‬
נוגט אסטרטגיות
  • עמוד הבית
  • אודות
  • ליווי מנהלים וארגונים
    • ייעוץ לעסקים בבעלות משפחתית
    • חברות היי-טק
    • ייעוץ ארגוני וניהולי למשרדי בוטיק (רו"ח, עו"ד)
    • ייעוץ ארגוני-ניהולי לחברות עסקיות​
  • בינה מלאכותית – AI
    • תהליך ייעוצי להטמעת AI
    • שאלון מוכנות הארגון לעידן הבינה
    • לומדת AI באחריות
    • מאמרי נוגט AI
  • חרבות ברזל
  • סדנאות וקורסים
    • הקונצרט הארגוני – תקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים
    • תכנית עבודה שנתית – כלים ומיומנויות​
    • קליטה וחניכה של עובד חדש
    • פיתוח מנהלים ומנהיגות
    • יעדים ומדדים – מה שלא נמדד לא מנוהל
  • נוגט-ידע
    • פרסומים
    • תורת הארגונים
    • מאמרים
    • משפטי השראה
    • הטיפ השבועי
    • משבר נגיף הקורונה
  • ספר תורת הארגונים
  • יצירת קשר
  • עמוד הבית
  • אודות
  • ליווי מנהלים וארגונים
    • ייעוץ לעסקים בבעלות משפחתית
    • חברות היי-טק
    • ייעוץ ארגוני וניהולי למשרדי בוטיק (רו"ח, עו"ד)
    • ייעוץ ארגוני-ניהולי לחברות עסקיות​
  • בינה מלאכותית – AI
    • תהליך ייעוצי להטמעת AI
    • שאלון מוכנות הארגון לעידן הבינה
    • לומדת AI באחריות
    • מאמרי נוגט AI
  • חרבות ברזל
  • סדנאות וקורסים
    • הקונצרט הארגוני – תקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים
    • תכנית עבודה שנתית – כלים ומיומנויות​
    • קליטה וחניכה של עובד חדש
    • פיתוח מנהלים ומנהיגות
    • יעדים ומדדים – מה שלא נמדד לא מנוהל
  • נוגט-ידע
    • פרסומים
    • תורת הארגונים
    • מאמרים
    • משפטי השראה
    • הטיפ השבועי
    • משבר נגיף הקורונה
  • ספר תורת הארגונים
  • יצירת קשר
נוגט אסטרטגיות
  • עמוד הבית
  • אודות
  • ליווי מנהלים וארגונים
    • ייעוץ לעסקים בבעלות משפחתית
    • חברות היי-טק
    • ייעוץ ארגוני וניהולי למשרדי בוטיק (רו"ח, עו"ד)
    • ייעוץ ארגוני-ניהולי לחברות עסקיות​
  • בינה מלאכותית – AI
    • תהליך ייעוצי להטמעת AI
    • שאלון מוכנות הארגון לעידן הבינה
    • לומדת AI באחריות
    • מאמרי נוגט AI
  • חרבות ברזל
  • סדנאות וקורסים
    • הקונצרט הארגוני – תקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים
    • תכנית עבודה שנתית – כלים ומיומנויות​
    • קליטה וחניכה של עובד חדש
    • פיתוח מנהלים ומנהיגות
    • יעדים ומדדים – מה שלא נמדד לא מנוהל
  • נוגט-ידע
    • פרסומים
    • תורת הארגונים
    • מאמרים
    • משפטי השראה
    • הטיפ השבועי
    • משבר נגיף הקורונה
  • ספר תורת הארגונים
  • יצירת קשר
  • עמוד הבית
  • אודות
  • ליווי מנהלים וארגונים
    • ייעוץ לעסקים בבעלות משפחתית
    • חברות היי-טק
    • ייעוץ ארגוני וניהולי למשרדי בוטיק (רו"ח, עו"ד)
    • ייעוץ ארגוני-ניהולי לחברות עסקיות​
  • בינה מלאכותית – AI
    • תהליך ייעוצי להטמעת AI
    • שאלון מוכנות הארגון לעידן הבינה
    • לומדת AI באחריות
    • מאמרי נוגט AI
  • חרבות ברזל
  • סדנאות וקורסים
    • הקונצרט הארגוני – תקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים
    • תכנית עבודה שנתית – כלים ומיומנויות​
    • קליטה וחניכה של עובד חדש
    • פיתוח מנהלים ומנהיגות
    • יעדים ומדדים – מה שלא נמדד לא מנוהל
  • נוגט-ידע
    • פרסומים
    • תורת הארגונים
    • מאמרים
    • משפטי השראה
    • הטיפ השבועי
    • משבר נגיף הקורונה
  • ספר תורת הארגונים
  • יצירת קשר

האם אתם מבקשים או דורשים?

 

אם נשאל מנהלים – האם הם דורשים או מבקשים מחברי הצוות שלהם לעשות משימות? אני מניחה שהרוב יבחרו באפשרות השנייה – שהם מסוג המנהלים שמבקשים ושואלים את חברי הצוות שלהם. מנגד, מסקרן לראות את ההתפלגות שנקבל כשנשאל את חברי הצוות את אותה השאלה – האם המנהל שלהם דורש או מבקש מהם לעשות משימות?

