מה גרם ליתרו להתגייר? על גורמים מחוללי שינוי
"הדבר הקבוע בחיינו הוא השינוי" (הרקליטוס), משפט זה נכון ותקף גם לעולם הארגוני. המציאות הדינמית מחייבת ארגונים הרוצים להישאר על "מגרש המשחקים" וכמובן גם להצליח — להשתנות באופן קבוע ולהתאים את הייעוד, המטרות והיעדים הארגוניים – לשינויים, באמצעות בחינה מתמדת של סביבתם ושל יכולותיהם הפנימיות.
בפרשת השבוע, פרשת יתרו, אנו עדים, עפ"י המדרש במסכת זבחים, לשינוי משמעותי שעושה יתרו, כהן מדיין –
הוא מתגייר.
"וישמע יתרו כהן מדיין, חותן משה את כל אשר עשה אלוקים למשה ולישראל עמו כי הוצא ה' את ישראל ממצרים" (שמות יח, א)
השאלה המסקרנת שעולה: מה שמע יתרו שהשפיע עליו כ"כ וגרם לו לעשות שינוי כה דרמטי?
יש להדגיש כי יתרו כיהן ככהן מדין, היה רחב אופקים והכיר את מגוון סוגי "הדתות", "הכתות" והעבודה זרה שהיו בזמנו, ובכל זאת בחר לוותר על מעמדו הרם ולהצטרף לדת היהודית. השאלה הנשאלת היא — למה?
הטבלה להלן, מבוססת על הפירוש במסכת זבחים, מנתחת שלוש תשובות אפשריות לשאלה זו:
בעל הדעה | השמועה שגרמה לשינוי | הסבר | העיקרון | מה באירוע זה גרם ליתרו לבוא ולהתגייר? | היבט אנושי-ארגוני |
ר' יהושע | מלחמת עמלק | פרשה זו נסמכה לניצחון ישראל במלחמה עם עמלק. | יש המצטרפים לצד המנצח אם מלכתחילה או עומדים מהצד ומחכים לראות לצד מי נוטה כף הניצחון. | כשראה יתרו שישראל ניצחו את עמלק, שהיה אויב אכזרי הצטרף אליהם ושינה את אמונתו וסביבתו. | רצון להצטרף לקבוצה מנצחת / לארגון מוביל. |
ר' אלעזר המודעי | מתן תורה | שהרי במתן תורה כל העולם החריש ושמע את קול ה' | יש המצטרפים עקב לימוד מערכת הערכים, החוקים והמוסר. | יתכן והתורה על שלל מצוותיה המקיפות את אורח חיי האדם, קסמו ליתרו – עד כדי רצון להשתייך אליהם. | רצון להשתייך למסגרת ברורה של סדר וארגון נהלים וכללים. |
ר' אליעזר בן יעקב | קריעת ים סוף | נס אלוהי על-טבעי המעורר השתאות והערצה. | יש המצטרפים לעם אשר אלוהיו מחולל עבורו ניסים על-טבעיים באופן קיצוני. תופעות הגורמות לאדם להאמין שכח עליון מדריך את העם. | נס קריעת ים סוף עוררה אצל יתרו את הכמיהה להיות מובל ע"י מנהיג יוצא דופן. | רצון להשתייך למנהיג (=כח עליון) שיוביל לשיאים חדשים. |
נציין כי הדעות אינן חלוקות וכי יתרו שמע את שלושת השמועות הנ"ל, השאלה מתמקדת — מה מבין השלוש גרמו לו, ליתרו, לחולל שינוי דרמתי באורח חייו, בתפישותיו, ובאמונתו?
השפעת אירוע על אדם הינה עניין סובייקטיבי השונה מאדם לאדם. שהרי כל אחד מושפע מדברים שונים המתחברים עם מצבו הנפשי ועולמו הפנימי. אותה חוויה בדיוק יכולה להיות בעלת משמעות עבור אדם אחד וחסרת משמעות עבור אחר. מעבר לכך, היא יכולה להיות בעלת משמעות עבור האדם בנקודת זמן מסוימת וחסרת משמעות עבור אותו אדם בנקודת זמן אחרת.
כמו אצל האדם, גם בארגון, שינויים יכולים לנבוע משני מקורות עיקריים: מחוץ לארגון או מתוך הארגון, או לחילופין, כפי שקורה לעיתים קרובות, משילוב שני המקורות גם יחד.
שינויים בתוך הארגון ובסביבתו הינם בעלי פוטנציאל השפעה משמעותי על ייעוד הארגון, וביכולתם אף להפוך את הארגון ללא רלוונטי. שינויים אלה, מחייבים את הארגון, בדיוק כפי שנהג יתרו, לשקול מחדש את מדיניותו, ערכיו ואת דרכי פעולתו.
הי גיסי שבת שלום,
אתה בוודאי מודע למחקר שבתחילת הספירה לנוצרים ועוד בטרם הייתה נהירה של פאגנים, עובדי אלילים שביקשו שינוי באמונתם והתקרבו ליהדות ואז בא מרד בר כוכבא ושואת בית שני – גירוש והגלייה ואיתה המשמעות שאין ״ חיר ביהדות וכך צברה הנצרות קהל מאמינים ענק באל אחד בגלל נגישות ואימוצה ע״י המעצמה החזקה ביזנטיון. וזה מתקשר לשיעור החשוב שלך – רצון להשתייך לקבוצה מנצחת, רצון להשתייך לארגון עם כללים, מוסר וכו, ומנהיגות משכמה ומעלה, להלן מחוללי שינוי סובייקטיבים לכל אדם. יישר כח ומאלף.
ירון טיילר.