נטורל – ללא פילטר
קיים כיום פער בין ההתנהלות במרחב האישי-ציבורי לבין התנהלות במרחב העסקי-ארגוני. שכן, במרחב האישי-ציבורי, שיתוף מידע למשל ברשתות ואפליקציות חברתיות, הפך להיות חלק בלתי נפרד מה-DNA של רבים מאתנו. יש אף שמגדירים עצמם כמכורים ומשתפים באופן חושפני ולכאורה ללא פילטור, פרטים אישיים, רגשות, מחשבות ורצונות, במרחב הפתוח והלגמרי לא פרטי. לעומת זאת, בעולם העסקי זה כבר סיפור אחר, ארגונים משקיעים משאבים רבים במידור המידע הארגוני, הפורמלי והלא פורמלי הן ברמה פנימית והן ברמה חיצונית, הן ברמה האישית והן ברמת הארגון. מונחים כגון 'NDA', ' מידע רגיש', 'מידע חסוי' ו-'הרשאות' הפכו לא מכבר לחלק מתרבות הארגונית של חברות רבות. ארגונים רבים מתמודדים עם האיזון העדין בין זמינות המידע למידורו.
על פילטור בפרשת השבוע, פרשת לך לך, שם נאמר:
"וַיְהִי, כַּאֲשֶׁר הִקְרִיב לָבוֹא מִצְרָיְמָה; וַיֹּאמֶר, אֶל-שָׂרַי אִשְׁתּוֹ, הִנֵּה-נָא יָדַעְתִּי, כִּי אִשָּׁה יְפַת-מַרְאֶה אָתְּ" (בראשית יב, יא).
מהפסוק עולה שאלה מעניינת –
איך זה, שרק עכשיו, לאחר עשור שנות נישואים, מגלה אברהם, כי אשתו שרה 'אִשָּׁה יְפַת-מַרְאֶה'?
- רש"י מבאר עפ"י המדרש: 'עד עתה לא הכיר בה מתוך צניעות שבשניהם ועכשיו הכירה ע"י מעשה (הירידה למצרים). ופשוטו של מקרא, הגיעה השעה לדאוג על יופייך, עכשיו אנחנו באים בין אנשים שלא הורגלו באישה יפה'
- עפ"י רד"ק: 'פחד שמא יחמדו באשתו שהיתה יפה'
- האברבנאל מסביר כי 'מבחינה לשונית זה לא דבר שנתחדש אלא דבר שהווה ועומד – כמו "הִנֵּה-נָא עֲצָרַנִי יְהוָה מִלֶּדֶת" (ט"ז, ב)'.
- ואפשר גם להסביר –
אמנם אברהם תמיד ידע כי אשתו יפה (כפי שמפרש אברבנאל), אך עתה בהיותם בדרך, הבין כי יופיה הוא טבעי ואמיתי אשר לא תלוי בבגדים ותכשיטים נאים או בטיפולי קוסמטיקה ואיפור. שכן, כשאדם הולך בדרך, לרוב לא יענוד תכשיטים יקרים מחשש מפני שודדים, לא יתאפר בשל חוסר תנאים ויתלבש בבגדי מסע נוחים. ובכל זאת, על אף תנאי הדרך והמסע, אברהם רואה ששרה עדיין עומדת ביופיה. ואז הבין שיופיה של אשתו הוא יופי טבעי שאינו תלוי בעזרים חיצוניים וזה נראה מה שהתגלה לו עתה בדרך – 'אִשָּׁה יְפַת-מַרְאֶה'. כלומר, התנאים החדשים שנוצרו כתוצאה מהמסע איפשרו לאברהם להעריך את שרה מזווית אחרת – חדשה ולראות אותה באופן טבעי ללא פילטרים מטייבי יופי.
רבות נכתב על ההשפעות החיוביות והשליליות של חשיפת מידע לא מפולטר במרחבים החברתיים-ווירטואליים מחד, ועל חשיבות של רמת תקשורת גבוהה וזמינות מידע בארגונים (-פחות מידור) מנגד. בהקשר זה נציין למשל כי ישנם ארגונים שניסו לאמץ יתרונות של כל אחת מהגישות הנ"ל ע"י הטמעת פייסבוק פנים-ארגוני. באמצעות שימוש בפלטפורמה של פייסבוק במרחב הארגוני, כפורטל חברתי-מקצועי להגברת התקשורת, שיתוף המידע וקיצור תהליכים בין עובדים בארגון. על פניו זה נתפס כצעד הגיוני ונכון אך האם זה באמת עובד? האם חשיפה במרחב הארגוני ע"י פרסום על הקיר או הבעת דעה אפשרי כמו במרחב החברתי? מסתבר שהתרבות הארגונית של רוב החברות עדיין לא פתוחה לכך. נטורל – לא במרחב העסקי-ארגוני…
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר השבועי של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים מקצועיים ועדכונים מהבלוג "תורת הארגונים".
לינק למאמר 2016, פרשת לך-לך: אליעזר – תחדש לי !