ריאלי ובאווירה טובה
מהות המנהיגות היא לדעת לתת מענה לשאלה: איך נצליח לעמוד ביעדים שהגדרנו? ככל שמתעמקים בשאלת ה-'איך?' עולה ההבנה כי אחת הדרכים המרכזיות להשגת היעדים עוברת בעיקר דרך התרבות הארגונית והאנשים. מכאן נראה כי מהות תפקידו של המנהל כולל בין היתר: לסייע לאנשיו לעבוד יחד באופן סינרגטי לצד הכוונה לשיפור ביצועיהם בהתמדה תוך הצבת מטרות ויעדים מאתגרים אך גם ברי השגה, כאלה שיתרמו לתחושה של הצלחה, אתגר, מוטיבציה ומחויבות.
עיקר תפקיד המנהל, אם כן, טמון בשילוב בין פן מקצועי של הגדרת יעדים ראליים וליווי יישומם לבין פן של טיפוח ופיתוח ההון האנושי ואווירת שתוף הפעולה בתוך הצוות ובין הממשקים. הצלחה של ארגון אינה תלויה רק במוצריו ובחדשנותו אלא בעיקר בגישה של העומדים בראשו, שכן הדג מצליח או מסריח מהראש.
על כך בפרשת השבוע, פרשת חוקת שם נאמר:
"הֵמָּה מֵי מְרִיבָה, אֲשֶׁר-רָבוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-יְהוָה; וַיִּקָּדֵשׁ, בָּם" (במדבר כ', י"ג)
בני ישראל זכו במדבר למזון, מים והגנה מפני פגעי מזג האוויר המדבריים בזכות מנהיגיהם:
הבאר בזכות מרים. ענן בזכות אהרון. ומן בזכות משה (תענית ט', א').
עפ"י המקורות חג סוכות נחגג לזכר ענני הכבוד אשר הגנו על עם ישראל במדבר. עם זאת באופן תמוה לא הוגדרו חגים לזכר המן והבאר, בעוד שנראה כי חשיבותם של המים והמזון במציאות המדברית היא ברמה הישרדותית. מדוע אם כן לא הוגדרו מועדים גם לציון ניסים אלה?
נשיב,
נראה שאנו לומדים 2 עקרונות מנהיגות מאי ציון מועדים לניסים אלה:
- מטרות ריאליות: הבאר (=מים) והמן (=לחם) סופקו לא בדרך הטבע. שכן בדרך כלל הלחם צומח מן האדמה כברכתו "המוציא לחם מן הארץ", המן, כידוע ירד מן השמיים. לצד כך המים – אשר בדרך כלל יורדים מהשמיים (=גשם), במדבר עלו מן הארץ (או מהסלע). מכאן שעם הכניסה לארץ, בני ישראל נכנסו לשגרת חיים כדרך הטבע ואין יכולת ריאלית לשחזר ניסים על טבעיים אלה. כאמור על מטרות ויעדים להיות מוגדרים באופן מאתגר אך גם ישים ובר השגה (A במודל סמארט = Attainable)
- אווירה חיובית – סביב הבאר והמן התקיימו מריבות ומחלוקות. כך למשל בפרשה זו אנו עדים למריבה על הבאר וגם בנושא המן היו מענות ומחלוקות "וְעַתָּה נַפְשֵׁנוּ יְבֵשָׁה, אֵין כֹּל–בִּלְתִּי, אֶל-הַמָּן עֵינֵינוּ" (במדבר י"א, ו'). אך על העננים שהיו בזכות אהרון – לא היתה כל מחלוקת או ריב. ועוד על אהרון נאמר: "אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם" (אבות א', י"ב), גם הסוכה נקראת סוכת שלום. מכאן שאין חוגגים דבר הבא עם ריב ומחלוקת אך חוגגים את העננים שבאו עם שלום.
מכאן לומדים שני עקרונות מנהיגותיים: (1) הצבת מטרות ריאליות – להתייחס לחריגה קיצונית כיוצא מן הכלל ולהגדיר יעדים ריאליים המתאימים לשגרה ולתרבות הארגונית. (2) אווירה חיובית – להתייחס גם לרובד האנושי-צוותי בהיבטים של אווירה טובה, מקצועית וחברית תוך עידוד תרבות שבונה את יסודות וחסינות הארגון – את הסולידריות בין האנשים ואת שיתוף הפעולה ביניהם לאורך זמן, לצד הוקעת התנהגויות לא רצויות שאינן הולמות את רוחו וערכיו של הארגון, גם אם התפוקה בסופו של תהליך מייצגת עמידה ביעדים רצויים.
מנהיגות באה לידי ביטוי בשילוב אופטימלי של הגדרת יעדים ומטרות מאתגרים אך ישימים לצד טיפוח סביבה ותרבות ארגונית המעודדת התנהגויות רצויות תוך מתן מענה להיבטים פיזיים, חברתיים, מנטליים ופסיכולוגיים. שכן, זוהי גם מהות עבודתו של המנהל וגם הדרך הכמעט בלעדית להצליח לעמוד ביעדים המתוכננים.
מוזמנים להצטרף למאות המנהלים שנהנים מהניוזלטר השבועי של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים מקצועיים ועדכונים מבלוג "תורת הארגונים".