על זה אפילו הבינה לא חשבה: מי המתחרה המשמעותי ביותר של נטפליקס?
שאלנו את ה-ChatGPT מי המתחרה המשמעותי ביותר של נטפליקס?
וכך היא השיבה: "המתחרים המשמעותיים של נטפליקס כוללים: Amazon Prime Video // Disney+ // HBO Max // Apple TV // Hulu // +Paramount לצד פירוט השירותים של כל אחת מהחברות הנ"ל…"
על אף הערכתנו הרבה לבינה המלאכותית ולסקירה המקיפה לשירותי הסטרימינג – טלוויזיה בצפייה ישירה ולפי דרישה. נראה שתשובתה עדיין מתבססת על חשיבה אסטרטגית קלאסית של ניתוח תחרות הענף, המתמקד בשאלות כגון: מי המתחרים העיקריים? // מה היתרונות של כל מתחרה? // מה החולשות? // האם הם דוחפים מוצרים חדשים לשוק באגרסיביות? // ועוד..
עם זאת, חברת נטפליקס השכילה להבין ממד נוסף, מעבר למונחים של התחרות הקלאסית, היא הבינה כי המתחרה הכי משמעותי שלה הוא כל מה שמתחרה על זמנו הפנוי של הצופה, כולל שינה ופורטנייט :). עפ"י מנכ"ל החברה: מטרת נטפליקס היא למלא את זמני הפנאי של הצופים ולספק להם הנאה המרבית.
למעשה הדוגמא הנ"ל ממחישה כי החשיבה הקלאסית בלבד אינה מייצגת תמונה מספיק עמוקה וכוללת, אלא נדרש ממד נוסף עמוק ומשלים, המתמקד בבחינה של התחרות על המשאבים המוגבלים של הלקוח, ועוסק בשאלות (= נוסחו ע"י הבינה) כגון:
⦿ מה המשאבים המוגבלים העיקריים עליהם מתחרה החברה?(למשל: זמן פנוי, תקציב, תשומת לב או משאבים אחרים של הלקוח)
⦿ כיצד מתחרים מרכזיים משפיעים על השימוש במשאבים אלו? (אלו פעולות או מוצרים, מתחרים על אותם משאבים? כיצד הם משנים את הרגלי הצריכה של לקוחות?)
⦿ מהם הגורמים המרכזיים המשפיעים על החלטת הלקוחות להשתמש במוצר שלנו ולא עם החלופות? (מהם היתרונות התחרותיים שלנו? האם הם מספיקים כדי להעדיף אותנו על פני חלופות?)
חשיבה אסטרטגית גם על שימוש מיטבי במשאביו המוגבלים של הלקוח, יוצרת מהות ומיקוד משמעותיים שבכוחם להשביח את היתרון התחרותי של הארגון. מכאן נשאל:
⦿איך נכון ליישם גישה זו גם בארגון שלכם?
⦿מה המיקודים הייחודיים בהיבט זה שנרצה להתמקד בחציון השני של 2024 ובתכניות העבודה של שנת 2025?
*** מט"ה ביצועים – תוכנית הדגל של נוגט אסטרטגיות, ייעוץ להנהלות גם בתהליכי חשיבה אסטרטגית אל מול אתגרי כניסת הבינה המלאכותית לשוק העבודה. פרטים נוספים: תכנית מט"ה ביצועים***
בהצלחה !
גליה אלמליח-הרמן – יועצת ארגונית-אסטרטגית. מומחית לייזום, יישום וליווי מגוון תהליכים משמעותיים בתחום החדשנות השיטתית לצד הטמעת תרבות וערכים של יזמות ויצירתיות, בארגונים מובילים בישראל. משלבת היבטים של יזמות, חדשנות ויצירתיות, לצד היבטים של מצוינות תהליכית ומנהיגות המסייעים לארגון להיות יותר יזמי, חדשני ומצליח, תוך מתן מענה סינרגטי לכל בעלי העניין.