מידה – תרתי משמע
בשנתיים האחרונות חווה חברה מסוימת ירידה הדרגתית משמעותית שבאה לידי ביטוי בעיקר בכמות מכירות מזערית, רמת אי שביעות רצון גבוהה בקרב הלקוחות, מוצרים באיכות ירודה, ועזיבה לא רצויה של כ- 30% מהעובדים. כתוצאה, הוחלט בדירקטוריון החברה להחליף את המנכ"ל המכהן, במנהיג שיתמקד בעיקר בהבראה ובהחזרת אמון העובדים והלקוחות בחברה ובמוצריה. הם מחפשים להגדרתם מנהיג כזה, שיהיה בעל תכונות של אומץ, החלטיות וקור רוח מצד אחד, לצד דוגמא אישית, ענווה וגישה חיובית מצד שני.
על מידות המנהיגות בפרשות השבוע, פרשות אחרי מות–קדושים שם נאמר:
"מֹאזְנֵי צֶדֶק אַבְנֵי-צֶדֶק, אֵיפַת צֶדֶק וְהִין צֶדֶק–יִהְיֶה לָכֶם" (ויקרא י"ט, ל"ו).
נשאלת השאלה,
מה בא פסוק זה להוסיף על הנאמר בפסוק הקודם: "לֹא-תַעֲשׂוּ עָוֶל, בַּמִּשְׁפָּט, בַּמִּדָּה, בַּמִּשְׁקָל וּבַמְּשׂוּרָה"?
ניתן להשיב על הקושיה ע"י הבנת המילה 'מידה' בשני אופנים:
- מידה כמשתנה כמותי – על כן התוספת בפסוק ל"ו הינה פירוט לנאמר קודם. שכן, לאחר שצוין באופן כללי כי יש לנהוג ביושר ולא לעשות עוול ועיוות במשקל ובמשורה, ישנו פירוט של מקורות העיוות – אבן, איפה והין. יתר על כן, רש"י אף מפרט כי הכוונה ב-'איפה' למידת היבש, בעוד ב-'הין' למידת הלח (- נוזלים).
- מידה כנטייה באופי אדם – כלומר אין מדובר בכפילות לכאורה בין הפסוקים אלא בדיון בנושא שונה – מידות האדם. חיזוק לכך ניתן למצוא בגמרא (בבא מציעא דף מ"ט ע"ב): 'מה תלמוד לומר "הין צדק" והלא הין בכלל איפה היא, אלא שיהא "הן" שלך "ולאו" שלך צדק'. כלומר, השימוש במילים הין צדק ואיפה ללמד את האדם שיאמר את מה שהוא מתכוון ויתכוון למה שהוא אומר, בניגוד לאדם שאומר את הדברים שחושב שבסביבתו רוצים לשמוע ומסתיר את כוונתו האמתית.
בנוסף, באופן מעניין, עיתוי קריאת הפרשה הוא בתקופת ספירת העומר, אשר במהלכה גם נהוג ללמוד את מסכת פרקי אבות העוסקת במידות האדם – כחלק מההכנות לקראת חג מתן תורה.
נסביר אם כן את הפסוק לאור פירוש זה, כי המידות שרצוי שאדם יעבוד עליהם לקראת חג מתן תורה הם:
- 'מאזני צדק' – לדעת: לשמוע, להקשיב ולהאזין – 'מאזנים' מלשון אוזניים, שהרי באוזן נמצא מנגנון שיווי המשקל (המערכת הווסטיבולרית) המאזן את האדם.
- 'אבני צדק' – שהרצון יהיה אמיתי וגלוי. 'אבה' מלשון רצה.
- 'איפת צדק' – שאדם ידע את מקומו ולאן ייעודו. איפה = אי-פה.
- 'הין' – שיהיה נכון לנהוג ביושר ובהגינות ובחיוביות. הן = חיובי.
וברמה הארגונית, אם כן, על המגייסים לחפש במנכ"ל החדש שיהיה ניחן ברצון כנה להקשיב ולהאזין לסביבתו הפנימית והחיצונית (-מאזני צדק), ללמוד להכירה היטב ורק אחר כך לפעול באופן מושכל. לנהוג בשקיפות (אבני צדק) זה יסייע בהחזרת האמון הן של העובדים והן של הלקוחות. שיבין איפה הארגון עומד היום ולאן שואפים להגיע בעוד מספר שנים (-איפת צדק). ולפעול למימוש האסטרטגיה עפ"י ערכים וכללי התנהגות אתיים ומוגדרים (הין).
מנהיגות היא עניין של אישיות, הבאה לידי ביטוי במידה הולמת של מידות.
חג עצמאות שמח !
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר השבועי של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים מקצועיים ועדכונים מהבלוג "תורת הארגונים".