מדד הרווח
מנהלים ועובדים רבים מתלוננים כי הם נמדדים רק על פי סכום המזומנים שהם מכניסים לארגון –
ללא קשר למאמץ, למחויבות ולהישגים נוספים.
לטענתם, תשומת לב, יחס אישי, הערכה והוקרה –
ניתנים למספרים
והמדד היחיד הוא כסף.
ברור כי,
רווח הוא תנאי הכרחי לקיום הארגון
ועל כן, חובה לעקוב אחר המדדים והמספרים,
ולפעול להשגת היעדים הפיננסים וה-bottom line.
אך רווח אינו המדד הבלעדי (!) —
מדידת התוצאות הארגוניות עפ"י תוצאות פיננסיות נקודתיות בלבד,
הינה מדידה צרה המתמקדת לרוב ברווחים קצרי טווח.
על כן מומלץ להתייחס לתוצאה גם באופן רחב יותר —
כמכלול של התהליך –
ולא רק כמספר במאזן.
כשלמעשה נקודת ההנחה היא,
כי הדרך לייצר תוצאות מעולות עוברת בהתמקדות בתהליך.
תהליך נכון ויעיל,
המובל ומיושם ע"י אנשים מקצועיים,
יניע לתוצאות רצויות.
כך למשל אימוץ החלטת הנהלה —
כי מחויבות הארגון היא קודם ללקוחות ולעובדים,
לא רק שלא תפגע במחזור ההכנסות,
אלא אף תייצר ערך גבוה יותר לבעלי המניות וזאת לכאורה מבלי להתמקד בכך.
חשוב לחדד –
התהליך אינו המטרה,
התהליך הוא אמצעי להשגת המטרה
ולכן עליו להיות בראי התוצאה.
התמקדות בתהליך בלבד ללא הגדרת התוצאה הרצויה,
כמוה כאמירה, במידה ולא הושגה התוצאה הרצויה –
"הניתוח הצליח – החולה מת".
הניסיון מצביע, כי גישה שאינה ממוקדת רק ברווחים מניבה יותר מגישה המקדשת את המזומנים – תוצאות טווח קצר.
לכן, על הארגון להגדיר לא רק את המדדים הפיננסיים אלא גם מדדים שיבחנו את האופן שבו הם מושגים, שיבחנו את הדרך והתהליך לאורך זמן. מדדים כגון: עמידה באבן דרך בהיבט של לו"ז ותכולות, עמידה באיכות המוצר – מס' באגים ותקלות וכו'.
ארגונים בעלי גישה המתמקדת גם בתהליך ולא רק בתוצאה, נהנים מעובדים מרוצים יותר, מחויבים יותר התורמים לארגון "מעבר למצופה" ולאורך זמן.
ארגונים אלה, כפועל יוצא, נהנים גם מגידול ברווחיות, בחדשנות וביוזמות חיוביות.
בהצלחה !
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר השבועי של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים מקצועיים ועדכונים מהבלוג "תורת הארגונים"