שיתופי פעולה – אינטרסים וויתור על אגו
בתקופה מאתגרת זו לצד ההתייעלות הנדרשת, ארגונים משקיעים גם מאמצים בפיתוח הזדמנויות חדשות. שיתוף פעולה, היא אחת הדרכים לפתח הזדמנות חדשה וליצור סינרגיה בין לפחות שני צדדים, בה כולם נהנים מהפירות.
שני גורמים חשובים להצלחת שיתוף פעולה הם (1) אינטרסים משותפים או משלימים – מפגש אינטרסים, כאשר כל צד מביא את מארג האינטרסים שלו, לצד הערכה של הרווח הפוטנציאלי הגלום משילוב הכוחות לקידומם. ו- (2) ויתור על אגו בקשר עם השותפים ורצון ללכת על שותפות אמיתית, תוך נכונות כנה לשתף פעולה ולעבוד באופן משותף, אפקטיבי ופורה.
שני גורמים אלה של הלימה בין תפיסת האינטרסים ( – משותפים או משלימים) לצד ויתור על אגו מרמזים בין היתר על פוטנציאל לעצם קיום שתוף פעולה, היקפו ונראה אף על רמת הצלחתו.
על כך בפרשת השבוע, פרשת בלק, שם נאמר:
"וַיִּחַר-אַף בָּלָק אֶל-בִּלְעָם, וַיִּסְפֹּק אֶת-כַּפָּיו; וַיֹּאמֶר בָּלָק אֶל-בִּלְעָם, לָקֹב אֹיְבַי קְרָאתִיךָ, וְהִנֵּה בֵּרַכְתָּ בָרֵךְ, זֶה שָׁלֹשׁ פְּעָמִים" (במדבר כ"ד, י')
בלק כועס על בלעם שלא מילא את תפקידו לקלל את עם ישראל ואם לא די בכך שלא קילל אותם אלא הוא אף עשה ההפך – ברך אותם, ולא פעם אחת אלא שלוש פעמים.
נשאלת השאלה —
על מה כעס בלק – הרי בלעם אומר לו בפירוש: "…הִנֵּה-בָאתִי אֵלֶיךָ עַתָּה, הֲיָכֹל אוּכַל דַּבֵּר מְאוּמָה: הַדָּבָר, אֲשֶׁר יָשִׂים אֱלֹהִים בְּפִי–אֹתוֹ אֲדַבֵּר" (כ"ב, ל"ח). בלעם אמר כך פעמיים לכל אחת משתי המשלחות של בלק שהגיעו לשכנעו, ובלק בכל זאת מתעקש וקרא לו — אם כן, מה טרוניה יש לו לבלק על בלעם?
נסביר,
בלעם רדף כבוד, כך למשל ביקש "שָׂרִים, רַבִּים וְנִכְבָּדִים" (כ"ב, ט"ו). מכאן, אף שידע את מגבלתו, הסיכוי לזכות מכבוד המלך בלק, גרם לו להתאמץ ולבוא. בלעם ידע כי הסיבה שהמלך קרא לו היא לקלל את עם ישראל.
אם כן, נראה לכאורה כי קיים היסוד הראשון לשתוף פעולה בין השניים — מפגש אינטרסים לצד רווח פוטנציאלי לכל צד מקיום השת"פ – בלק רצה קללה ובלעם רצה כבוד.
אך, בפועל כל צד קיבל ההפך ממה שרצה.
שהרי בלק רצה שעם ישראל יקולל והם זכו לברכות. יתרה מכך, נאמר "וְהִנֵּה בֵּרַכְתָּ בָרֵךְ, זֶה שָׁלֹשׁ פְּעָמִים", כלומר בלעם ברכם שלוש פעמים שלא נחשוב שמדובר במקרה או בטעות – אלא באופן עקבי. גם בלעם קיבל ההפך ממה שרצה, ויצא משתוף הפעולה עם פחות כבוד משהיה כשנכנס אליו. שכן השימוש במילה 'קללה' מרמזת על קלון וביזוי – וזה למעשה מה שבלעם קיבל במקום כבוד, כפי שמפורט בפסוק י"א שבלק תוך זלזול בכוחו של בלעם אומר לו: "וְעַתָּה, בְּרַח-לְךָ אֶל-מְקוֹמֶךָ; אָמַרְתִּי כַּבֵּד אֲכַבֶּדְךָ, וְהִנֵּה מְנָעֲךָ יְהוָה מִכָּבוֹד", כלומר:
- "וְעַתָּה" – עכשיו – אל תתעכב.
- "בְּרַח-לְךָ" – כאדם הנס על נפשו, כי יתכן ואנשי יפגעו בך.
- "אֶל-מְקוֹמֶךָ" – אינך רשאי לשהות בארצי – אלא חזור אל מקומך (פתור)
- "אָמַרְתִּי כַּבֵּד אֲכַבֶּדְךָ" – חשבתי לכבדך כשתמלא בקשתי ואכן כפי שאמרת, מה שה' אומר לך אתה עושה – מכאן נראה, שה' לא רצה שתקבל את הכבוד – "וְהִנֵּה מְנָעֲךָ יְהוָה מִכָּבוֹד"
כאמור, הבסיס לקיומו של שתוף פעולה מושתת בין היתר על אינטרס משותף או משלים וויתור על אגו. במקרה הנ"ל של בלק ובלעם אמנם היה אינטרס משלים לכאורה, אך הוא היה מבוסס על אינטרס לא ראוי הנובע מרגשות של שנאה ואגו. ומכאן שהיסוד השני של ויתור על אגו היה גם חסר בחיבור הנ"ל. שכן, השנאה מעוורת והאגו משבש את שיקול הדעת.
ועל כך כעס בלק — שהכבוד בו חשק בלעם, שבשה את שיקול דעתו ומסיבה זו בלק גם יצא מופסד. כך למשל, בלעם התנהל בחוסר שקיפות מול שליחיו של בלק ולא ציין כי אינו מצטרף אליהם בגלל שה' אסר עליו לקלל את עם ישראל. אילו ידע בלק עובדה זו, יתכן ולא היה מתעקש על בלעם. יתירה מכך, על אף שעוצמתו של ה' ידועה לכל, תאוות בלעם לכבוד שבשה את שיקול דעתו כך שקיווה שאולי, למרות האיסור של ה', הוא יצליח במשימה זו.
שתופי פעולה יכולים להיות נתיב אופטימלי ומניב הדורש יחסית מעט השקעה פיננסית ויותר השקעה ברגשות שיסייעו בבניית התועלות המשותפות. רגשות שליליים כגון אגו או שנאה עלולים לגרום לאדם לפעול באופן לא רציונלי ולמנוע ממנו לפעול באופן נכון, הגיוני ומועיל – באופן שיקדם את המטרה האישית והמשותפת כאחד. נראה אם כן, שלעיתים דברים טובים לא עולים מאומה — רק תשומת לב ורצון טוב. באמת.
מזמינה אתכם להצטרף למאות המנהלים ובעלי העסקים הנהנים מהניוזלטר השבועי של נוגט אסטרטגיות. הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים מקצועיים ועדכונים מבלוג "תורת הארגונים".
מאמרים נוספים לפרשת בלק:
- 2019: איתי או עמי? תרבות של אחריותיות
- 2018: לחשוב מהבטן
- 2017: כשהרגש מעורב בקבלת החלטות
- 2016: מיהו מנהיג, מהי מנהיגות?