שימור עובדים – האם בכל מחיר?
באופן מעניין פגשתי לאחרונה 2 מנהלים שהציגו בפני נתון דומה – 17% עזיבת עובדים.
בעוד הנושא מדיר שינה מעיניה של יעל, מנהלת מש"א בחברת ביוטק ייחודית בת כ-80 עובדים, שכן מדובר בהון אנושי ייחודי ומיומן ומבחינתה מחיר האבידה של כל עובד הוא גבוה.
איציק, מנכ"ל חברה יצרנית בת 800 עובדים, התייחס לעזיבה כעניין של 'מה בכך' שכן לאור הירידה בהכנסות החברה הוא במילא התכוון לצמצם במצבת העובדים, מבחינתו, טוב שהדבר נעשה באופן 'טבעי'. איציק מאמין כי הוא יכול להחליף כל עובד תוך 8 שעות. (האם זה באמת כ"כ פשוט? האם אין לכך מחירים נוספים? יתרה מכך, האם העובדים שעזבו הם אלה שנכון שילכו?)
נושא שימור עובדים הוא חלק מהסיכונים שעל הארגון לנהל ולהיערך אליו.
חשוב לקחת בחשבון מחירים כגון: איבוד ידע, מחיר הגיוס, עקומת הלימוד של עובד חדש ועוד.
כמנהל עליך להגדיר את מדיניות שימור העובדים ולשאול:
- האם נכון לאמץ מדיניות של חברה דינמית בעלת שיעור גבוה של תחלופת עובדים?
אם כן, כיצד נערכים לשימור הידע?
או לחילופין, - האם נכון יותר להשקיע בעובדים הקיימים?
אם כן, על המדיניות להגדיר על מי שומרים? רק על "הכוכבים"? כיצד עושים זאת?
האם שימור עובדי מפתח יעשה בכל מחיר? עד כמה רחוק החברה מוכנה ללכת על מנת לשמור על עובד מסוים? האם חישוב העלות, רלוונטית במקרה כזה?
נקודה נוספת שחשוב לתת עליה את הדעת היא, כששיעור העזיבה גבוה יהיה קושי בגיוס עובדים טובים, על כן, יש גם לתכנן כיצד להפוך את החברה לאטרקטיבית לעובדים "כוכבים" פוטנציאליים?
מדיניות שימור עובדים — בין אם הוגדרה מדיניות של חברה דינמית ובין אם הוגדרה מדיניות של שימור עובדים, יש לנהל כחלק מהסיכונים של הארגון (בדיוק כמו כניסת מתחרה חדש לתחום למשל). שכן התמודדות נכונה עם מצב זה, היא זו שתבדל בין ארגונים שיחוו משבר בגלל עזיבת עובדים אל מול כאלה שימשיכו להתנהל באופן שוטף אף על פי כן.
בהצלחה רבה !
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מעדכונים של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת הטיפ השבועי, מאמרים מקצועיים ולעדכונים מהבלוג השבועי "תורת הארגונים"