‬
נוגט אסטרטגיות
  • עמוד הבית
  • אודות
  • ליווי מנהלים וארגונים
    • ייעוץ לעסקים בבעלות משפחתית
    • חברות היי-טק
    • ייעוץ ארגוני וניהולי למשרדי בוטיק (רו"ח, עו"ד)
    • ייעוץ ארגוני-ניהולי לחברות עסקיות​
  • בינה מלאכותית – AI
    • תהליך ייעוצי להטמעת AI
    • שאלון מוכנות הארגון לעידן הבינה
    • לומדת AI באחריות
    • מאמרי נוגט AI
  • חרבות ברזל
  • סדנאות וקורסים
    • הקונצרט הארגוני – תקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים
    • תכנית עבודה שנתית – כלים ומיומנויות​
    • קליטה וחניכה של עובד חדש
    • פיתוח מנהלים ומנהיגות
    • יעדים ומדדים – מה שלא נמדד לא מנוהל
  • נוגט-ידע
    • פרסומים
    • תורת הארגונים
    • מאמרים
    • משפטי השראה
    • הטיפ השבועי
    • משבר נגיף הקורונה
  • ספר תורת הארגונים
  • יצירת קשר
  • עמוד הבית
  • אודות
  • ליווי מנהלים וארגונים
    • ייעוץ לעסקים בבעלות משפחתית
    • חברות היי-טק
    • ייעוץ ארגוני וניהולי למשרדי בוטיק (רו"ח, עו"ד)
    • ייעוץ ארגוני-ניהולי לחברות עסקיות​
  • בינה מלאכותית – AI
    • תהליך ייעוצי להטמעת AI
    • שאלון מוכנות הארגון לעידן הבינה
    • לומדת AI באחריות
    • מאמרי נוגט AI
  • חרבות ברזל
  • סדנאות וקורסים
    • הקונצרט הארגוני – תקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים
    • תכנית עבודה שנתית – כלים ומיומנויות​
    • קליטה וחניכה של עובד חדש
    • פיתוח מנהלים ומנהיגות
    • יעדים ומדדים – מה שלא נמדד לא מנוהל
  • נוגט-ידע
    • פרסומים
    • תורת הארגונים
    • מאמרים
    • משפטי השראה
    • הטיפ השבועי
    • משבר נגיף הקורונה
  • ספר תורת הארגונים
  • יצירת קשר
נוגט אסטרטגיות
  • עמוד הבית
  • אודות
  • ליווי מנהלים וארגונים
    • ייעוץ לעסקים בבעלות משפחתית
    • חברות היי-טק
    • ייעוץ ארגוני וניהולי למשרדי בוטיק (רו"ח, עו"ד)
    • ייעוץ ארגוני-ניהולי לחברות עסקיות​
  • בינה מלאכותית – AI
    • תהליך ייעוצי להטמעת AI
    • שאלון מוכנות הארגון לעידן הבינה
    • לומדת AI באחריות
    • מאמרי נוגט AI
  • חרבות ברזל
  • סדנאות וקורסים
    • הקונצרט הארגוני – תקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים
    • תכנית עבודה שנתית – כלים ומיומנויות​
    • קליטה וחניכה של עובד חדש
    • פיתוח מנהלים ומנהיגות
    • יעדים ומדדים – מה שלא נמדד לא מנוהל
  • נוגט-ידע
    • פרסומים
    • תורת הארגונים
    • מאמרים
    • משפטי השראה
    • הטיפ השבועי
    • משבר נגיף הקורונה
  • ספר תורת הארגונים
  • יצירת קשר
  • עמוד הבית
  • אודות
  • ליווי מנהלים וארגונים
    • ייעוץ לעסקים בבעלות משפחתית
    • חברות היי-טק
    • ייעוץ ארגוני וניהולי למשרדי בוטיק (רו"ח, עו"ד)
    • ייעוץ ארגוני-ניהולי לחברות עסקיות​
  • בינה מלאכותית – AI
    • תהליך ייעוצי להטמעת AI
    • שאלון מוכנות הארגון לעידן הבינה
    • לומדת AI באחריות
    • מאמרי נוגט AI
  • חרבות ברזל
  • סדנאות וקורסים
    • הקונצרט הארגוני – תקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים
    • תכנית עבודה שנתית – כלים ומיומנויות​
    • קליטה וחניכה של עובד חדש
    • פיתוח מנהלים ומנהיגות
    • יעדים ומדדים – מה שלא נמדד לא מנוהל
  • נוגט-ידע
    • פרסומים
    • תורת הארגונים
    • מאמרים
    • משפטי השראה
    • הטיפ השבועי
    • משבר נגיף הקורונה
  • ספר תורת הארגונים
  • יצירת קשר

נעשה ונשמע? 

יאיר סמנכ"ל תפעול, בחר ביובל מנהל מחלקה מצטיין  לבצע משימה מסוימת – משימה שקצת חורגת מהשגרה של המחלקה. הבחירה ביובל הייתה טבעית ומתבקשת שכן כל תפוקות מחלקתו היו תמיד איכותיות מאד ובוצעו במקצועיות תוך עמידה בלוחות הזמנים. נראה כי יובל, ממש לא התלהב מהמשימה החדשה. יאיר אמנם הקשיב להסבריו של יובל ואף ענה באופן מקצועי וענייני לכל טיעון שהועלה, אך נראה כי יובל מתבצר בעמדתו, לא מקשיב ומסרב להבין את הנאמר לו. יובל, מנהל מחלקה מסור ומקצועי, מרגיש שהמשימה שהוטלה עליו היא שגויה ולא מקצועית – היא תגרום לעיכובים מיותרים בלו"ז היא תגביר את תסכול עובדיו שגם ככה מרגישים עמוסים ומבחינתו אין בה כלל הגיון ולכן ניסה להסביר ליאיר שוב ושוב את אי-ההיגיון שבבקשתו. מנגד, יאיר מתוסכל מכך שיובל לא מבין דבר פשוט שכבר הסביר לו שלוש פעמים, מחליט לסיים את הדיון ואומר – כי זו הנחייה מגבוה – מהמנכ"ל.

על כך בפרשת השבוע פרשת וזאת הברכה שם נאמר:

"וַיֹּאמַר, יְהוָה מִסִּינַי בָּא וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמוֹ–הוֹפִיעַ מֵהַר פָּארָן, וְאָתָה מֵרִבְבֹת קֹדֶשׁ; מִימִינוֹ, אשדת לָמוֹ" (דברים לג, ג).

עפ"י רשי "וְזָרַח מִשֵּׂעִיר" – כשבא לתת התורה פתח ראשונים לבני עשו שיקבלו התורה אך הם לא רצו. "הוֹפִיעַ מֵהַר פָּארָן" – הלך ופתח לבני ישמעאל שיקבלו את התורה וגם הם לא רצו. "וְאָתָה" –  ואז בא לישראל ואמרו לו מיד 'נעשה ונשמע'.

הביטוי 'נעשה ונשמע' הפך לאחד מיסודות הגדולה של עם ישראל, שהם יותר ראויים לקבל את התורה בשל הסכמתם הבלתי תלויה בשום תנאי וכן שהקדימו נעשה לנשמע.

לכאורה, איזו חשיבות יש בהסכמת העם? ולמה חשוב הקדמת נעשה לנשמע? והאם יש משמעות לשימוש בביטוי זה?

באופן מעניין, נראה כי סדר פניית הקב"ה לבני עשו ולבני ישמעאל, כפי שמתואר בפסוק אינו לפי סדר לידתם, שהרי ישמעאל בן אברהם נולד לפני עשו בנו של יצחק.  

ניתן להסביר זאת, דרך סימבוליות השמות. בעוד שמו של עשו הינו מלשון עשיה. שכן נקרא עשו כי נולד עשוי וגדול בשערו. לכן נראה כי היה ראוי ואף טבעי שיסכימו לעשות ולקיים המצוות. שמו של ישמעאל נגזר משמיעה ולכן היה ראוי שבניו לפחות יסכימו לשמוע – ללמוד התורה מבלי לקיימה אך הם דחו אותה לחלוטין.

ולכן כשבא אל ישראל והציע  להם את התורה הם קיבלו עליהם מה שבני ישמעאל ובני עשו דחו. 'נעשה' –  כנגד דחיית בני עשו את התורה 'ונשמע' – כנגד דחיית בני ישמעאל את התורה.

גדולת ישראל בשימוש בביטוי זה, אם כן טמונה בכך שהם הסכימו והצליחו במקום שאחרים שלגביהם היו ציפיות – נכשלו ודחו – וראו גדולתם וגדולת הביטוי 'נעשה ונשמע'.

'נעשה ונשמע' בארגון הוא חיוני ודו צדדי –הן 'נעשה' –  גם כשיש אי הסכמה המילה אחרונה הוא של הממונה שהרי לא תמיד כולם חשופים לתמונה המלאה (כדוגמת ההיררכיה בצבא). והן 'נשמע' – פיתוח של תרבות הקשבה אמיתית וכנה (ולא הנחתה), תקשורת דו צדדית משתפת, בה בשעה שצד אחד מסביר את ההגיון במניעיו וסיבותיו (במידת האפשר) הצד השני קשוב, סבלני ופתוח לדעה נוספת ולבחינת האפשרות שיש צדק גם בדברי הצד השני, לפחות במידה מסוימת. אילו יאיר היה קשוב וסבלני יותר הוא היה בונה הן את המנהיגות שלו והן את של יובל כמנהל מחלקה טוב יותר. בנוסף, בכוחם של 'נעשה ונשמע' לפתח גם מוטיבציה (זיכרו גם שיובל צריך לתקשר ולבצע משימה שהוא לא מאמין בנחיצותה) ובעיקר פיתוח תרבות ארגונית של הקשבה אמתית ופתיחות למגוון דעות פתיחות וגיוון לדעות שונות – שכן ארגון שמטפח פתיחות יהנה ממנהלים עצמאיים שמייצרים פתרונות יצירתיים לטובת הארגון. וליאיר נגיד, אולי יובל צודק?

הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר השבועי של נוגט אסטרטגיות.

הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים מקצועיים ועדכונים מהבלוג "תורת הארגונים".

לינק למאמר 2016, פרשת וזאת הברכה: גבוה יותר. מקיף יותר. רחב יותר – פרספקטיבה של ניהול

שיתוף
  • LinkedIn
  • Facebook
« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

להזמנת הספר תורת הארגונים

להזמנת הספר לחץ כאן

ליצירת קשר

נייד: 052-400-8646

דוא"ל: galia@nugat-strategies.co.il

ליצירת קשר

נייד: 052-400-8646

דוא"ל: galia@nugat-strategies.co.il

יצירת קשר

חפשו אותנו גם ב...
  • Facebook
  • LinkedIn
חפשו באתר
נבנה על ידי אתריוני
כל הזכויות שמורות ל © Nugat Strategies 2023
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס