ההבדל בין לקחת ולקבל
(4 עקרונות ניהוליים)
בסוף 2013 החליטה חברת סלקום לרענן את המותג באמצעות מהלך נאמנות חדשני. היא השיקה קמפיין תחת המסר "לתת זה לקבל", במסגרתו העניקו לקוחות החברה מידי יום במשך שבוע, מתנות לחבריהם.
איך היה?
טירוף.
מבחינת אפקטיביות הקמפיין ניפץ את כל התחזיות.
שהרי, מה יותר כיף מלתת? לקבל! או שזה להפך?
על כך בפרשת השבוע, פרשת תרומה, שם נאמר:
"דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ-לִי תְּרוּמָה: מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ, תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי" (שמות כה', ב')
בני ישראל מתבקשים לתרום לבניית המשכן וכליו, נשאלת השאלה –
מדוע הכתוב משתמש בלשון "וְיִקְחוּ" ולא ויתנו – שהרי – תרומה נותנים, לא לוקחים?
להלן נציע מספר פירושים לנוסח הטקסט "וְיִקְחוּ" –
- מנחה בלולה – כאשר המקבל הוא אדם חשוב, הנותן נחשב כאילו קיבל מאחר וזה גורם לו נחת וגאווה שאדם כה חשוב קיבל ממנו.
- תורת משה – הרי הכל שייך לקב"ה שנאמר: "לִי הַכֶּסֶף, וְלִי הַזָּהָב–נְאֻם, יְהוָה צְבָאוֹת" (חגי ב ח),
אם כן מה יכול אדם לתת למישהו שהכל שייך לו?
אלא נדיבות הלב היא הנתינה מצד האדם ולכן המשך הפסוק: "מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ" - הדרש והעיון – התרומה והצדקה האמיתית הינה כאשר אדם תורם מכספו אשר הושג ביושר ובצדק כפי שאומר הנביא ישעיה: "שִׁמְרוּ מִשְׁפָּט וַעֲשׂוּ צְדָקָה" (ישעיהו נ"ו, א'). נתינה של אדם רצויה, אם כן, כאשר הרכוש נלקח ביושר – רק אדם השומר משפט, חוק ודין – יכול לתת צדקה אחרת הצדקה אינה רצויה.
- ואפשר גם לפרש –
הפועל ל.ק.ח משמש גם במובן קניין – מקח וממכר. התורה רומזת שעל אדם להתייחס לכישלונותיו כמו אדם העוסק במסחר. שכן על אך שלעיתים הסוחר חווה הפסדים וחוסר הצלחות נקודתיים – הוא אינו מתייאש, מנסה שוב ולא נותן לכישלון להרפות את ידיו. ההצלחה טמונה בלמידה מכישלונות שלא גרמו לייאוש אלא הובילו למוטיבציה לשפר ולהצליח להבא טוב יותר.
אם כן השימוש המילה "וְיִקְחוּ" מעניקה לנו ארבעה עקרונות חיוניים לניהול מוצלח:
- נתינה ופירגון ברצון ובחפץ לב (גם כשלא כ"כ מתאים לנו…) היא שתעניק משמעות לכל פעולה – לעבודת הצוות ולהנהגה.
- לא רק טכני-משימתי, יש לפעול גם מהלב – מהרגש על מנת להעניק חשיבות למשימות שלנו ולהניע את עובדינו.
- יושר והגינות אמנם אלמנטרי לכל התנהגות אנושית אך מקבל משנה תוקף בהתנהגותנו כלפי הכפיפים לנו.
- אי הצלחות הן שיעור ולמידה – לא להתייאש ולהמשיך לנסות כי מי שלא לומד לא מצליח.
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים ולעדכונים מהבלוג השבועי "תורת הארגונים"
(2016) על תיבות ואנשים
וולש, מנכ"ל ג'נרל אלקטריק לשעבר הצהיר: "אינני רוצה ש-GE תהיה ידועה כחברה היצרנית הטובה ביותר אני רוצה שהיא תהיה ידועה בעיקר כחברה הטובה ביותר באנשיה". בבסיסה של אמירה זו טמונה ההנחה כי כדי להצליח, על ארגון להיות מורכב מאנשים איכותיים – שהרי הכל תלוי באנשים. כל היתר, הוא פועל יוצא…
בפרשת השבוע, פרשת תרומה, נאמר: "ועשו ארון עצי שטים…וצפית אותו זהב טהור מבית ומחוץ תצפנו ועשית לו זר זהב מסביב" (שמות כה', י-יא).
ארון הברית, מצופה זהב מבחוץ ומבפנים, שכן בתוך המשכן ובו לוחות הברית.
תרגום לאנגלית של המילים ארון הברית הינו ARK (תיבה).
בתורה מוזכרות שתי תיבות נוספות:
- תיבת נח – שנבנתה כדי להינצל ממי המבול
- תיבת משה – שנבנתה כדי להציל את משה מגזירת פרעה.
התבוננות על החומרים המרכיבים את שלוש התיבות מצביעה על חומרי גלם וציפוי שונים:
התיבה | החומר | הציפוי | |
חוץ | פנים | ||
נח | עצי גופר | זפת | זפת |
ארון הברית | עצי שטים | זהב | זהב |
משה | גמא (קני סוף) | זפת | חמר |
מהסתכלות סימבולית על התיבות ניתן ללמוד על ההתנהגות האנושית: בעוד תיבת נח מסמלת אנשים אשר תוכם שחור כזפת אך אינם מסתירים זאת ומבטאים את זה כלפי חוץ ביחסם ובהתנהגותם, ארון הברית מסמל אנשים אשר תוכם כזהב וזה גם בא לידי ביטוי כלפי חוץ, בדיבורם, בהתנהגותם וביחסם עם הזולת ותיבת משה מסמלת את האנשים אשר תוכם לבן, נקי ופשוט כחמר אך מפאת ענוה וביישנות אינם מבטאים זאת כלפי חוץ. וזהו בפנים חמר ובחוץ זפת.
עם זאת, ישנה תיבה נוספת, זו שמצופה זהב מבחוץ וזפת מבפנים. אדם אשר תוכו שחור ורע וחיצוניותו נאה ונעימה – הוא המוליך שולל בחיצוניותו – ואין אדם חברה או ארגון אשר ירצו לאמצו בין שורותיהם. ולכן התיבה אשר תוכה זפת וחיצוניותה זהב – אינה מוזכרת בתורה ולא בכדי.
הסוד של ארגונים מצליחים טמון, אם כן, ב—מי. הכוחות המשפיעים ביותר על הארגון הם הכוחות האנושיים = האנשים הם אלה שמנהלים אותו, שמפיחים בו השראה שמנהיגים ושבונים אותו.
כשהאנשים הנכונים נמצאים במקומות הנכונים באוטובוס הנכון, כפי שג'ים קולינס מתאר, קורה משהו קסום. אנרגיה חכמה, תרבות חזקה וביצוע מושלם נוטים גם הם להופיע בעקבות זאת. האנשים שתוכם כברם, המשדרים אמינות, יושר והגינות מאפשרים לנו להתאים ציפיות, הם עובדים מסורים יותר ונותני שירות מחויבים יותר – אלה הם אנשים טובים ואיכותיים יותר – אלה הם האנשים הנכונים.
רוב בני האדם יודעים אמת זו באופן אינסטינקטיבי. אבל מה הם עושים כדי להקיף עצמם בצוות המורכב רק מהאנשים הטובים ביותר? מאלה שהם זהב גם מבחוץ וגם מבפנים?
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים ולעדכונים מהבלוג השבועי "תורת הארגונים"