‬
נוגט אסטרטגיות
  • עמוד הבית
  • אודות
  • ליווי מנהלים וארגונים
    • ייעוץ לעסקים בבעלות משפחתית
    • חברות היי-טק
    • ייעוץ ארגוני וניהולי למשרדי בוטיק (רו"ח, עו"ד)
    • ייעוץ ארגוני-ניהולי לחברות עסקיות​
  • בינה מלאכותית – AI
    • תהליך ייעוצי להטמעת AI
    • שאלון מוכנות הארגון לעידן הבינה
    • לומדת AI באחריות
    • מאמרי נוגט AI
  • חרבות ברזל
  • סדנאות וקורסים
    • הקונצרט הארגוני – תקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים
    • תכנית עבודה שנתית – כלים ומיומנויות​
    • קליטה וחניכה של עובד חדש
    • פיתוח מנהלים ומנהיגות
    • יעדים ומדדים – מה שלא נמדד לא מנוהל
  • נוגט-ידע
    • פרסומים
    • תורת הארגונים
    • מאמרים
    • משפטי השראה
    • הטיפ השבועי
    • משבר נגיף הקורונה
  • ספר תורת הארגונים
  • יצירת קשר
  • עמוד הבית
  • אודות
  • ליווי מנהלים וארגונים
    • ייעוץ לעסקים בבעלות משפחתית
    • חברות היי-טק
    • ייעוץ ארגוני וניהולי למשרדי בוטיק (רו"ח, עו"ד)
    • ייעוץ ארגוני-ניהולי לחברות עסקיות​
  • בינה מלאכותית – AI
    • תהליך ייעוצי להטמעת AI
    • שאלון מוכנות הארגון לעידן הבינה
    • לומדת AI באחריות
    • מאמרי נוגט AI
  • חרבות ברזל
  • סדנאות וקורסים
    • הקונצרט הארגוני – תקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים
    • תכנית עבודה שנתית – כלים ומיומנויות​
    • קליטה וחניכה של עובד חדש
    • פיתוח מנהלים ומנהיגות
    • יעדים ומדדים – מה שלא נמדד לא מנוהל
  • נוגט-ידע
    • פרסומים
    • תורת הארגונים
    • מאמרים
    • משפטי השראה
    • הטיפ השבועי
    • משבר נגיף הקורונה
  • ספר תורת הארגונים
  • יצירת קשר
נוגט אסטרטגיות
  • עמוד הבית
  • אודות
  • ליווי מנהלים וארגונים
    • ייעוץ לעסקים בבעלות משפחתית
    • חברות היי-טק
    • ייעוץ ארגוני וניהולי למשרדי בוטיק (רו"ח, עו"ד)
    • ייעוץ ארגוני-ניהולי לחברות עסקיות​
  • בינה מלאכותית – AI
    • תהליך ייעוצי להטמעת AI
    • שאלון מוכנות הארגון לעידן הבינה
    • לומדת AI באחריות
    • מאמרי נוגט AI
  • חרבות ברזל
  • סדנאות וקורסים
    • הקונצרט הארגוני – תקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים
    • תכנית עבודה שנתית – כלים ומיומנויות​
    • קליטה וחניכה של עובד חדש
    • פיתוח מנהלים ומנהיגות
    • יעדים ומדדים – מה שלא נמדד לא מנוהל
  • נוגט-ידע
    • פרסומים
    • תורת הארגונים
    • מאמרים
    • משפטי השראה
    • הטיפ השבועי
    • משבר נגיף הקורונה
  • ספר תורת הארגונים
  • יצירת קשר
  • עמוד הבית
  • אודות
  • ליווי מנהלים וארגונים
    • ייעוץ לעסקים בבעלות משפחתית
    • חברות היי-טק
    • ייעוץ ארגוני וניהולי למשרדי בוטיק (רו"ח, עו"ד)
    • ייעוץ ארגוני-ניהולי לחברות עסקיות​
  • בינה מלאכותית – AI
    • תהליך ייעוצי להטמעת AI
    • שאלון מוכנות הארגון לעידן הבינה
    • לומדת AI באחריות
    • מאמרי נוגט AI
  • חרבות ברזל
  • סדנאות וקורסים
    • הקונצרט הארגוני – תקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים
    • תכנית עבודה שנתית – כלים ומיומנויות​
    • קליטה וחניכה של עובד חדש
    • פיתוח מנהלים ומנהיגות
    • יעדים ומדדים – מה שלא נמדד לא מנוהל
  • נוגט-ידע
    • פרסומים
    • תורת הארגונים
    • מאמרים
    • משפטי השראה
    • הטיפ השבועי
    • משבר נגיף הקורונה
  • ספר תורת הארגונים
  • יצירת קשר

להיות ראשון זה מחייב?

 

חברות רבות מגדירות את חזונן כשאיפה להיות מובילות בתחומן. השאיפה "להיות ראשון" כוללת שני היבטים משלימים – הכרח ושליחות // מחויבות והזדמנות.

