אל תסתכל בקנקן? האם הבגד עושה את האדם?
מפיקי טלוויזיה בבריטניה הציבו בתחנת רכבת בלונדון שני אנשים שנקלעו כביכול למצוקה. האחד – לבוש כפועל פשוט והשני – לבוש חליפת עסקים ואוחז תיק יוקרתי. שניהם ניגשו אל עוברים ושבים עם סיפור דומה: "בדרכי לעבודה, כשירדתי בתחנה כדי להחליף רכבת, גיליתי לתדהמתי שמישהו כייס לי את הארנק". הם ביקשו סיוע לקנות כרטיס לרכבת ולהמשיך בדרכם. התוצאות הצביעו כי בעל חליפת העסקים קיבל סכום גבוה פי 4 מאשר חברו הלבוש כפועל פשוט.
עפ"י החוקרת אליסון לוריא, שפת האופנה היא שפה ויזואלית בעלת דקדוק, כללי תחביר ואוצר מילים. בני אדם מתקשרים באופן ראשוני בשפת הלבוש. במחקרה היא מתארת: "הרבה לפני שאנחנו משוחחים בינינו, אתה מוסר לי באמצעות לבושך מהו מינך, גילך ומעמדך, וקרוב לוודאי נותן לי אינפורמציה (או דיסאינפורמציה) לגבי התעסוקה שלך, רמת ההכנסה שלך, אישיותך, דעותיך, הטעם שלך ועוד. טרם אמרנו מילה וכבר דיברנו זה עם זה בלשון קדומה ואוניברסלית".
במקביל, אדם גלינסקי והאג'ו אדם, טבעו את הביטוי enclothed cognition כדי להמשיג את התופעה שעלתה בניסוי החלוק — שלא רק אחרים מושפעים ממה שאנו לובשים, אלא גם אנו עצמנו. במהלך הניסוי, כל קבוצה קיבלה חלוק לבן אשר הוצג בהקשר שונה – חלוק רופא/חלוק אומן, התוצאות הצביעו על כך שהבגדים השפיעו על האופן בו אנשים חשבו והתנהגו.
על כך בפרשת השבוע, פרשת תצווה, שם נאמר:
"וְעָשִׂיתָ בִגְדֵי-קֹדֶשׁ, לְאַהֲרֹן אָחִיךָ, לְכָבוֹד, וּלְתִפְאָרֶת" (שמות כ"ח, ב').
"וְעָשׂוּ בִגְדֵי-קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ, וּלְבָנָיו–לְכַהֲנוֹ-לִי" (כ"ח, ד')
מפסוקים אלה עולה כי לבגדי הכהן יש שני תפקידים: האחד, לעורר רגש יראה וכבוד בקרב העם והשני, תפקיד פונקציולי, לשמש בהם בשעה שמכהנים במקדש.
נשאלת השאלה,
האם לבגדים שני תפקידים שונים בלתי תלויים כלומר תפקיד ייצוגי ותפקיד פונקציונלי או שמא לבגדי הכהן יש שני תפקידים סינרגטיים – כאשר מילוי תפקיד אחד הכרחי עבור השני?
נסביר,
כאמור, מצד אחד, מטרת בגדי הכהן "לְכַהֲנוֹ-לִי", שיהיו בגדי קודש פונקציונליים המיועדים לתפקיד הכהונה במשכן ובמקדש, אך מצד שני ובאופן משלים, עליהם להיות ייצוגיים וממעוררי יראה וכבוד ("לְכָבוֹד, וּלְתִפְאָרֶת"), שכן בבוא המון העם, המחזה הראשון הנגלה לעיניהם, אלה הבגדים – האיכותיים, הצבעוניים והמקושטים, אותם לובש הכהן.
אם כן, לבגדי הכהונה 3 ממדים משלימים:
- ממד חיצוני – שיהיו לכבוד ולתפארת (=עבור העם)
- ממד פנימי – בגדי קודש (=עבור הכהנים)
- ממד פונקציונלי וייעוד – לכהנו לי
על כהן (=וכל אדם), לכבד את עצמו בלבושו (=ממד פנימי), בנוסף, הכהן מתוקף תפקידו, נעזר בלבושו כדי לעורר יראה וכבוד בעיני העם ע"י איכות צבע, ושכבות הבגדים "לכבוד ולתפארת" (ממד חיצוני). הממד הפנימי והחיצוני למעשה מסייעים לכהן למלא את ייעודו וזהו הממד השלישי – הפונקציונלי.
הבגדים, על אף היותם סממן חיצוני, הם חשובים לכהן במילוי תפקידו – בשלושת הממדים. שהרי, ייעוד הכהן הוא בין היתר לשרת במקדש ולייצג את העם כלפי האל, וכדי שהעם יחוש שהכהן אכן ממלא תפקידו בייצוגם, עליו לחוש כלפיו כבוד. תפקיד בגדי הכהן הוא משלים וסינרגטי — חיצוני, פנימי ופונקציונלי — גם "לְכַהֲנוֹ-לִי" וגם "לכבוד ולתפארת".
באופן מעניין נציין כי בציווי "לְכָבוֹד, וּלְתִפְאָרֶת" השימוש הוא בפועל "וְעָשִׂיתָ" המופנה למשה, אך בפועל בעשייה ע"י חכמי הלב המקצוענים – כתוב "וְעָשׂוּ" שיכוונו למטרה הפנימית ולייעוד.
לכאורה, ניתן היה לחשוב כי בגדים הם עניין חיצוני בלבד. האם אנו לא אמורים להסתכל רק בתוך הקנקן? האם תפקידם של הבגדים אינו פונקציונלי בלבד? אלא, שהדבר אינו פשוט כל כך. לבגדים ולסגנון לבוש כאמור, יש השפעה גדולה על האופן שבו הסביבה תופסת אותנו וגם על האופן שבו אנחנו תופסים את עצמנו. אמנם, הלבוש היומיומי שלנו מושפע מסוג העבודה, התפקיד שלנו, קוד הלבוש בסביבת העבודה, מזג האוויר וכמובן – האישיות שלנו. התמהיל הזה מורכב וחשוב להקפיד בו, שכן הלבוש שלנו אינו רק עניין של נוחות או צו האופנה, אלא גם טומן בחובו את 3 הממדים – חיצוני, פנימי וייעוד (=תפקיד ומעמד).
על מדים נרחיב בפרשת צו.
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים ולעדכונים מהבלוג השבועי "תורת הארגונים"
מאמרים נוספים לפרשת תצווה:
- 2019: מהות המנהיגות: קול פעמונים
- 2018: HAIL, איך אתה מדבר?
- 2017: עבדי הזמן
- 2016: המנהיג מאחד המונהגים