צהר לערכים
ירון המנכ"ל מתוסכל מהעיסוק השוטף בכיבוי שריפות יומיומי וטיפול במשברים מול הלקוחות, מצבים שנוצרו לדעתו בעיקר בשל בינוניות, התפשרות ועיגול פינות שכ"כ מאפיינים את התרבות בחברה.
חלומו של ירון הוא שכל מוצר או שירות שמסופק על ידי עובדי החברה יהיה ברמת איכות בלתי מתפשרת. הוא רוצה לדעת שהעובדים עשו את המקסימום כדי להשיג מטרה זו וכי כאשר טוב יותר אפשרי, הם לא הסתפקו רק בטוב. הוא שואף כי עובדי החברה יעשו את הנדרש נכון וטוב – בפעם הראשונה.
ירון רוצה כי עובדיו יקראו תיגר על התהליכים הקיימים ולא יקבלו אותם כמובנים מאליהם אלא יהיו במצב מתמיד של בחינה, בקרה ושיפור. הוא שואף שערך המצוינות יהיה חלק טבעי מה-DNA הארגוני ויבוא לידי ביטוי בכל החלטה, פעולה והתנהגות. ירון מאמין כי הטמעת ערך המצוינות בתרבות הארגונית תסייע לשיפור הביצועים, תגביר את איכות התפוקות ואת רמת שביעות הרצון של הלקוחות וכתוצאה תסייע להיערך נכון יותר לעתיד ותאפשר הצלחה ורווחיות.
על כך בפרשת השבוע, פרשת נח, שם נאמר:
"צֹהַר תַּעֲשֶׂה לַתֵּבָה, וְאֶל-אַמָּה תְּכַלֶּנָּה מִלְמַעְלָה, וּפֶתַח הַתֵּבָה, בְּצִדָּהּ תָּשִׂים;" (בראשית ו' / ט"ז).
רש"י מביא 2 הסברים לצוהר שיאיר את התיבה:
- חלון
- אבן טובה
קיימת אם כן הסכמה כי יש להאיר את פנים התיבה אשר נבנתה אטומה מכל עבריה (סנהדרין דף ק"ח). השאלה היא מהו מקור האור הרצוי – פנימי (אבן טובה) או חיצוני (חלון)?
נסביר,
באופן סימבולי, פירושו של רש"י מצביע על השונות בין יכולות וכישורי הלמידה של אנשים.
ישנם 3 רמות עיקריות של למידה, הבנה והפנמה:
הרמה הגבוהה ביותר היא למידה מתוך הכרה פנימית בלב האדם.
הרמה הנמוכה ביותר היא למידה ע"י הסבר ותוכחה (מקל וגזר) מגורמים חיצוניים.
ובתווך נמצאת הלמידה ע"י התבוננות.
שלושת רמות אלה באים לידי ביטוי גם בפסוק: "וְלֹא-נָתַן יְהוָה לָכֶם לֵב לָדַעַת"- בכוחכם לבד "וְעֵינַיִם לִרְאוֹת"- התבוננות "וְאָזְנַיִם לִשְׁמֹעַ"- על ידי אחרים (דברים כ"ט/ג').
ומתוך המחלוקת למקור האור הרצוי בתיבה, נציע לירון שערכים כדי שיהיו מוטמעים יש לנהוג לפי השונות בבני אדם וללמד אותם מתוך 3 רמות הלמידה:
- שיטת המקל והגזר (=חלון) לפעול בנחישות ולתגמל עובדים המיישמים את הערכים הלכה למעשה ומנגד לפעול להוקעת התנהגויות שלא בהלימה עם ערכי הארגון.
- להוות דוגמא אישית ומודל לחיקוי ולהדגים הלכה למעשה בפעולות היומיומיות את יישום הערך – "נאה דורש ונאה מקיים"
- לפעול להפנמת הערכים בקרב העובדים (אבן טובה) כך שיבינו ויאמינו בטיב ובנחיצות הערך ושכדאי להם להתאמץ ולפעול לאורו.
יתר על כן נציין כי עפ"י האקדמיה ללשון עברית, המילה צֹהַר הינה בבסיס המילה צָהֳרַיִם – השעות ביממה בהם השמש במלוא אורה. יש גם המפרשים את המילה צוהריים כזוהר כפול ורבי יוחנן פירש: "אמר לו הקדוש ברוך הוא לנח קבע בה אבנים טובות ומרגליות כדי שיהיו מאירים לכם כצהריים." (סנהדרין דף קח ע"א). על כן רצוי כי נעדיף כי מקור האור הכפול והעז – צהריים – יהיה מבפנים מתוך מקום של הבנה והפנמה ולא מבחוץ מתוך גישה של מקל וגזר.
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר השבועי של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים מקצועיים ועדכונים מהבלוג "תורת הארגונים".