שיעור במנהיגות: מה בין משה רבינו לג'ינגס חאן?
כשנשאל ג'ינגס חאן על ידי מרקו פולו מה הוא מצפה מקציניו הוא השיב:
'מקצין אני מצפה שידאג לחייליו לפני שידאג לעצמו;
מגנרל אני מצפה שידאג לסוסו לפני שידאג לחייליו'
כשפולו שאל 'מדוע?'
השיב ג'ינגס חאן:
'קצין מנהיג באמצעות עשייה; גנרל מנהיג על ידי דוגמא'.
מנהיגות אם כן מתבטאת בין היתר ע"י העדפת המנהיג את טובת מונהגיו על פני טובתו האישית. לעיתים, מתקיים מתח בין טובת הפרט לטובת הכלל ומתפקיד המנהיג במצב זה הוא לגשר על אי ההלימה בין הרצונות השונים.
על כך בפרשת השבוע פרשת חוקת, שם נאמר:
"קַח אֶת-הַמַּטֶּה, וְהַקְהֵל אֶת-הָעֵדָה אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ, וְדִבַּרְתֶּם אֶל-הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם, וְנָתַן מֵימָיו; וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן-הַסֶּלַע, וְהִשְׁקִיתָ אֶת-הָעֵדָה וְאֶת-בְּעִירָם" (במדבר כ', ח').
אירוע זה, הידוע בשם "מי מריבה", מתרחש לאחר מות מרים, אחות משה ואהרון, שעם פטירתה נסתלקה הבאר שבזכותה ולכן לא היו מים לבני ישראל.
עפ"י הילקוט,'אמר לו הקב"ה למשה, בניי מתים בצמא ואתם יושבים ומתאבלים על הזקנה (מרים)'.
וכי לא ראוי לאחים להתאבל על מות אחותם?
באופן דומה, כאשר בני ישראל עמדו על שפת ים סוף כשאחריהם רודפים פרעה וחייליו, ה' אומר למשה: "מַה-תִּצְעַק אֵלָי; דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, וְיִסָּעוּ" (שמות יד,טו) מכאן, שמשה עמד בתפילה, אמר לו ה' לא עת תפילה, בניי בצרה ואתה מאריך בתפילה.
נשאל אם כן —
וכי לא ראוי למשה להתפלל בשעה שבני ישראל בצרה?
אלא, כאשר אדם עומד בפני בחירה בין מגוון פעולות בעלות השפעה אישית-פרטית, יש להניח כי ישקלו (במודע או שלא במודע) מגוון פרמטרים כגון: העדפה, אינטרס אישי, ערכים, חוקים ומסורות, שיקולים מוסריים, נטית לב ורגש ועוד.
אך כאשר האינטרס הציבורי וטובת הכלל עומדים על כף המאזניים, יש להעדיף את האינטרס הציבורי ותועלת הכלל, במיוחד כשהמצב נראה נואש, כמו בדוגמאות לעיל – מחסור במים במדבר, פחד מהמצרים הרודפים אחריהם, על המנהיג לפעול ברמת הכלל כדי להפיח תקווה בעם.
עפ"י ג'רמי בנת'ם, פילוסוף ומשפטן בריטי, 'אין טעם לדבר על טובת הכלל מבלי להבין מהי טובת הפרט'. מנהיגות מתבטאת, אם כן, בהעדפת טובת הכלל (תוך התחשבות בפרטים עד כמה שניתן), התנעת עשייה ודוגמא אישית אשר בין היתר גם יובילו להעצמת רוח הכלל.
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר השבועי של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים מקצועיים ועדכונים מהבלוג "תורת הארגונים".
ברישא נתת דוגמא של ג'ינגיס חאן אשר מציין כי : "קצין מנהיג באמצעות עשייה; גנרל מנהיג על ידי דוגמא", אולם בסיפא את מציגה דוגמאות בהן מנהיג של עם, צריך לדאוג לנתיניו (האינטרס הציבורי) על פני עצמו, מה שבעצם שם את המנהיג כקצין ולא כגנרל.
האמת הינה בין השניים – מאחר ומנהיג צריך לשמש דוגמא (משה לחצות את ים סוף ראשון) וגם לראות את טובת הכלל וכך בדוגמא האישית הוא משרת את הכלל.
תודה פזית על התובנה המחכימה והחידוד.
מסכימה לגמרי עם הנאמר וזו אכן היתה הכוונה:)
מנהיגות במקרא היא כוללנית יותר מההגדרות העכשווית. כך שבמקרא – אין באמת הבדל בין קצין וגנרל.
במאמר ניסינו להתמקד באספקט האישי מול הציבורי של כל מנהיג קצין גנרל או ראש מדינה.
חן חן !