אל תסתכל בקנקן?
מגוון מדריכים להכנה לקראת ראיון עבודה ממליצים: "התלבשו לפי קוד לבוש" // "יש להתלבש באופן מסודר ומכובד למשרה בהתאם לתפקיד" // "להופעתך החיצונית יש משמעות רבה. יש להתלבש בצורה מכובדת ומומלץ להתאים הלבוש ומאפיינים חיצוניים נוספים לאופי החברה ולתפקיד המוצע."
לכאורה ניתן לחשוב כי בגדים הם עניין חיצוני ופונקציונלי בלבד. האם עפ"י הפתגם אנו לא אמורים להסתכל רק בתוך הקנקן? אלא נראה שהנושא אינו פשוט כל כך. לבגדים ולסגנון לבוש, השפעה רבה על האופן שהסביבה תופסת אותנו ועל האופן שאנו תופסים את עצמנו.
Enclothed Cognition – המשגה של אדם גלינסקי והאג'ו אדם, לתיאור ההשפעה השיטתית שיש לבגדים על התהליכים הפסיכולוגיים של הלובש. כך למשל בניסוי החלוק, כל קבוצה קיבלה חלוק לבן שהוצג בהקשר שונה – חלוק רופא/חלוק אומן, התוצאות הצביעו על כך שהבגדים השפיעו על האופן בו אנשים חשבו והתנהגו. נראה שהחיצוני והפנימי הם שני חלקים משלימים של המכלול השלם.
על כך בפרשת השבוע, פרשת תרומה שם נאמר:
"וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" (שמות כה, ח)
נשאלת השאלה,
מדוע 'בְּתוֹכָם' כתוב בלשון רבים ולא בלשון יחיד כמתבקש לכאורה מתחילת הפסוק?
נשיב,
עפ"י פירוש אלשיך – "בְּתוֹכָם" = בלבבותיהם. השכינה נמצאת בליבם של אנשים ולא במבנה פיזי של המקדש. הצד הרוחני הוא עמוד השדרה של הצד המעשי. יתירה מכך, ניתן להתייחס למקדש גם באופן סימבולי ולפרש כי כל אחד יעשה בליבו מקדש ולכן "בְּתוֹכָם" – בתוך ליבם של ישראל.
עפ"י פירוש אור החיים – "בְּתוֹכָם" = בתוך בני ישראל גם פיזית וגם רוחנית – כממד מרכזי בחייהם. ישראל מצווים שהמקדש, מקום הקדושה והפולחן, ממנו יוצאים ההוראה והלימוד לעם, יהיה במיקום מרכזי ולכן "בְּתוֹכָם". כך למשל סדר החנייה במדבר היה סביב המשכן, שמוקם במרכז ומארבע רוחות השמיים חנו שבטי ישראל – 3 שבטים בכל צד. מיקומו הפיזי של המשכן במרכז המחנה סימל גם את מרכזיותו בחייו הרוחניים של עם ישראל.
ואפשר גם להסביר – "בְּתוֹכָם" = באופן ראוי בתוך המבנה הפיזי. שכן חשיבות המשכן היא אמנם בפנימיותו, אך כדי לזכות ביחס ראוי ההולם את מעמדו, יש לדאוג גם לחיצוניות מכובדת – חומרים, צבעים וכלים מיוחדים. כדי ליצור את השלם האופטימלי נדרשת הלימה מיטבית בין החיצוני והפנימי. לפי זה "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ" – הממד החיצוני של המבנה הפיזי, ואז "וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" – השכינה תקבל המעמד הראוי לה גם בשל המבנה הייצוגי. מכאן שמאחר ולממד החיצוני יש השפעה על עיצוב תפיסות האדם והתייחסותו, מטרתו למעשה ליצור הלימה עם הממד הפנימי.
באופן דומה, להופעה חיצונית – בגדים וסגנון לבוש כאמור, יש השפעה על האופן שהסביבה תופסת אותנו ועל האופן שאנו תופסים את עצמנו. הלבוש היומיומי שלנו מושפע מסוג העבודה, התפקיד, קוד הלבוש בסביבת העבודה, מזג האוויר וכמובן – האישיות שלנו. עם זאת, הלבוש אינו רק עניין של נוחות או צו אופנה, אלא גם משקף את ה-"בְּתוֹכָם" – את המהות והפנימיות – את התפיסה שלנו את עצמנו ושל אחרים אותנו. השקיעו נכון ב-Enclothed Cognition של עצמכם וכתוצאה גם של אחרים, זה לא עניין טכני, שטחי של עיצוב ומיתוג חיצוני אלא כאמור ממד משלים למהות פנימית אמיתית .