כל אחד וההנעה שלו
"אני משלם להם יותר מהמקובל בענף,
הם מקבלים בונוסים שנתיים מכובדים,
אני גם משתדל לבוא לקראתם בכל בקשה אישית
ובכל זאת…..
איכות העבודה המתבצעת היא בינונית,
העובדים לא ממהרים לחזור אל הלקוחות,
נעדרים הרבה
והכי מתסכל….
מבלים שעות בפייסבוק ובווטסאפ (שזה לדעתי כבר גובל בגניבה….)"
זהו ציטוט משיחה שהייתה לי השבוע עם אורן מנכ"ל בחברה בת 150 עובדים.
לשאלתי, מה משפיע על המוטיבציה של העובדים?
אורן ענה באופן חד משמעי – השכר !
ומה לגבי נושאים נוספים כגון:
עניין, אפיקי קידום, התפתחות אישית ומקצועית, אתגר, מערכות יחסים עם עמיתים וממונים, מוניטין אישי וכו'?
אורן ענה: הם חשובים,
אך הרצון לקידום ולהתפתחות אישית נובעים מהשאיפה שהקידום יביא אתו שכר גבוה יותר…."
אורן צודק, אך רק באופן חלקי,
כדי שמנהל יניע את עובדיו ויגביר את רמת שביעות הרצון שלהם,
באופן שיתבטא גם בתפוקות ובביצועים,
עליו להכיר את המרכיב שמניע כל אחד מעובדיו
מתוך מגוון התגמולים והאמצעים,
ולפעול בהתאם ("שיטת הקפיטריה").
כך למשל עובד שמונע מהרצון להתקדם ולהתפתח –
בונוס ועליה בשכר, לא יניעו אותו כמצופה ובוודאי לא לטווח ארוך.
על סוגיה זו בפרשת השבוע, פרשת חוקת, משה מתבקש בפסוק כ"ה:
"קַח, אֶת-אַהֲרֹן, וְאֶת-אֶלְעָזָר, בְּנוֹ; וְהַעַל אֹתָם, הֹר הָהָר. וְהַפְשֵׁט אֶת-אַהֲרֹן אֶת-בְּגָדָיו, וְהִלְבַּשְׁתָּם אֶת-אֶלְעָזָר בְּנוֹ; וְאַהֲרֹן יֵאָסֵף, וּמֵת שָׁם" (במדבר כ', כה-כו).
באופן מעניין,
משתמש הכתוב בפועל "קח", פועל המתייחס לרוב לחפצים ומטלטלים אך לא לבני אדם.
רש"י מפרש: "קח – למשוך אותו בדברי ניחומים, אמור לו אשריך שתראה כתרך נתון לבנך – מה שאין אני זכאי לכך"
באופן דומה, ישנם מקרים נוספים בהם יש שימוש בשורש ל.ק.ח כלפי אנשים כגון:
- " וְאֶת-עַמּוֹ, לָקַח עִמּוֹ" (שמות יד', ו) פרעה לוקח את עמו בדברים המשכנעים את הלב – לבוא עמו להחזיר את רכושם ואת עבדיהם.
- "אֶסְפָה-לִּי שִׁבְעִים אִישׁ מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר יָדַעְתָּ, כִּי-הֵם זִקְנֵי הָעָם וְשֹׁטְרָיו; וְלָקַחְתָּ אֹתָם אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד, וְהִתְיַצְּבוּ שָׁם עִמָּךְ" (במדבר יא, טז) רש"י מבאר, ולקחת – קחם בדברים, אשריכם שנתמניתם פרנסים על בניו של המקום.
- ועוד…
בכל המקרים הנ"ל כאמור השימוש בשורש ל.ק.ח מבטא שכנוע והנעת אנשים בדברי ניחומים ייחודיים לכל אחד.
בפרשתנו, אהרון מתבקש לעלות להר ההר כדי…
למות (!)
התגובה האנושית הטבעית למצב זה הוא התנגדות, סירוב והתחמקות.
אך משה מדבר אל אהרון דברי ניחומים באומרו כי הוא זוכה למעלה גדולה, בכך שרואה את בנו יורש את כתרו – מה שלמעשה משה לא זוכה לו.
דברי ניחומים אלה מרצים ומניעים את אהרון.
אנו לומדים ממשה ואהרון כי כדי להניע אנשים על מנהיג להכיר בהטרוגניות הקיימת בין בני אדם המתבטאת בין היתר, בערכים, בגישות ובדעות שונות.
כל אדם מונע מדברים שונים ולכן על מנהיג להכיר את אנשיו ולזהות מה חשוב לכל אחד ולהציע ממגוון האפשרויות את המרכיב הספציפי שיהווה אמצעי שכנוע ויניע את האדם לעבר המטרה בחפץ לב ומרצון.
הצטרפו לעשרות המנהלים ובעלי העסקים שנהנים מהניוזלטר השבועי של נוגט אסטרטגיות.
הירשמו לקבלת טיפים, מאמרים מקצועיים ועדכונים מהבלוג "תורת הארגונים".