מדיניות 'הדלת הפתוחה' –
גישת ה- Open Space
עדי סופר-תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל בראיון לגלובס-טק (19.09.2017), משתפת בכלים ניהוליים שפיתחה כמנכ"לית, לדבריה: 'בפייסבוק כולם יושבים בחלל פתוח. זה אומר שאתה, כמי שמנהל ארגון, נהיה נגיש, לא משנה כמה חשבת שאתה נגיש קודם, כשהייתה לך לשכה ענקית…אני יושבת כאן המון שעות, החבר'ה ניגשים לדבר, ומשם באים הרעיונות הכי טובים. לפעמים ממפגש ליד השולחן יוצאת תובנה או אינסייט שיכולים להשפיע על מהלך שלם של חצי שנה. עצם הנוכחות, זה שאתה יושב שם ושומע אנשים מדברים, מנגיש אותך לדברים שהיה לוקח המון זמן עד שהיו מגיעים לפתחך.'
מדיניות הדלת הפתוחה, שמנכ"לים רבים מצהירים עליה מבטאת למעשה, תחושה של עובדים, שהמנהל זמין ופנוי עבורם, פתוח ונכון להקשיב, לפתור בעיות ולהוות עבורם דמות תומכת.
על כך בפרשת השבוע, פרשת כי תישא, שם נאמר:
"וַיֹּאמֶר אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ, אֲדֹנָי, יֵלֶךְ-נָא אֲדֹנָי, בְּקִרְבֵּנוּ: כִּי עַם-קְשֵׁה-עֹרֶף הוּא, וְסָלַחְתָּ לַעֲוֺנֵנוּ וּלְחַטָּאתֵנוּ וּנְחַלְתָּנוּ" (שמות ל"ד, ט').
בפסוק זה, באופן תמוה, משה מבקש מה' שיוביל את בני ישראל מאחר ומדובר ב-'עַם-קְשֵׁה-עֹרֶף'.
למה תמוה?
מאחר וקודם לכן ה' אומר למשה: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ, לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ, בַּדָּרֶךְ; וְלַהֲבִיאֲךָ, אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי (שמות כ"ג, כ')….כִּי לֹא אֶעֱלֶה בְּקִרְבְּךָ, כִּי עַם-קְשֵׁה-עֹרֶף אַתָּה–פֶּן-אֲכֶלְךָ, בַּדָּרֶךְ" (שמות ל"ג, ג').
כלומר, עולה מפסוקים אלה, כי ה' ישלח מלאך ללוות את עם ישראל במקומו, מכיוון שמדובר ב-'עַם-קְשֵׁה-עֹרֶף'.
התמיהה העולה אם כן —
איך משה מבקש מאותה סיבה לנהוג ההיפך, כלומר משה מבקש שה' יוביל את עם ישראל ולא המלאך, מאחר ומדובר 'עַם-קְשֵׁה-עֹרֶף' והלא זוהי הסיבה שה' שולח את המלאך?!?!
נסביר,
יש להבחין בשני מרכיבי מנהיגות מהותיים:
- אחריות וסמכות – הנהגת ה' מול הנהגת מלאך
- מעורבות – הנהגה "בְּקִרְבֵּנוּ" מול "לְפָנֶיךָ"
בהיבט האחריות והסמכות – המלאך הוא שליח, על כן בתוקף אחריותו לבצע את השליחות אליה נשלח, עפ"י הכללים, ההנחיות והנהלים המוגדרים. סמכותו אינה מקנה לו טווח רחב של שיקול דעת או גמישות באופן תגובתו להתנהגות העם. כך למשל יתכן כי עפ"י ההנחיות אליהן מחויב השליח, התגובה לחטא הוא — באופן חד משמעי, עונש. לעומת זאת, בהנהגת ה' מאחר וסמכותו גדולה יותר (שהרי הוא ה-'בוס') זה מאפשר גמישות רבה יותר, התחשבות בתמונה הרחבה ואפשרות לשקול, סליחה, הקלה או דחיית העונש במקרה של חטא. על כן, לטענת משה, בהיות עם ישראל עם קשה עורף, הרי ודאי שיחטאו, ועל כן ראוי שה' ינהיגם ולא שליחו.
במקביל, בהיבט של המעורבות בעוד משה מבקש "יֵלֶךְ-נָא אֲדֹנָי, בְּקִרְבֵּנוּ", ה' "שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ, לְפָנֶיךָ". המלאך, כאמור, אמור ללכת לפני בני ישראל כמורה דרך, וזאת עם מעורבות נמוכה יחסית עם העם, מצוקותיו וצרכיו. בעוד ה' הולך בקרב העם – בתוך העם ער, מעורב ורגיש לבעיותיהם ולמצקותיהם על כן בשעת קושי יגיש עזרה וסיוע לבל יפלו.
לכן, עפ"י משה, רמת המעורבות הנמוכה של המלאך עם בני ישראל, מהווה סכנה ממשית עבור המשך הישרדותם. שכן כאמור, כעם קְשֵׁה-עֹרֶף קיימת סבירות גבוהה שבני ישראל יחטאו ולכן בעוד שתגובת המלאך, מתוקף סמכותו ורמת מעורבתו תהיה חסרת סבלנות ותגרור תגובה הולמת בהתאם לנדרש. ה' רגיש והולך בתוך העם יתחשב ואולי אף יסלח. ולכן , בהקשר זה אומר משה את שלוש עשרה המידות של הקב"ה: "נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים, נֹשֵׂא עָוֺן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה;" (ל"ד, ז).
הניסיון מצביע כי ככל שמנהלי החברה, מעורבים בחיי היומיום הארגוני, ברמה המקצועית ובעיקר ברמה האישית, עולה הסבירות כי הזדמנויות ימונפו, העובדים יהיו מרוצים יותר, אתגרים יזוהו מבעוד מועד והפתרונות יהיו יותר איכותיים תוך התחשבות בתמונה הרחבה. כך מציינת עדי סופר-תאני: 'אם הייתי מקבלת עוד כמה שעות עבודה ביום הייתי משתמשת בהן כדי להיות יותר עם הצוות, יותר לשמוע, פחות להיות סגורה בפגישות. בימים שיש לי מספיק שעות זמן חלל אלה הימים שבהם בדרך כלל קורים דברים מדהימים ורעיונות מונבטים', מעורבות אקטיבית מהותה של מדיניות הדלת הפתוחה.
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר השבועי של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים מקצועיים ועדכונים מהבלוג "תורת הארגונים".
לינק למאמר 2017, פרשת כי-תשא: להבין את המניעים והכוונות (BLAME OR LEARN?)
לינק למאמר 2016, פרשת כי-תשא: אחריות אישית של מנהיג