תיירים ומרגלים – עניין של השקפה
ישנו סיפור ידוע על שני אנשי מכירות של מפעל לייצור נעליים שנשלחו לאפריקה כדי למצוא שווקים חדשים.
הראשון התקשר כעבור ימים אחדים ואמר: “אין לנו מה לחפש כאן, כולם הולכים יחפים”
השני התקשר באותו זמן והודיע: “סיכוי אדיר להצלחה, לאף אחד כאן אין נעליים…”
שני אנשים שנשלחו לאותה משימה רואים מראה הפוך לחלוטין. נראה כי לכאורה שני אנשי המכירות עושים את אותו מסלול אך, התוצאה שונה בתכלית אצל כל אחד.
על כך בפרשתנו, פרשת שלח לך.
נאמר: "שְׁלַח-לְךָ אֲנָשִׁים, וְיָתֻרוּ אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן, אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל" (במדבר יג', ב')
משה שולח את שנים-עשר נשיאי השבטים, על פי דרישת העם, לבחון את טיב הארץ. תיור זה הוביל למה שנהוג לכנות "חטא המרגלים".
נציין כי באופן מפתיע, בפרשה העוסקת בשליחת המרגלים, לא מוזכר ולו פעם אחת שורש הפועל ר.ג.ל – לא בשום צורה או הטיה (מרגלים, לרגל, ריגול וכו').
נשאלת אם כן השאלה המסקרנת,
מה המקור לקביעת שם החטא כ"חטא המרגלים"?
נסביר,
משה בשולחו את הנשיאים לראות את הארץ משתמש בפעלים "לתור" "ויתורו" – ונראה כי רומז להם כיצד להתבונן ולבחון את הארץ. לא פעם קיים שוני בנקודות המבט של אנשים המבצעים לכאורה את אותה הפעולה, במקרה שלנו, ביקור בארץ זרה שכן:
בעוד התיירים מתמקדים ביופייה של הארץ, נופיה, אתרים היסטוריים, גנים, ארמונות וכו'.
המרגלים מנגד, מתמקדים בחסרונות הארץ ובנקודות התורפה דרכן אפשר לתקוף ולפגוע.
על כן משה מנחה את שליחיו – לכו כתיירים = ראו את הטוב שבארץ.
אך השליחים בחרו ללכת כמרגלים ולראות את מגרעות הארץ ולכן חטאם נקרא "חטא המרגלים".
כמו בסיפור המרגלים, גם בחיי היומיום, הכל עניין של שקפה,
האם אנו בוחרים להסתכל על שלושת-רבעי הכוס המלאה או דווקא להתמקד בחלק הריק?
האם אנו נוטים לזקוף לכף זכות אדם שאיכזב או לחילופין לדון אותו לידי חובה?
האם אנו בוחרים לאמץ את גישת התיירים ולראות את הטוב בכל דבר או שמא את גישת המרגלים ולהתמקד בפחות טוב?
הכל כאמור ענין של גישה והחלטה !
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר השבועי של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים מקצועיים ועדכונים מהבלוג "תורת הארגונים".