דוגמא אישית – ערך ליבה במנהיגות

עפ"י סון טסו: 'ראשית חכמה למנהיג כי הוא שיקבע את הדוגמה'. הובלה מוצלחת של ארגון מתבססת על צוות הנהלה
מחויב ומגובש, חזק ומנוסה, שחבריו רואים עין בעין את טובת הארגון, את המטרות כמשותפות וסינרגטיות ומשמשים דוגמא אישית לערכי הארגון ויעדיו – מיישמים אותם הלכה למעשה.
הביטוי Walk The Talk או בניסוחו העברי נאה דורש נאה מקיים, מבטא הלימה בין הפעולות המבוצעות לבין המסרים הוורבאליים והלא-וורבאליים. הדגמה בפועל בפעולות היום־יומיות של המדיניות, העקרונות והערכים הארגוניים.
דוגמה אישית היא ליבת המנהיגות, היא הבסיס למנהיגות ערכית, היא מסייעת לחיזוק רמת האמון והאמונה של עובדים בהנהלה. גם על ערך-על זה נשענת הבחירה שלהם כל בוקר מחדש, לרתום את מרצם באופן מיטבי להשגת מטרות הארגון.
על חשיבות Walk the Talk בפרשת השבוע, פרשת משפטים שם נאמר:
"כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם" (שמות כא, ב).
באופן מעניין הדין הראשון שמפורט מיד לאחר מתן תורה הוא דין עבד עברי. השאלה – מדוע?
נשיב,
עפ"י פירוש אור החיים – כאשר אדם ירצה לקנות עבד ויזדמנו לפניו עבד כנעני ועבד עברי, יעדיף את העברי אפילו שישתחרר לאחר שש שנים והכנעני עבד לעולם. וזהו "כִּי תִקְנֶה עֶבֶד" – כאשר תקנה עבד, תעדיף "עִבְרִי". פירוש זה אמנם מתייחס לטקסט המקראי אך אינו נותן מענה לסוגיה הנשאלת.
מנגד עפ"י רמב"ן, התחיל הדין הראשון בעבד עברי מפני שיש בו זכר ליציאת מצרים כמוזכר בדיבר הראשון: "אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם" (כ, ב) וכן יש בו גם זכר למעשה בראשית – "וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם" השנה השביעית באנלוגיה ליום השביעי לבריאת העולם – יום שבת.
ואפשר גם להסביר, נאמר: "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וַיְצַוֵּם אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֶל פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם לְהוֹצִיא אֶת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (ו,יג) לכאורה מה יש לצוות את בני ישראל הרי הסמכות לשחרורם נתונה בידי פרעה? אלא שעפ"י התלמוד הירושלמי (מסכת ראש השנה פרק ג הלכה ה): "אמר רב שמואל בר רב יצחק … על מה ציום? על פרשת שילוח עבדים". מכאן לומדים את עקרון ערך הדוגמה האישית – לפני שדורשים מפרעה לשלוח את עבדיו לחופשי, על בני ישראל לתת דוגמא לכך ולשלח לחופשי את עבדיהם.
נראה שהסיבה לתעדוף דין עבד עברי טמונה לא רק בכך שנשען על יסודות מכוננים כדוגמת בריאת העולם ויציאת מצרים, אלא גם בכך שמשמש דוגמא לערך ליבה של דוגמא אישית שזהו היסוד לכל אינטראקציה בין אישית ואנושית. גם אלברט איינשטיין ניסח ברוח מסר זה כי: "הדרך הנכונה לחנך בני אדם היא להיות להם לדוגמה". וכן נאמר: "וְהָיוּ עֵינֶיךָ רֹאוֹת אֶת מוֹרֶיךָ" (ישעיהו ל, כ) המורים מעצם תפקידם משמשים מודל לחיקוי ודוגמא אישית לתלמידיהם.
לא בכדי משקל רב מיוחס להשפעת האישיות והתנהגות האדם על הארגון ועל רווחיותו. דוגמה אישית אינה משרה של 9:00 – 17:00 אלא דרך חיים ותפיסת עולם. ערך הדוגמה אישית הוא גם אחד הערכים המיוחדים בקוד האתי של צה"ל ומתייחס לכל חייל: "החייל ינהג על פי הנדרש ממנו ויקיים את שהוא דורש מזולתו, מתוך הכרה ביכולתו ובאחריותו, בצבא ומחוצה לו, להוות דוגמה ראויה". נאה דורש נאה מקיים – תעדוף דין עבד עברי מדגיש אם כן ערך ליבתי מנהיגותי-אישי, המהווה את אחד היסודות החשובים בערכיות האדם.


