כל הדרכים (לב, עין, אוזן) מובילות ללמידה
בשנים האחרונות נערכים מחקרים רבים הבוחנים את האופן בו החושים משפיעים על הדרך שאינפורמציה מגיעה למוחנו. מחקרים מצאו שאנשים שונים מפעילים חושים שונים בלמידה ואין האחד דומה לאחר. מומחים מתחום החינוך מכנים העדפות אלה כסגנונות למידה וחילקו אותם לשלוש קבוצות עיקריות: ויזואלי (ראיה) אודיטורי ( שמיעה) ותחושתי ( מגע/ מישוש).
על כך בפרשתנו, פרשת כי-תבוא שם משה מוכיח את בני ישראל באומרו:
"וְלֹא-נָתַן יְהוָה לָכֶם לֵב לָדַעַת, וְעֵינַיִם לִרְאוֹת וְאָזְנַיִם לִשְׁמֹעַ, עַד, הַיּוֹם הַזֶּה" (דברים כ"ט, ג)
רש"י מפרש, כי על אף כל הניסים והנפלאות שעשה ה' עם בני ישראל הם לא השכילו להבין, לראות ולדעת את חסדיו. האברבנאל משלים פירוש זה ע"י קריאת הפסוק בתמיהה: 'וכי לא היה לכם לב, עיניים ואזניים לראות את חסדי ה'?'
השאלה הנשאלת,
מדוע מציין הכתוב את שלושת האיברים: לב,עיניים ואזניים כחיוניים לראות את מעשי ה' ולהכיר בחסדיו?
על פי פירוש המלבי"ם: לב, עיניים ואזניים מתייחסים לשלוש דרכים להשגת חכמה ותפישת מציאות.
נסביר,
- לב לדעת – יש מי שיכול להבין ולדעת בכוחות עצמו ולראות מעבר למוחשי גם דברים מופשטים ועמוקים.
- עיניים לראות – יש המבין ולומד דרך אמצעים ויזואליים – "דרך העיניים", כנאמר: "וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-הַיָּד הַגְּדֹלָה…וַיַּאֲמִינוּ, בַּיהוָה" (שמות יד, לא).
- אוזניים לשמוע – יש מי שמבין ולומד דרך אמצעים אודיטוריים לאחר ששמע באזניו הסבר מפורט ומומחש על מה שיתכן כי אחרים חשו בליבם והבינו בעיניהם.
בא ללמדנו כי כל קבוצה מורכבת ממגוון אנשים עם שונות רבה המתבטאת בממדים ובעוצמות שונות. באחריות מנהל לזהות את השונות והאיכויות המיוחדות אצל כל אחד מעובדיו, גם בהקשר של סגנונות הלמידה האישיים. שכן לכל אדם יכולת קליטה, הבנה וסגנון למידה דומיננטי ואינדיבידואלי. הלמידה וקליטת המסרים נעשית דרך כל האמצעים וכן בשילוב בין סגנונות הלמידה השונים, בהתאם ליכולות האדם. זיהוי ואבחון זה יסייע להצלחה בתהליכי הלמידה הארגוניים הן בצמצום פערים מקצועיים והן בלמידת תחומי עניין חדשים.
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר השבועי של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים מקצועיים ועדכונים מהבלוג "תורת הארגונים".