ענווה כיתרון תחרותי
עפ"י פרופסור יאיר אהרוני: 'אחת הסיבות המרכזיות לכישלונם של ארגונים היא התחושה של המנהלים העומדים בראשם כי הם יודעים הכל'.
עפ"י המילון 'זחיחות' מוגדרת כתחושת עליונות או זלזול בסביבה, תחושה לא מוצדקת של בטחון מופרז – תחושה של גַּאֲוְתָנוּת, יהירות ושַׁחְצָנוּת.
מחקרים מצביעים על הקשר בין זחיחות וביטחון עצמי מופרז לבין ביצועים נמוכים. שכן, בעלי פרופיל זה, לרוב, נוטים לא לשתף פעולה עם קולגות וממשקים, לא קשובים לעובדיהם ונוהגים לבטל בהינף יד כל דעה הסותרת את דעתם או את רצונם. כתוצאה, אלה גם חווים קושי לחזות את הנולד ולהבחין בסכנות ובאיומים. כך למשל, ישנם לא מעט ארגונים שבשל תחושת העליונות שחשה ההנהלה שלהם, וכתוצאה מכך התנהלות מתוך זחיחות כלפי עובדים, מתחרים וסיכונים בשוק – נחלשו במקרה הטוב או אף נעלמו מהמפה העסקית במקרה הפחות טוב.
נראה אם כן כי בשנים האחרונות, ארגונים מחפשים מנהיגות מסוג אחר. לא עוד מנהיגות המושתתת בעיקר על תכונות הנתפסות כביטחון עצמי מופרז, כל-יודע וכריזמה, אלא מנהיגות המושתתת בעיקר על תכונה הנתפסת כהיפך – תכונת הענווה. מנהיגים ענווים, הם שקטים וצנועים, כריזמטיים בדרכם ומבינים כי העוצמה טמונה במודעות למגבלות שלהם. שהרי ללא קשר למעמדם היחסי בהיררכיה הארגונית, אין אדם שיש לו את כל הידע והתשובות.
על כך בפרשת השבוע, פרשת שמות, שם נאמר:
"וַיֹּאמֶר, כִּי-אֶהְיֶה עִמָּךְ, וְזֶה-לְּךָ הָאוֹת, כִּי אָנֹכִי שְׁלַחְתִּיךָ: בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת-הָעָם, מִמִּצְרַיִם, תַּעַבְדוּן אֶת-הָאֱלֹהִים, עַל הָהָר הַזֶּה" (שמות, ג', י"ב).
בפסוק הקודם משה העלה שתי טענות: (1) מי אני כי אלך לפרעה? (2) מי אני כי אוציא את בני ישראל ממצרים? כאמור, משה טוען שאינו ראוי להופיע בפני המלך וגם אם יופיע בפני המלך אינו ראוי להיות המנהיג שיוביל את בני ישראל לארץ המובטחת.
ה' בתגובה מחזק אותו ועונה לו — "כִּי-אֶהְיֶה עִמָּךְ" — אינך עומד רק בזכות עצמך ולבדך – אלא אהיה לצידך. ה' ממשיך בדבריו ואומר "וְזֶה-לְּךָ הָאוֹת – בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת-הָעָם, מִמִּצְרַיִם, תַּעַבְדוּן אֶת-הָאֱלֹהִים, עַל הָהָר הַזֶּה"
אם כן,
נשאלת השאלה –
מהו האות?
שתעבדו את ה'?!?!
ובכל מקרה, עפ"י הפסוק נראה כי אות זה יתממש רק לאחר צאת ישראל ממצרים והרי משה צריך עכשיו אות לחיזוק, כדי להפיג חששותיו.
נסביר,
עפ"י פירוש אבני אזל, ה' אומר למשה – "וְזֶה-לְּךָ הָאוֹת" – זה שאתה אומר שאינך ראוי להנהגה זה האות שאתה הכי ראוי לכך. הענווה בה אתה נוהג היא האות שאתה האדם המתאים להופיע בפני המלך ולהנהיג את העם ביציאתם מארץ מצרים.
ומכאן, ההסבר להקשר – שיעבדו את ה' על הר סיני, כאות – שכן סימן זה רומז לסיבה שהר סיני נבחר מבין ההרים כהר שעליו תינתן התורה. עפ"י המדרש, הר סיני נבחר, בגלל ענוותו, שהרי לא ראה עצמו ראוי לכך שהתורה תינתן עליו – בהיות הרים אחרים כגון הכרמל, המוריה או התבור, הרים בעלי ייחוס, היסטוריה ונתוני גובה מרשימים יחסית.
אם כן, ההנהגה האמיתית – היא זו הבאה מתוך ענווה, כמו זו של משה שהתורה מעידה עליו שהיה 'עניו מכל האדם'. כפי שראינו, משה הקדיש את מרצו ודאגתו לטובת מונהגיו ושם בעדיפות משנית את צרכיו, האגו, אינטרסים אישיים וכיבודים.
ג’ים קולינס, זיהה את 'מנהיגות שלב 5' כמרכזית להצלחה ארוכת טווח של ארגונים – מנהיגות המשלבת צניעות ואיפוק עם כוח רצון להשגת המטרות. גם לזלו בוק סגן נשיא בגוגל, ציין כי החברה מחפשת אנשים בעלי ענווה אינטלקטואלית – תכונה המאפשרת נכונות ופתיחות לקבל דעות ונקודות מבט חדשות, להודות בטעויות, ללמוד מביקורת ולקבל את המגבלות של עצמך מתוך סקרנות להרחיב אופקים וללמוד ממגוון מקורות ידע.
מנהיג בעל ענווה מעורר השראה בארגון, מטפח צוותים חזקים ומחויבים, מאפשר סביבת עבודה פורייה לחדשנות ויצירתיות ובעיקר משרה אווירה טובה של עשייה ותרומה משמעותית.
לתכונת הענווה כח, חוזק ועוצמה שבאים לידי ביטוי ברבדים האישיים והארגוניים – על כן על תכונה זו להיות חלק בלתי נפרד מפרופיל המנהלים בארגון – תכונה זו בהחלט יכולה להוות יתרון ארגוני אסטרטגי בשוק כ"כ תחרותי. השקיעו בטיפוח תכונת הענווה – נראה כי זו אחת ההשקעות הנכונות והמשתלמות ביותר גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך.
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים ולעדכונים מהבלוג השבועי "תורת הארגונים"