לעיתים "להיות ראשון" נכפה על ארגון, כמו במקרה של מקדונלד'ס שהפכה למובילת סטנדרטים תזונתיים בתחום המזון המהיר בעקבות ביקורת עולמית. מקדונלד'ס מצאה עצמה ראשונה בתחום על אף שלא בחרה בכך. מנגד, יש מקרים בהם ארגון בוחר להיות ראשון, מתוך שליחות וכוונה לשנות ולהשפיע. כך למשל ג'ובס מחלוצי המחשב האישי, שאף להניע מהפכה של חדשנות טכנולוגית אשר תשפיע על הדרך בה אנו חיים, חזון המעניק משמעות למעמדו החלוצי.

גם תפקידי הובלה בארגון כוללים את שני הכובעים: האחד – ההכרח, האחריות המוגדרת מתוקף המעמד בהיררכיה הארגונית. השני – השליחות, פעולה אקטיבית ומודעת לחולל שינוי ולתת משמעות ערכית לעמדת ההובלה. באופן אופטימלי, הלימה בין שני כובעי "להיות ראשון" מאפשרת להפוך את מעמד ההובלה גם אם נוצר מתוך הכרח, למעמד ערכי, משמעותי ולאורך זמן. שכן "להיות ראשון" זה לא רק חובה אלא בעיקר זכות ושליחות. "להיות ראשון" זה בהחלט מחייב, בעיקר הלימה בין שני כובעי ההובלה.

על כך בפרשת תולדות שם נאמר: "וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב מִכְרָה כַיּוֹם אֶת בְּכֹרָתְךָ לִי" (בראשית כה, לא).

יעקב מעוניין במעמד הבכורה מעשו. חלק מהסבריו מתארים איזון ההלימה בין כובעי ההובלה:

  • הלימה בין מעמד הבכור של עשו לבין תכונות וייצוגיות התפקיד –  עפ"י רש"י: בכורות אחראים להקרבת הקורבנות ויעקב ראה בעשו הרשע, לא ראוי להקריב הקורבנות לה'.
  • הלימה בין מעמדו של יעקב לבין פעולותיו – עפ"י ענייני הפרשה, יעקב מסביר לעשו: "אתה מבקש שאאכיל אותך ואשרת אותך, אך בנבואה נאמר: "וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר" (כה, כג) אם כן, איני יכול לשרתך אלא אם אהיה הגדול. לכן מכרה לי הבכורה ואז אוכל לשרת אותך".

באופן תמוה, המילה "כַיּוֹם" מופיעה בפסוק כחלק מפעולת המכירה. רשב"ם מסביר כי נראה שיעקב מציע לעשו את חלקו בירושת אביהם תמורת הבכורה. אך מבקש כי למרות שעשו יקבל התמורה רק לאחר מות אביהם, שכניסת המכירה לתוקף והחלפת מעמד הבכורה תעשה "כַיּוֹם" – מיד.

הסבר נוסף: יעקב ראה עצמו מנהיג רוחני הממשיך את דרך אבותיו – אברהם ויצחק. עפ"י התפישה המסורתית בימיו, הבכור מתוקף מעמדו ממשיך הדרך של המסורת המשפחתית–דתית. מכאן שלתפישתו, כדי שהבטחת ה' לאבות תתקיים ביעקב ובזרעו, עליו להיות הבכור, לכן מבקש לקנות מעשו את זכויות הבכורה, בתמורת כאמור לתבשיל חם וירושה עתידית.

עם זאת, ברית ההבטחה של ה' לאברהם: "וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם לִבְרִית עוֹלָם" (יז, ז), אינה מציינת כי חייבת להתקיים בבכור. מאוחר יותר יעקב אכן מבין זאת וכאשר למשל יוסף מביא את בניו להתברך על ידי סבם, יעקב מניח את ידו הימנית על ראשו של אפרים (הצעיר) ולא כנהוג על ראשו של מנשה הבכור. פעולה זו מייצגת שינוי בהבנתו כי לא רק סדר הלידה קובע את מעמד האדם אלא בעיקר הערכים והמעשה.  

חברות רבות עוסקות במיקומם היחסי במדרג המקצועי בענף שלהם. עם זאת, כאמור כדי להיות חברה מובילה לאורך זמן, נכון למנף המעמד ההיררכי כדי ליצור שינוי אמיתי ולהוביל גם תחומים חדשים. "להיות ראשון" –  גם אם כתוצאה מהכרח היא למעשה בחירה אקטיבית. מכאן ששימור מעמד ההובלה לאורך זמן, מחייב ליצור הלימה בין החובה והזכות – להעניק למעמד משמעות ערכית מתוך מחויבות למצוינות מנהיגותית. כי כאמור להיות ראשון זה בהחלט מחייב, בעיקר הלימה בין שני כובעי ההובלה.

 

 

***  הבלוג האהוב גם בספר ***

 *** פרטים והזמנות: ספר תורת הארגונים ***

שיתוף
  • LinkedIn
  • Facebook
« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

להזמנת הספר תורת הארגונים

להזמנת הספר לחץ כאן

ליצירת קשר

נייד: 052-400-8646

דוא"ל: galia@nugat-strategies.co.il

ליצירת קשר

נייד: 052-400-8646

דוא"ל: galia@nugat-strategies.co.il

יצירת קשר

חפשו אותנו גם ב...
  • Facebook
  • LinkedIn
חפשו באתר
נבנה על ידי אתריוני
כל הזכויות שמורות ל © Nugat Strategies 2023
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס