התפתחות הענף לאור המשבר
בתורת האסטרטגיה ישנו תחום העוסק ב-‘התפשטות חידושים’. התפרצות מגפתית (מזנקת) הינו אחד המודלים בתחום זה.
עפ”י המודל למונח ‘מגיפה’ משמעות כפולה – סימבולי וקונקרטי. מגיפה (Epidemics) מוגדרת כהתפשטות רחבה של התנהגות (כגון: סגנון חיים או רכישה של מוצר) או תופעה (כגון: מחלה), בקרב אוכלוסיה מוגדרת של בני אדם או בעלי חיים.
מהגדרה זו אם כן, נגדיר כי התפרצות מגפתית הינה מגיפה שמתקיימים בה התנאים הבאים (כאמור תרתי משמע):
- הידבקות (Contagious) – ההתנהגות או התופעה עוברת בקלות מאחד לשני בצורה טבעית או כתוצאה מחיקוי.
- מינוף (Leverage) – גורם קטן וחלש מביא לתוצאה גדולה.
- נקודת מפנה (Tipping Point) – ההתפשטות מתרחשת בנקודה דרמטית אחת.
אין עוררין כי ההווה מתאפיין בהתפרצות מגפתית, כזו, שבין היתר, מובילה לשינויים וחידושים בענפים, שירותים ומוצרים. כבר עתה ברור כי העולם שהיה טרם התפרצות נגיף הקורונה הוא לא העולם אליו נחזור.
ככל שהמשבר ימשך זמן רב יותר, כך גדל הסיכוי כי נחווה שינויים רבים יותר בעלי השפעה עמוקה יותר. מחקרים מצביעים כי לאדם ממוצע נדרשים לפחות 21 ימים כדי ליצור הרגל חדש ועוד כחודשיים כדי להפוך התנהגות חדשה לאוטומטית.
המשבר הנוכחי – שבועות או חודשים של התרחקות חברתית והשתבללות בבתים לצד הקורונה הכלכלית עשויה לשנות את התנהגותנו, באופן משמעותי, לאורך זמן ובתחומים רבים, למשל:
ברמה האישית – אימוץ דפוסי התנהגות והרגלים חדשים, שינוי סדרי העדיפויות וגישה של חזרה לבייסיק, בין היתר, לאור השפעת הפגיעה בהיקפי ההכנסה האישית וביכולת להתפרנס.
ברמה החברתית – לפחות בטווח הקצר, התנהגות זהירה יותר וחשדנות כלפי האחר – כבעל פוטנציאל לשאת את הנגיף. ומכאן שעל פעילויות כגון: תרבות, אוכל, פנאי, חופשות ואירועים המוניים הכוללים התקהלויות, לבצע חישוב מסלול מחדש ולראות מה נדרש לשנות כדי להתאים את שירותי הענף להרגלים החדשים של הלקוחות – קיימים וחדשים.
ברמה העסקית – בעוד שישנם ענפים הנהנים בתקופת המשבר בעיקר משגשוג כגון תחום השליחויות – מה שלמעשה כבר בונה לנו הרגלי קנייה חדשים ולמשל מייתר במידה מסוימת את כמות הסופרמרקטים הגדולים. ישנם תחומים מסוימים שישגשגו בעיקר לאחר המשבר, כמו התחום הטיפולי, לצד ענפים כגון התעופה, תיירות, מסעדנות ואירועים שמשלמים מחיר כבד ואולי אף פתאלי, הן בשל החוסן העסקי-כלכלי הנדרש לאור משך המשבר, והן כאמור בשל השינויים האישיים והחברתיים שחולל המשבר.
על כן, מומלץ לאבחן ולנתח את השפעות המשבר (ההווה) על הענף ועל בעלי העניין (לקוחות / ספקים / מתחרים /וכו’), בין היתר רצוי לכלול בניתוח שאלות כגון:
- האם הענף ישאר רלוונטי?
- מה ישאר אותו הדבר?
- מה ישתנה?
- מה יהפוך ללא רלוונטי?
- מה יתבצע אחרת?
- האם הלקוחות ירצו לצרוך את המוצר / השירות שלי באותו אופן כמו לפני המשבר?
- אלו הזדמנויות חדשות עולות בענף בעקבות המשבר?
מתוך האבחון, הניתוח וההבנה של השינויים המתחוללים בענף, נוכל לצלול ולהגדיר מחדש את ייעוד הארגון והעסק (מה נותנים ולמי) כמו גם את יתרונו התחרותי כפי שיפורט בפוסט הבא.
*** קישור לכל הפוסטים של נוגט אסטרטגיות בנושא: משבר נגיף הקורונה
שנדע ימים טובים מאלה, בריאות ובשורות טובות.
אני מזמינה אתכם להיעזר בניסיון העשיר של נוגט אסטרטגיות
ולעבור יחדו את התקופה המאתגרת הזו, ביעילות ואפקטיביות,
מתוך צמיחה ופיתוח הזדמנויות, חיזוק העוצמות ומיקוד.