שקיפות עימדי
ארבע שנים לאחר שחוקקה מדינת ניו יורק חוק המחייב בתי חולים לפרסם את שיעורי התמותה בניתוחי מעקפים, ירד המדד ב-41%. שקיפות במקום העבודה היא ערך ארגוני הדוגל בשיתוף גלוי, כנה ונגיש של מידע, שמטרתו לקדם את הצלחת הארגון בד בבד עם תחושת השייכות של אנשיו.
שקיפות היא כלי מנהיגותי-ניהולי. ריי דאליו מייסד חברת ההשקעות Bridgewater Associates, בחר ליישם בארגונו מודל של "שקיפות רדיקלית" מתוך אמונה שחשיפת מידע מלא גם כשמדובר בנושאים לא פשוטים, יוצרת סביבה של אמון ומקדמת קבלת החלטות נבונה. לדבריו, "כשאנשים יודעים את האמת, הם יודעים לקבל את ההחלטות הטובות ביותר בעצמם". וורן באפט ממליץ: "נהל את המוניטין שלך כאילו הכול יופיע מחר בעמוד הראשי של העיתון". השקיפות, כפי שמסביר באפט, יוצרת בהירות ואמינות מול בעלי העניין – לקוחות, משקיעים, עובדים והקהילה.
מכאן שהתנהלות בשקיפות חיונית הן כלפי הסביבה החיצונית, הן בתקשורת הפנים-ארגונית. השקיפות כערך ליבה מבססת אמון ומחזקת את תחושת ההוגנות, בכך שחושפת את השיקולים והמטרות המנחים את קבלת ההחלטות בארגון. תרבות ארגונית המבוססת על יישום הלכה למעשה של ערך השקיפות מעצימה את תחושת הרווחה הארגונית, תורמת לצמיחה ושיפור ביצועים.
על ערך השקיפות בפרשת השבוע, פרשת וירא שם נאמר:
"וַיִּקְרָא אֲבִימֶלֶךְ לְאַבְרָהָם וַיֹּאמֶר לוֹ מֶה עָשִׂיתָ לָּנוּ וּמֶה חָטָאתִי לָךְ, כִּי הֵבֵאתָ עָלַי וְעַל מַמְלַכְתִּי, חֲטָאָה גְדֹלָה מַעֲשִׂים אֲשֶׁר לֹא יֵעָשׂוּ, עָשִׂיתָ עִמָּדִי" (בראשית כ, ט).
אבימלך טוען שתי טענות נגד אברהם: (1) "מֶה עָשִׂיתָ לָּנוּ"? (2) "מֶה חָטָאתִי לָךְ"? עם זאת, מה הטעם, לאחר שרמז בשאלות אלה שאברהם נהג לא כשורה, להוסיף: "מַעֲשִׂים אֲשֶׁר לֹא יֵעָשׂוּ עָשִׂיתָ עִמָּדִי" – שמשמעו לומר לכאורה שוב שאברהם נהג עמו בדרך לא מקובלת?
נראה כי אבימלך מנסה להפחית את האחריות בחלקו במעשה שלקח את שרה. שכן בכל אזכור אבימלך מקפיד להשתמש בטרמינולוגיה של "חטא" – שמשמעו מעשה עבירה בשוגג – "מֶה חָטָאתִי לָךְ כִּי הֵבֵאתָ עָלַי וְעַל מַמְלַכְתִּי חֲטָאָה גְדֹלָה". יתר על כן, אמנם אבימלך מודה כי המעשים אינם ראויים ("מַעֲשִׂים אֲשֶׁר לֹא יֵעָשׂוּ" – לא נהוג לעשות כך, אך לא עבירה). אך כאמור, לדעתו חלקו אינו חמור מאחר והמעשים נעשו "עִמָּדִי" – אברהם שותף עמו במעשה. שכן, אילולא הצהיר ששרה אחותו לא היה אבימלך חוטא, כך שהמעשה נעשה על ידי שנינו וגם לאברהם חלק בכך. בפסוק הבא אבימלך פונה בשנית לאברהם שטרם השיב לו על האשמתיו: "מָה רָאִיתָ כִּי עָשִׂיתָ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה" (פסוק י) גם בשאלה זו, יש מעין התנערות של אבימלך מחומרת חלקו במעשה, שכן אבימלך תוהה אולי למשל ראית אותי או את עמי נוהגים בחוסר מוסר והנחת הנחות יתכן מוטעות שהובילו להתנהגותך?
ניסיונו של אבימלך להמעיט בחלקו במעשה, נראה כי נובע מחששו לגבי השפעת המעשה על שמו וממלכתו, מהווה חיזוק נוסף לחשיבות ערך השקיפות. כאשר תהליך קבלת ההחלטות אינו שקוף, כל צד עלול להמעיט בחלקו ולחפש את האשם אצל אחר.
שקיפות בארגון היא לא רק כלי ניהולי-מנהיגותי לשיפור ביצועים ושיתוף מידע אלא ערך ליבה המעמיק את תחושת השייכות ומחזק את האמון בארגון. מעבר לתועלות הפרקטיות, שקיפות מגלמת את הערך העמוק של תקשורת פתוחה, כנה והוגנת. מכאן ששקיפות היא הבסיס למערכת יחסים בריאה, שאינה מסתירה אתגרים אלא מתמודדת עימם במשותף. בעולם בו מידע רב זמין ונגיש, ארגונים המהווים דוגמה לשקיפות הם אלו שישקיעו גם בטיפוח ערכים של אמון, יושרה ומחויבות אמיתית לערך ליבה אנושי וארגוני כאחד.