איזה עובדים אתם – צייתנים או מבינים?
יעילות לטווח קצר .VS אפקטיביות לטווח ארוך
אחת הבעיות השכיחות בארגונים היא שלא תמיד מטרות הארגון – המשמעות, ההשלכות והיישום שלהם מחלחלות כלפי מטה אל הפעולות היומיומיות של העובדים בקווים הקדמיים. כך למשל נפגוש פקיד גס רוח באחת מקופות החולים המצהירה על מדיניות הלקוח במרכז, או במוקדנית שירות של חברה המבטיחה מהירות ונוחות – שמשאירה אתכם זמן רב על "המתן".
בפרשת השבוע, פרשת משפטים נאמר: "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם" (שמות כ"א, א')
רש"י מקשה מדוע הלשון כאן "תשים" ולא השתמש למשל במילים כגון "תאמר" / "תדבר" / "תגיד" כמו במקומות אחרים?
תשובתו לכך, אמר לו הקב"ה למשה לא תעלה על דעתך לומר אשנה להם הפרק וההלכה פעמיים או שלוש פעמים עד שתהא סדורה בפיהם כמשנתה, ואיני מטריח עצמי להבינם טעמי הדבר ופירושו, לכך נאמר אשר תשים לפניהם, כשולחן הערוך ומוכן לאכול לפני האדם.
בדברי רש"י מסתתרות שתי תפישות בעניין הדרך להבטיח שהשומעים אכן יבצעו את ההוראות בדיוק מרבי ובנכונות גדולה:
תפישה א': "אשנה להם הפרק וההלכה פעמיים או שלוש… ואיני מטריח עצמי להבינם טעמי הדבר ופירושו" – המנהיג משנן למונהגים את ההוראות פעמים רבות עד שיהיו שגורות בפיהם ללא הבנת המטרה והיעדים של הארגון. אמנם, המונהגים ידעו לקיים את אשר נאמר אך לא מתוך שכנוע ולא מתוך הזדהות (כפי שהוצג בדוגמאות לעיל). כתוצאה, יתכנו התחמקויות והתעלמות במידה ואין פיקוח חיצוני וכשיתקלו בקושי הקל ביותר, בו לא יידעו כיצד להתמודד – פשוט יוותרו.
תפישה ב': "לכך נאמר אשר תשים לפניהם, כשולחן הערוך ומוכן לאכול לפני האדם" המנהיג מסביר את ההוראות את מטרתם ומתאימם לשומעים (כשולחן ערוך לאכול) עד כדי הבנה. גישה זו יוצרת הזדהות אצל המונהגים ונכונות לקבל כל משימה, אף קשה ומאתגרת, כי מבינים את המטרה והחשיבות של ההוראות ולכן יקיימו אותם גם ללא פיקוח ובאופן יעיל. במידה ותצוץ תקלה או קושי ידעו להתאים את המצב למטרה.
מיותר לציין כי איכות הביצוע של אדם המבין את מהות תפקידו וחשיבותו עולה באופן משמעותי מפעולה ללא הבנה.
כך כאשר נבחן את יעילות השינון מול ההבנה – ההבנה תמיד תנצח את שינון המכני והטכני.
שכן, בעוד יעילות השינון מתמקדת בידיעת ההוראות מתוך הנחה שהמציאות סטטית והכול הולך לפי התכנון, יעילות ההבנה הינה היכולת הדינמית להתאים את הפעולות למצב תוך גמישות ואיכות טובה יותר.
תפקיד המנהלים לוודא כי האנשים לא רק רואים ומבינים את מטרות הארגון (שינון) אלא גם מיישמים אותם בשגרה היומיומית – שהעובדים חיים ונושמים את המטרות.
שכן ההבנה תתרום לביצועים אפקטיביים לטווח ארוך בעוד השינון יאפשר, במקרה הטוב, ביצועים יעילים לטווח הקצר.
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים ולעדכונים מהבלוג השבועי "תורת הארגונים"