גדולת המדיניות – מדיניות הגדולה
מדיניות השקעות של חברה מסוימת הגדירה כי משאבים יופנו רק ליוזמות המסוגלות להניב רווח מהיר בטווח קצר, תוך שאיפה לגידול משמעותי מדי שנה. מדיניות זו הפכה למצפן ברור המנחה את ההחלטות העסקיות של הארגון בהקשר של השקעות ביכולות חדשות ובכניסה לשווקים גיאוגרפיים אטרקטיביים.
חברות כמו מקדונלד'ס וקוקה-קולה הצליחו לשמר עקיבות והצלחה עולמית בין היתר, בזכות הקפדה על מדיניות ברורה וקווים מנחים המיושמים בעקביות בכל סניף ובכל מדינה. בכל מקום בעולם בו נזמין המבורגר או משקה קל, נוכל להיות בטוחים שנקבל את המוצר המוכר.
מדיניות ארגונית כוללת כללי יעילות ואפקטיביות המהווים קווים מנחים במגוון נושאים כגון: העדפת קבוצות עובדים, איוש משרות בכירות, ניגוד אינטרסים, השקעות, עבודה מהבית ועוד. קווי מדיניות אינם בירוקרטיה או אוסף כללים טכניים; הם מסגרת ברורה שמסייעת לארגון להתרכז בכיוון ברור ורצוי – לזהות מה מקדם, מה פחות אפקטיבי ומה מכניס רעש מיותר.
הצלחה ארגונית נשענת על שמירה קבועה ועקבית על המדיניות, אשר מסייעת לבניית מוניטין, מיתוג מוצלח והצלחה ארוכת טווח.
על כך בפרשת השבוע, פרשת ואתחנן שם נאמר:
"וּמִי גּוֹי גָּדוֹל, אֲשֶׁר לוֹ חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים צַדִּיקִם, כְּכֹל הַתּוֹרָה הַזֹּאת, אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם" (דברים ד, ח).
משה מלמד את בני ישראל "חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים" (ה), אשר מעניקים לעם מעמד של "עַם חָכָם וְנָבוֹן" (ו) בעיני העמים. משה מדגיש שהגדולה נובעת משני היבטים: (1) היותם עם קרוב לאלוקים: "גוֹי גָּדוֹל, אֲשֶׁר לוֹ אֱלֹקים קְרֹבִים אֵלָיו" ו-(2) היותם בעלי חוקים ומשפטים צדיקים: "גוֹי גָּדוֹל, אֲשֶׁר לוֹ חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים צַדִּיקִם" (ח).
נשאלת השאלה,
האם החוקים והמשפטים הם שהופכים את העם לגדול? האם כל עם שיאמץ חוקים ומשפטים אלה יהפוך בהכרח לחכם ונבון?
נסביר בעזרת הגדרת השונות בין סוגי הציווים בתורה:
- משפטים – ציוויים שגם ללא הוראות התורה היינו מקיימים כמו איסור גניבה, דיני ממונות, שכן בפועל הוראות אלה הן חלק ממערכות החוקים של אומות העולם גם ללא קבלת התורה.
- מצוות – ציוויים שאנו מבינים את טעמן, נשמעות הגיוניות לאחר שקבלנום.
- חוקים – ציוויים שלא היינו מעלים על דעתנו לחוקק גם לאחר ציווי התורה, אין אנחנו מבינים את טעמן והן נתפשים בעיני האדם הסביר כלא הגיוניים.
נראה שהתשובה טמונה בקבלה הרמונית של כל מערכת הציוויים – גם אלה שאינם מובנים לגמרי, מתוך אמונה כי יש בהם טעם נסתר וצדק עליון. מכאן שהיכולת לשמור ולהקפיד על מערכת הציוויים כולה – חוקים, מצוות ומשפטים, היא המייצרת גדולה אמיתית. כך שכאשר אומות העולם רואים שבני ישראל שומרים את שלוש הקטגוריות, שמתוך הבנת המשפטים והמצוות מבינים גם שלחוקים יש טעם – רק איננו יודעים אותו. לכן כל המערכת – חוקים, מצוות ומשפטים יחד צדיקים והוגנים וההוכחה לצדקותם היא "אֱלֹקים קְרֹבִים" – שהאל של בני ישראל עונה להם בכל צרה. קבלת כל מערכת הציווים הינה הוכחה הן לגדולת העם, הן לגדולת האל.
באופן דומה, כאמור מדיניות ונהלים בארגון אינם רק סט כללים. המדיניות מגדירה את הכיוון והקווים המנחים לפעילות הארגון והיא הכרחית להבטחת הצלחתו ועמידתו באתגרים. כשקווי המדיניות ברורים, יש מענה למגוון אתגרים שכיחים, מה שמעניק ביטחון ומקל על קבלת החלטות בתנאי אי ודאות ובסביבה זרה. שמירה עקבית וקבועה על מערך הערכים, המדיניות והכללים הארגוניים – החוקים, המצוות והמשפטים – היא המפתח להצלחה, למנהיגות נכונה, להבטחת יציבות, לצמיחה ולשמירה על מעמד כ"עם חכם ונבון".