למה עובדים עוזבים?
*למה עובדים עוזבים?*
*מה הציפיות והצרכים של עובדים בעת הזו?*
מסקר לא פורמלי שערכתי לאחרונה, עלה כי קיימת ציפייה לטיפוח, קידום ושימור עובדים בעיקר לאור ההיצע הרב בשוק העבודה: "יש פריחה בשוק בתחום שלנו – אין תחושה בחברה שצריך לשמר – תחושה שאת כולם אפשר להחליף, לא לוקחים בחשבון שבסוף עולה יותר להביא עובד חדש".
הציפיה לטיפוח העובדים מתבססת על 2 היבטים עיקריים: שכר והתפתחות אישית:
- שכר: הפרשי שכר בין מה שמקבלים עובדי החברה למה שמציעים בחוץ "פי 2 בחוץ" // "חברים שלי בתפקידים דומים בחברות אחרות מקבלים 30% יותר" // "היום העובדים עוזבים בעיקר בגלל כסף יש המון היצע והדהנטרים מחזרים אחרי כל העובדים ומציעים שכר גבוה באופן משמעותי".
- התפתחות אישית – נקודה זו מתחלקת ל-3 אפשרויות:
- ניוד פנימי – "מתקיים אך לא מספיק" שיקרה יותר – חשוב להגדיל האפשרות של ניידות אנשים בתוך החברה. להישאר באותה סביבת עבודה מעניינת ולאפשר לעבור בין תפקידים.
- התפתחות אישית – "עקומת הלימוד שלי השתטחה" – אין מספיק אפשרויות ללמוד ולהתקדם רוחבית – שעובד ירגיש שהוא מתקדם ושהתפקיד שלו מועשר "גל העזיבות לא בגלל השכר – אנשים הרבה שנים באותו תפקיד, אין קידומים"
- גיוון בתפקיד – "אין מספיק דגש על גיוון התפקיד. להכשיר אנשים לעשות גם דברים נוספים – יאפשר ורסטיליות וניהול סיכונים – מס' אנשים שיודעים לעשות את אותו הדבר, וגם גיוון מקצועי ושימור עובדים".
נקודה נוספת שעלתה –
מודל עבודה היברידי –
אין מספיק גמישות ותשתיות
לתפקידים שאפשר לעשות מהבית –
כך שבעוד שעולם העבודה השתנה –
ונקבעו עובדות חדשות בשטח –
יש חברות שעדיין עובדות במודל הישן….
לצד כך,
חלק מהעובדים במודל היברידי –
חשים כי עדיין מתמודדים עם אתגרים רבים,
שכן על אף שחלפו כמעט שנתיים –
בחברות רבות הנושא עדיין בהתהוות ולמידה
ולא תמיד נותנים מספיק את הדעת לעומק משמעותו של השינוי….
כאמור,
עולם העבודה השתנה,
וכך גם ציפיות והצרכים של העובדים
זו העת לשבת ולעשות חשיבה מעמיקה –
מה השתנה בעולם העבודה ובציפיות העובדים?
מה על החברה לעשות אחרת? (ולעשות….)
ואיך נערכים נכון לעזיבות המרובות?
הספרות המקצועית שופעת מחקרים וסקרים שנכתבו בנושא שביעות רצון עובדים.
בגדול,
אנשים עוזבים מקום עבודה,
כשקיים פער בין הציפיות והצרכים שלהם לבין אופן מימושם –
במגוון תחומים –
כל עובד בתחום שחשוב לו…