אנחנו השינוי (!) – השינוי מתחיל מבפנים
המציאות הדינמית מאלצת ארגונים להשקיע בבידול על ידי פיתוח ממד חדשנות ויזמות. דוגמה מעניינת לכך הם הבנקים אשר פועלים כיום לצמצום מאות עובדים מחד אל מול השקעה בפיתוח אפליקציות מנגד. הבנקים הפנימו את השינוי בציפיות הלקוחות והפנימו כי זמינות הפך להיות שם המשחק.
באופן מעניין, בעבר הגישה הניהולית כלפי חדשנות ויזמות הניחה כי מקורם מחוץ לארגון. חברות נהגו לרכוש שירותים ומוצרים חדשניים מחברות אחרות במטרה לפרוץ דרך בתחומים ובשווקים שלא היו קיימים בחברה קודם לכן. עם זאת, הניסיון הצביע על כך שמרבית המיזוגים והרכישות לא נחלו הצלחה ולרוב הניבו הפסדים לא מעטים בטווח הקצר ובטווח הארוך כאחד. כיום, הגישה הרווחת היא הפוכה ומאמינה כי הדרך הטובה ביותר ליצור חדשנות בארגון היא לעשות זאת ממקורות פנימיים. עפ"י גישה זו, העובדים הם האחראים לפיתוח החדשנות ובכך הופכים למובילי מהלכים פורצי דרך בתחומים מגוונים בארגון.
על כך בפרשת השבוע, פרשת וישלח, שם נאמר:
"וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל-בֵּיתוֹ, וְאֶל כָּל-אֲשֶׁר עִמּוֹ: הָסִרוּ אֶת-אֱלֹהֵי הַנֵּכָר, אֲשֶׁר בְּתֹכְכֶם, וְהִטַּהֲרוּ, וְהַחֲלִיפוּ שִׂמְלֹתֵיכֶם וְנָקוּמָה וְנַעֲלֶה, בֵּית-אֵל" (בראשית לה', ב-ג)
לאחר המאורעות בשכם האל מצווה את יעקב לעלות לבית-אל ולקיים את הנדר שנדר בדרכו לחרן, כשברח מעשו. אך בטרם יעשו זאת, בהיות בית-אל מקום קדוש, עליהם להיטהר ולהתכונן מבחינה נפשית ורוחנית. סדר ההיטהרות המופיע כאן מצביע כי תהליך השינוי מתחיל בעבודה אישית ופנימית ומסתיים בסממנים חיצוניים. ההכנות לקראת העלייה לבית-אל מופיעים בסדר הבא:
· "הָסִרוּ אֶת-אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּתֹכְכֶם" – יש להסיר מתוככם את כל המחשבות והרעיונות שמפריעים לכם בדרך למטרה, אלה שהם בגדר "אֱלֹהֵי הַנֵּכָר".
· "וְהִטַּהֲרוּ" – הטהרה (לרוב) מתייחסת לניקיון הגוף ע"י טבילה במים.
· "וְהַחֲלִיפוּ שִׂמְלֹתֵיכֶם" – ורק בסוף, לאחר ניקיון הלב והמחשבה והיטהרות הגוף – רק אז החליפו שמלותיכם – את הבגד החיצוני.
ובזה יושלם השינוי.
שינוי אמיתי מתחיל מעבודה פנימית. זה נכון גם ברמה האישית וגם לגבי תהליכי שינוי ארגוניים. כך למשל סיכויי ההצלחה של שינוי ארגוני בתחום היזמות והחדשנות שמתחיל מבפנים – מתוך הארגון, גבוהים יותר. שכן העובדים בארגון מכירים באופן המקיף ביותר את המוצר ומגבלותיו, מכירים את השוק בו פועל המוצר ואת צרכי הלקוחות, הם יודעים טוב מכולם איזה שירות חדשני יעבוד ואיזה לא. יתרה מכך, מעורבות העובדים בתהליך יוצרת מחויבות כלפיו ורצון כנה להשפיע ולהצליח.
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר השבועי של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים מקצועיים ועדכונים מהבלוג "תורת הארגונים".