גר ומוניטין
- "זה לוקח 20 שנה לבנות מוניטין וחמש דקות כדי להרוס אותו…. מכאן שאם תגרום הפסד כספי לחברה, אגלה הבנה. תגרום לאובדן קורט ממוניטין לחברה – לא אגלה שום חמלה" (-וורן באפט)
- "דרושים מעשים טובים רבים כדי לזכות במוניטין טוב, אך די במעשה רע אחד כדי לאבד אותו" (- בנג'מין פרנקלין)
- "טוב שם טוב משמן טוב" (- קהלת ז', פסוק א')
לא בכדי ישנן מגוון אמרות ברוח המסר כי שם טוב נבנה בעמל רב אך נמחה במחי יד, בעוד נראה כי שם רע נרכש במחי יד ונמחה בעמל רב (=אם בכלל). נדמה כי רושם שלילי מתגבש בקלות רבה וקשה לשינוי דעה, בעוד רושם חיובי לרוב מתמוסס עם הופעה ראשונית של ניצן שלילי.
על כך בפרשת השבוע, פרשת נשא, שם נאמר:
"דַּבֵּר, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אִישׁ אוֹ-אִשָּׁה כִּי יַעֲשׂוּ מִכָּל-חַטֹּאת הָאָדָם, לִמְעֹל מַעַל בַּיהוָה; וְאָשְׁמָה, הַנֶּפֶשׁ הַהִוא" (במדבר ה', ו')
הפסוק עוסק באדם שגזל ובנשבע לשקר, שחייב להתוודות ולשלם קרן וחומש למי שגזל ממנו. דין זה נזכר גם בספר ויקרא (ה', כ"א): "נֶפֶשׁ כִּי תֶחֱטָא, וּמָעֲלָה מַעַל בַּיהוָה; וְכִחֵשׁ בַּעֲמִיתוֹ בְּפִקָּדוֹן, אוֹ-בִתְשׂוּמֶת יָד אוֹ בְגָזֵל, אוֹ, עָשַׁק אֶת-עֲמִיתוֹ". רש"י מסביר כי בדין זה – גזל ושבועה לשקר, התחדשו שני דברים: (1) חיוב קרן וחומש, על בסיס הודאת הנאשם ולא על פי עדות עדים. (2) גזל גר שאין לו יורשים נותן לכוהנים.
נשאלת השאלה,
מה משמעות הביטויים: "חַטֹּאת הָאָדָם" ו-"מַעַל בַּיהוָה"?
נסביר,
- "חַטֹּאת הָאָדָם" – נראה כי הכוונה כפשוטו – חטא ופגיעה כלפי האדם, שהרי הגוזל נוטל בכח מחברו את מה שאינו שלו.
- "מַעַל בַּיהוָה" – בדרך כלל השימוש בביטוי זה הוא לגבי אדם שמועל בכספי המקדש או מקודשי הכוהנים. אם כן, מה זה שייך לכאן? אלא הגר מגיע מרצונו ומתאמץ להשתייך לעם היהודי כי תורת ישראל וחוקיו קסמו לו בהיותם ישרים והגונים. מנגד, בא אדם המייצג את העם היהודי ונוהג להפך – גוזל ממנו, הרי שיש כאן חילול ה'.
מכאן שהגזל הוא חטא כלפי האדם, אך לגזל מהגר יש ממד נוסף של חילול ה' ולכן "מַעַל בַּיהוָה".
תהליך הכפרה על מעשה זה כולל 3 שלבים כמפורט בפסוק הבא (ז'): (1) וְהִתְוַדּוּ, אֶת-חַטָּאתָם אֲשֶׁר עָשׂוּ, (2) וְהֵשִׁיב אֶת-אֲשָׁמוֹ בְּרֹאשׁו (=הקרן)ֹ, (3) וַחֲמִישִׁתוֹ יֹסֵף עָלָיו; (= הקנס = חמישית) וְנָתַן, לַאֲשֶׁר אָשַׁם לוֹ". אופן ניסוח פסוק זה אף מעלה נקודה מעניינת נוספת שכן "וְהִתְוַדּוּ" נאמר בלשון רבים, "וְהֵשִׁיב" נאמר בלשון יחיד. מכאן שכלפי ה' – החטא שווה אצל כל אדם. אך כלפי הנגזל – הגזלה שונה. מכאן שהווידוי של כל אחד שווה אך השבת הגזלה והקנס הינם ספציפיים על פי הגזלה.
אין ספק כי חוויה כגון גזל ושבועת שקר בכוחה לערער את יופייה הראשוני של הדת היהודית בעיני הגר. מעשה, שהשיקום מהדעה שתיווצר אצל הגר בעקבותיו, יהיה לא פשוט ומאתגר. מכאן כאמור נובעת חומרת הפגיעה במוניטין כפי שבא לידי ביטוי במקרה של הגר בפרט, אך גם באופן כללי כפי שנוסח באמרות למכביר במקורות וע"י חוכמת ההמון. הטיב לנסח זאת גם ג'וזף הול: "מוניטין שנפגע עשוי להשתקם, אך העולם יישא עיניו תמיד למקום בו התגלה הסדק". משפט זה נכון הן לגבי פגיעה בגר המשקיע מאמצים לבוא בקהל ישראל והן לגבי ארגונים המשקיעים משאבים רבים בבניית מוניטין לצד מיתוג מעסיק. אם נקודה זו, תהיה נר לרגלי עובדים ומנהלים, אין ספק כי יהיו דברים שארגונים יעשו לגמרי אחרת….
מוזמנים להצטרף למאות המנהלים שנהנים מהניוזלטר השבועי של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים מקצועיים ועדכונים מבלוג "תורת הארגונים".