'מה אתה עשית בשביל מדינה?' (פלאטו שרון)
לארי פינק מנכ"ל בלקרוק, חברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם, ביקש במכתבו השנתי (2018) ממנהלי החברות שבלקרוק משקיעה בהן, להגדיר בצורה מדויקת את הדרך שהן מתכננות לתרום לחברה האנושית. וכך כתב: "כדי לשגשג בטווח הארוך, כל חברה חייבת לא רק לספק ביצועים כספיים, אלא גם להראות איך היא מרימה תרומה חיובית לחברה. על חברות לתגמל את כל בעלי העניין, כולל בעלי מניות, עובדים, לקוחות והקהילות שבהן הן פועלות…חברות חייבות לשאול את עצמן שאלות כגון: איזה תפקיד אנחנו ממלאות בקהילה? איך אנחנו מנהלות את ההשלכות שלנו על הסביבה? האם אנחנו פועלות כדי לייצר כוח עבודה מגוון?.." ועוד.
בלקרוק לא לבד, חברות רבות, כגון בן & ג'ריס, airbnb, דאב, ליפטון, וזלין ועוד, חרטו על דיגלן קידום אג'נדה חברתית במטרה להשפיע לטובה על מצבים חברתיים או סביבתיים ולתרום לחברה ולקהילה.
על חשיבות האחריות החברתית בפרשת השבוע, פרשת לך לך שם נאמר:
“וְאֶעֶשְׂךָ, לְגוֹי גָּדוֹל, וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ; וֶהְיֵה, בְּרָכָה" (בראשית יב ב).
אברם מצווה לעזוב את בית אביו ומולדתו וללכת לארץ חדשה. רש"י מפרש כי כנגד שלוש ההשפעות שנגרמות מהדרך ומהמעבר למקום חדש, אברם קיבל שלש ברכות:
השפעת הדרך | הברכה |
ממעטת פריה ורביה (תנאי מסע) | “וְאֶעֶשְׂךָ, לְגוֹי גָּדוֹל" |
ממעטת ממון | "וַאֲבָרֶכְךָ" |
ממעטת את השם (מקום חדש) | "וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ" |
אם כן, נשאלת השאלה מה מטרת התוספת "וֶהְיֵה, בְּרָכָה" בסוף הפסוק?
רש"י מביא לכך שני הסברים:
- הברכות נתונות בידך לברך את מי שתחפוץ.
- בתפילת העמידה אומרים אלוקי אברהם אלוקי יצחק ואלוקי יעקב אך חותמים את הברכה ב-"מגן אברהם"- כלומר אברהם יהיה חותם הברכה.
עפ"י 2 פירושיו של רש"י נראה כי הסיפא "וֶהְיֵה, בְּרָכָה" אינו מתחבר לנאמר בתחילת הפסוק אשר מתאר כאמור, את אופן מילוי החיסרון שיגרם לאברם מקשיי הדרך ומשינוי מקום מגוריו.
אלא שניתן להסביר את הקשר בין 2 חלקי הפסוק בשני אופנים הבאים:
- "וֶהְיֵה, בְּרָכָה" – שההצלחה לא תגרום לאדם לשכוח את מקורותיו וכור מחצבתו – שכן יש מי שעולה לגדולה ושוכח 'מאיפה בא' – שוכח את קרוביו וחבריו ויש אף שמתנכרים לכל הקשור לעברם. ממצב זה מוזהר אברהם, שלאחר שירבה את זרעו, ממונו ויתפרסם שמו, עליו להמשיך 'וֶהְיֵה, בְּרָכָה' למכריו ולסביבתו.
- "וֶהְיֵה, בְּרָכָה" – יש להשתדל להשפיע לטובה על עצמך ועל סביבתך – הברכות המובטחות לאברם, הם מתנה מה' ואינן תלויות במעשיו של אברם, אלא בחסדו של ה'. אך כדי שהברכה תהיה משמעותית ותגרום סיפוק לאדם, חייב גם הוא להשתדל ולהתאמץ ולהיות ברכה לסביבתו ולעצמו. רק כאשר יגיע להישגים ממאמציו תהיה משמעות לברכות שניתנו לו.
אם כן, אחריות חברתית אמיתית הינה אחריות מוסרית לפיה לכל אדם או ארגון יש מחויבות להיטיב עם החברה והסביבה – לקחת אחריות אישית וארגונית גם להיבטים שלכאורה אינם בתחום האחריות כגון איכות סביבה וזיהום אויר, שוויון חברתי, דאגה לחלש ועוד.
מעניין לראות כי במחקר Earned Brand של חברת אדלמן (2017) שבחן את הקשר בין צרכנים למותגים ב-14 מדינות בעולם, נמצא כי הבחירות הצרכניות של מחצית מהמשתתפים מערבות שיקולים ערכיים. עוד נמצא, כי אנשים מתגמלים מותגים שמביעים עמדה ערכית שתואמת לערכיהם האישיים.
אם כן, בשתי מילים המנכ"ל פינק מבקש במכתבו למנהלי החברות 'והיה ברכה', מתוך מחויבות והבנה לכוח הטמון בקידום אג'נדות חברתיות, וכן לערך תרומתן החברתית והאישית בטווח הקצר והארוך אשר לא יסולה מפז. ולעיתים רק כבונוס ניתן אף לראות את פירות אג'נדות אלה משתקפות גם בשורה התחתונה.
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר השבועי של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים מקצועיים ועדכונים מהבלוג "תורת הארגונים".