ההבחנה בין בקשה לדרישה היא עדינה, שכן היא טמונה בסטייט אוף מיינד. בקשה היא למעשה שאלה, שהתשובה עליה יכולה להיות חיובית או שלילית. בקשה יכולה להיות מתעתעת, שכן, לא די בהוספת מילת נימוס, טון דיבר מתאים או חיוך, אלא מהותה במוכנות והשלמה לקבל גם סירוב – אי היענות לבצע את הבקשה. אם זה לא הסטייט אוף מיינד, הרי שלא מדובר בבקשה, אלא בדרישה – שכן הסטייט אוף מיינד של דרישה מניח שקיימת רק תשובה אפשרית אחת…

על כך בפרשת השבוע, פרשת ואתחנן שם נאמר:

"וּבִקַּשְׁתֶּם מִשָּׁם אֶת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, וּמָצָאתָ: כִּי תִדְרְשֶׁנּוּ, בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ" (דברים ד, כט)

נשאלת השאלה,

מדוע הפסוק פותח בלשון רבים "וּבִקַּשְׁתֶּם" ומסיים בלשון יחיד "וּמָצָאתָ כִּי תִדְרְשֶׁנּוָּ" – מה פשר אי האחידות הלשונית?

נסביר,

בעל 'אהל מועד' מצטט את מסכת ראש השנה דף יח: "אם ראית שני אנשים שלקו באותה פורענות ושניהם התפללו ורק אחד נענה, זה משום שמי שנענה התפלל בכוונה והשני שלא נענה, התפלל לא בלב שלם. וזהו "וּבִקַּשְׁתֶּם" – שניכם תתפללו, "וּמָצָאתָ" – רק אחד נענה".

ואפשר גם להסביר עפ"י ניתוח ההבדל הלשוני המציג את הפער ברמת העוצמה של בקשה ודרישה. עפ"י המילון בעוד בקשה משמעותה משאלה; תחינה, דרישה מייצגת בקשה תקיפה; תביעה. לפי זה, "וּבִקַּשְׁתֶּם" – אם הרבים מתעוררים לשוב, די בבקשה כדי שיזכו לגאולה כי יש כח להמון, שכן – אף כי הפעולה בעוצמה נמוכה יחסית השפעתה רבה. אך "תִדְרְשֶׁנּוּ" מייצג מצב של יחיד הרוצה לשוב, מכאן שעליו להביע את רצונו בעוצמה גדולה יותר כתביעה ודרישה ולכן גם הפירוט: "בְּכָל לְבָבְךָ" – כנאמר בקריאת שמע – בשני יצריך, "וּבְכָל-נַפְשֶׁךָ" – שתהיה מוכן אף למסור את נפשך לטובת העניין.

הפירוש להלן מייצג פן נוסף בהבדל בין בקשה לדרישה, אשר מדגיש את העוצמה לא רק באופן אמירת הבקשה או הדרישה, אלא גם בהבדל הטמון בעוצמה של בקשה הנאמרת מפי קבוצה לבין זו הנאמרת ע"י יחיד. עוצמת הקבוצה, כך נראה נותנת משנה תוקף לבקשה שהינה בעוצמה נמוכה יותר מדרישה, בניגוד למצבו של יחיד – זהו הרי ההיגיון הטמון למשל בוועדי עובדים. אגב, הפסוק אינו מתייחס לאופציה של סירוב, נראה כי במקרה של תשובה, בקשה כנה של רבים או דרישה אמיתית של היחיד – שניהם יתקבלו בברכה כך או כך.

ההבדל בין ניסוח: "אני צריך שזה יעשה עד לשעה שלוש", לבין ניסוח: "זה באמת חשוב שייעשה עד השעה שלוש. האם אפשרי מבחינתך? מה יעזור לך לעמוד ביעד?", על אף ששני הניסוחים מתקשרים ציפייה ברורה לגבי מועד סיום המשימה, הניסוח השני מייצג פתיחות לנסות להבין עם אילו משימות נוספות האדם מתמודד ומאפשר לו לחלוק חששות ואתגרים לגבי ביצוע הבקשה. גישה שכזו בכוחה להגדיל את הסיכוי שהעובד ישקיע במשימה, וישלים אותה באופן איכותי ובזמן. שינוי הסטייט אוף מיינד וכתוצאה גם את  סגנון הדיבור מבקשה לדרישה, יתרום לאווירה של שיתוף פעולה, תוצרים איכותיים, ובעיקר לעובדים מעורבים יותר ומחויבים יותר – ברמת היחיד וברמת הקבוצה. איזה סוג מנהלים אתם – דורשים או מבקשים?

 

***  חדש – הבלוג האהוב גם בספר ***

 *** פרטים והזמנות: ספר תורת הארגונים ***

שיתוף
  • LinkedIn
  • Facebook
« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

להזמנת הספר תורת הארגונים

להזמנת הספר לחץ כאן

ליצירת קשר

נייד: 052-400-8646

דוא"ל: galia@nugat-strategies.co.il

ליצירת קשר

נייד: 052-400-8646

דוא"ל: galia@nugat-strategies.co.il

יצירת קשר

חפשו אותנו גם ב...
  • Facebook
  • LinkedIn
חפשו באתר
נבנה על ידי אתריוני
כל הזכויות שמורות ל © Nugat Strategies 2023
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס