כי לא לעולם חוסן
ביל גייטס נהג לציין מדי תקופה כי 'מייקרוסופט נמצאת שנתיים – שלוש לפני כשלון'. מסר שבא להדגיש גישה שלא לעולם חוסן וכחלק מהשגרה השוטפת יש להיות כל הזמן עם 'יד על הדופק'. באופן דומה, אנדריו גרוב, נשיא ומנכ"ל אינטל ומחבר הספר – רק פרנואידים שורדים, מספר איך נהג לשאול תדיר את עצמו ואת אנשיו: 'מה עלול להשתבש? מה יהיה האתגר הבא?'
התקופה האחרונה, תקופת הקורונה מדגישה ביתר שאת את הרלוונטיות של הבאז-וורדס 'חוסן ארגוני' והופכת אותו הלכה למעשה – מתאוריה להכרח הישרדותי.
עפ"י הויקיפדיה, חוסן ארגוני מתייחס למידת היכולת של ארגון לצפות ולהתאושש מזעזועים ואירועים בלתי צפויים. רמת החוסן הארגוני היא פונקציה של: רמת הירידה בתפקוד הארגון כתוצאה מזעזוע, משך הזמן בו הארגון לא נמצא בתפקודו הרגיל ורמת התפקוד אליה הארגון הצליח להגיע לאחר הזעזוע.
חוסן ארגוני, אם כן, יש לפתח ולטפח באופן שוטף. ארגון אשר פועל לחיזוק חוסנו כחלק מהאסטרטגיה והערכים, בונה למעשה יכולת המאפשרת התמודדות עם מצבים משתנים, מניעת הסלמה וטיפול יעיל ואפקטיבי בהשלכות.
על כך בפרשת השבוע, פרשת במדבר, שם נאמר:
" וַיָּמָת נָדָב וַאֲבִיהוּא לִפְנֵי יְהוָה בְּהַקְרִבָם אֵשׁ זָרָה לִפְנֵי יְהוָה, בְּמִדְבַּר סִינַי, וּבָנִים, לֹא-הָיוּ לָהֶם; וַיְכַהֵן אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר, עַל-פְּנֵי אַהֲרֹן אֲבִיהֶם" (במדבר ג', ד').
מפשוטו של הפסוק ניתן להבין:
- שמאחר ולא היה לנדב ואביהוא דור המשך, עם מותם, כיהנו אחיהם – אלעזר ואיתמר במקומם. נראה מהפסוק כי אילו היו להם בנים, הם היו יורשים את גדולתם.
- שנדב ואביהוא מתו כי לא היה להם בנים. חיזוק לפירוש זה ניתן לראות מהפיסוק של הפסוק, הסימן אתנחתא מופיע מתחת למילה 'לָהֶם', שזה בשפת המקרא כמו נקודה בסוף משפט.
נשאלת אם כן השאלה,
מה הטעם לאזכור העניין שלא היה לנדב ואביהוא בנים? וכן, האם זו הסיבה למותם כפי שניתן אולי להבין מפשט הפסוק?
נסביר,
אמנם מקריאת הפסוק ניתן להבין כי נדב ואביהוא מתו בגלל שלא היו להם בנים. ואכן ישנה מצוות פריה ורביה לקיומו של העולם, אך הרי אין אדם מתחייב מיתה בשל אי קיום מצווה זו.
על פי פירושו של הכלי יקר: אחת משלוש עשרה מידות הרחמים היא – 'פוקד עוון אבות על בנים'. כלומר, כשעל אדם חל עונש חמור – הקב"ה נוטה לחלק את עונשו על פני מספר דורות כך שכל דור יקבל קצת ממעמסת העונש. מידת רחמים זו, מאפשרת למעשה לאדם להתקיים אף שחטא.
אך בוודאי שמידה זו יכולה להתקיים רק כאשר אדם מוליד דור המשך שאפשר לקיים בהם 'פוקד עוון אבות על בנים'. מכיוון שלנדב ואביהוא לא היו בנים, לא ניתן היה לחלק את מעמסת העונש על הדורות הבאים ומכאן הם ספגו את מלוא העונש.
על כן, בוודאי שנדב ואביהוא לא מתו בגלל שלא היה להם דור המשך שכן מצב זה בפני עצמו אינו חטא אך, בא הפסוק לחדד שאילו היו לכל אחד מהם דור המשך היה אפשר לנהוג במידת הרחמים של 'פוקד עוון אבות על בנים'.
גם פוקד עוון אבות על בנים היא סוג של חוסן כאמור, היא מאפשרת הישרדותו של אדם שחטא שיש לו דור המשך, על פני זה שנשאר ערירי. החוסן, כאמור, מושתת על היכולת להתנהל בתנאי משבר כדי לקצר את משך ההשלכות השליליות, תוך מקסום יכולת ההתאוששות וחזרה למצב הרצוי תוך פרק זמן קצר ככל הניתן – דור המשך במובנו הרחב, כך מסתבר הוא אחד הגורמים המסייעים לכך.
בל נשכח לא לעולם חוסן, ועלינו תמיד לזכור להתכונן לרע לקוות לטוב. את המשבר הבא מן הסתם איננו יכולים למנוע, אך אנו בהחלט יכולים – ואף חייבים – להיערך טוב יותר לקראתו – ברמה האישית, הארגונית והמדינית. זו לא המלצה – זה מנדטורי, עלינו לדאוג לדור המשך, בכל המובנים כחלק מהשגרה השוטפת וכאמור, מתוך הבנה כי לא לעולם חוסן.
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים ולעדכונים מהבלוג השבועי "תורת הארגונים"