האם כל אחד יכול להצליח?
תומאס אדיסון, הילד 'הטיפש' שסולק מבית הספר לאחר כ-12 שבועות בלבד כי מוריו האמינו כי במילא לא יבין דבר, נפטר בגיל 84. העולם אותו עזב היה שונה מהעולם לתוכו נולד, חלק גדול מהשינוי ניתן לזקוף לזכותו. אדיסון, עפ"י הויקיפדיה, רשם מספר שיא של 1,093 פטנטים והעשיר את העולם עם המצאות כגון: נורת החשמל, רכבת חשמלית והטלגרף. אדיסון יזכר גם בזכות משפטו: 'אילו היינו עושים את כל הדברים שביכולתנו לעשות, אין ספק שהיינו מדהימים את עצמנו'. שכן, הצלחה, כל הצלחה, בכל תחום תלויה בעיקר באמונה שלנו ביכולותינו.
על כך בפרשת השבוע, פרשת ואתחנן, שם נאמר:
"וְאַתֶּם, הַדְּבֵקִים, בַּיהוָה, אֱלֹהֵיכֶם–חַיִּים כֻּלְּכֶם, הַיּוֹם" ( דברים ד, ד).
עפ"י פשוטו של מקרא ניתן לפרש כי משה מדבר אל האנשים שנותרו אחרי שנענשו כל מכעיסי ה' באירועים השונים, אך, אתם — אלה שנותרתם בחיים, כי דבקתם בה' ובמצוותיו.
אך עפ"י פירוש כנפי נשרים, משה בפסוק זה, מדבר כנגד הדעות הפילוסופיות בקשר לקשר שבין האדם והאל ואפשרות ההדבקות בו. ישנם מספר דעות ברוח זו למילים "וְאַתֶּם, הַדְּבֵקִים":
- דעה אחת סוברת כי אפשר להידבק במלאך אך לא בה' עצמו שהוא ישות ללא גוף או דמות הגוף.
- יש הסוברים שהאפשרות להידבק בה' אינה קיימת בחיי האדם אלא רק לאחר מותו, כשהאדם נפטר מהגוף הגשמי, רק אז יכול להידבק בה'.
- דעה נוספת מסבירה כי אמנם אפשר להידבק בה' עוד בחיים, אך אין זה נחלת הכלל אלא מנת חלקם של יחידי סגולה.
- וכן יש הסוברים שאכן האדם יכול להגיע לידי רמת דבקות גבוהה במהלך בחייו, אך רק לאחר זמן רב ויגיעה רבה.
בא משה ומנפץ את כל הדעות האלה:
- כנגד האומרים שניתן להידבק רק במלאך עונה משה: "ואתם הדבקים בה' אלוקיכם"
- כנגד האומרים שניתן להידבק לה' רק לאחר מיתה משה עונה: "חיים".
- כנגד הטוענים שזהו מנת חלקם של מועטים משה עונה: "כולכם"
- וכנגד האומרים שניתן להגיע לרמת הידבקות גבוהה רק לאחר זמן רב משה עונה: "היום"
למעשה יש אנשים אשר תפיסתם ואמונתם מונעת בעדם מלנסות להשיג מעלה גדולה גבוהה יותר בתחומי החיים והרוח. בא משה בפסוק קצר בן שבע מילים וסותר תפיסה זו ואומר – כל אחד – גם אתה יכול להגיע לדרגה גבוהה כבר היום – אל תעצור בעד עצמך – יותר מזה, אל תשכנע את עצמך שאתה צודק ואין טעם לנסות, כי כל אחד יכול להצליח.
עפ"י המילון ההגדרה למילה הצלחה היא 'השיג את מבוקשו (ההפך: כישלון) הגעה ליעד הנדרשׁ או הרצוּי, עמידה בתנאי (או במשימה, מטרה וכד') שהוּצב מראשׁ; (במבחן וכד') השגת תוצאה טובה'.
הצלחה אם כן, היא מושג סובייקטיבי הנתון לפירוש והגדרה של מהו 'מבוקשו' או 'היעד הנדרש' וכו', וכל אדם מפרש מושג זה באופן אישי ושונה, לעיתים גם בהשפעת התרבות והסביבה בה גדל. לאחד הצלחה היא עושר כלכלי, לשני השגת השכלה גבוהה, לשלישי הקמת משפחה ולרביעי קידום מקצועי משמעותי.
משה בפסוק זה מניע אותנו בכך שנאמין שכל אחד יכול להצליח במטרות שהגדיר לעצמו כהצלחה, קחו כהשראה את תומס אדיסון למשל, הילד 'הטיפש' שפירסם מעל 1000 פטנטים.
ואם נצעד צעד נוסף לכיוון העולם הארגוני, כמנהלים נשאל מה ניתפס כהצלחה במחלקתנו? ומהי הצלחה שבגינה נתגמל את העובדים שלנו?
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר השבועי של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים מקצועיים ועדכונים מהבלוג "תורת הארגונים".
לינק למאמר 2016, פרשת ואתחנן: נזקי האנוכיות
שבוע טוב,
אהבתי. מניח שאם הייתי קורא לפני שבת הייתי מעמיק יותר בפרשה.
הצעה – תומס אדיסון עצמו הוא דוגמה מעולה לא רק לאמונה ביכולת להצליח אלא באמונה שהכישלונות, לא חשוב מספרם, הם לגמרי חלק מהתהליך. בהתגברות על הכישלון והלמידה ממנו יש כוח אמוני חזק מאוד ביכולות שלנו ולא פחות מכך בהנחה שאומרת שהדברים יקרו. "ואתם" הדבקים – אתם – שלא נכנעתם לפיתוים, אתם – שהמשכתם עם כל הקשיים במסע הארוך במדבר, אתם – שמאמינים שהדרך ראויה ותוביל אתכם למקומות טובים – אתם – "חיים כולכם היום". חיים – את החיים האמיתים. שנזכה.