמרץ, בעל בטחון עצמי ואמונה ביכולותיו, ימנף את העמימות ככלי לפלס את דרכו לקידום המקצועי. מנגד, עובד פסיבי (או פסימי), בעל שאיפות נמוכות, יבחר לראות בעמימות כ"קיר החוסם" את סיכוייו לקידום ויתמקד בתפקידו הנוכחי.
- תרבות ארגונית כך למשל ארגון המעודד יוזמה, חדשנות, פתיחות ויצירתיות ומתגמל על כך, עמימות תתפרש בקרב עובדיו כהזדמנות להעז ולהתפתח מקצועית, כאשר תגמול עשוי להיות הקידום עצמו. לעומת זאת, בארגון בעל תרבות ארגונית קשיחה המשמרת עמידה בכללים ונהלים, עמימות תביא לדיכוי מוטיבציית העובד ליזום, לחדש ולפעול "מחוץ לקופסא", מתוך הבנה שלא רצוי ליצור "רעשים מיותרים" והמערכת מצפה לביצוע התפקיד בגבולות גזרה ברורים.
חשוב לזכור…
הנחת היסוד היא, כי כל ארגון נשען על המשאב האנושי כאבן יסוד הכרחית לשגשוגו. עם זאת על ארגונים להיות מודעים להשפעת העמימות בנושא הקידום המקצועי על התנהגות העובדים. שכן, בין אם ארגון יבחר בדרך העמומה ובין אם יבחר להגדיר מסלולי קידום ברורים לעובדיו, חשוב להשגיח ששיטת הקידום לא מפספסת את הכוכבים האמתיים או, חמור מכך – מבריחה אותם אל עבר המתחרים.
בהצלחה !
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים ולעדכונים מהבלוג השבועי "תורת הארגונים"