כמוני כמוך
לפני כמה שנים המלצתי לארגון ידוע לראיין קולגה מוערך שחיפש עבודה, סמנכ"ל סופר-מוכשר ערכי ומקצועי. הם סירבו. לתפקידים בכירים, אמרו, הם מקדמים רק בתהליך ניוד פנימי. במבט לאחור, הם צדקו. אמנם "מטאטא חדש הוא מטאטא טוב", אך "מטאטא ישן מכיר היטב את כל הפינות".
ניוד פנימי – מעבר עובדים בין תפקידים בארגון, יוצר מסלול קריירה, שומר על הידע הארגוני ובעיקר על עמוד השדרה של הצלחת החברה, מחזק מחויבות עובדים וחוסך עלויות גיוס אינטנסיביות. גישה זו מאפשרת לבנות מנהיגות המשכית בתנאים ברורים – מתוך התרבות והערכים של הארגון בשילוב מחויבות, מומחיות ומצוינות מקצועית.
מכאן שהשקעה בניוד פנימי אינה החלטה טכנית אלא בחירה אסטרטגית של הנהלה, הנובעת מתוך הבנה שחוסן ארגוני ארוך טווח נבנה על המשכיות מנהיגותית ועל עובדים שיודעים שיש להם סיבה טובה להישאר. יתרונות רבים טמונים בקידום אדם מוכר בעל תכונות טובות. ג'ים קולינס בספרו גלגל התנופה מצביע כי בחברות מצוינות, רוב שכבת המנהלים צמחה מתוך הארגון.
על כך בפרשת השבוע, פרשת שופטים שם נאמר:
"נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי, יָקִים לְךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ: אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן" (דברים יח, טו).
משה מבהיר שלושה תנאים לנביא אמת: (א) מקרבך (ב) מאחיך (ג) כמוני – מה טעם תנאים אלה?
נראה כי בשל העמימות בזהות הנביא, שהרי לנביא אין הוכחה אובייקטיבית, הסמכתו נשענת לכאורה על טענה שהוא נציג ה', מצב שיצר קרקע פוריה למתחזים – לנביאי שקר. לכן משה מגדיר שלושה פרמטרים שיסייעו בהורדת העמימות ובזיהוי נביא אמת.
רש"י מסביר שהנביא אשר יקים ה' לבני ישראל יהיה כמו משה בהיבט – "מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ". אך לא בגדלותו של משה שהרי נאמר: "וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל, כְּמֹשֶׁה" (דברים לד, י) וכן מנביא לנביא, כך שאין צורך בקוסמים.
בשונה מרש"י, המפרשים מתייחסים ל-"כָּמֹנִי" כאחד התנאים המגדירים נביא אמת. נפרט:
רשב"ם: הנביא יצווה רק מצוות התורה, בניגוד לנביא שקר.
יונתן בן עוזיאל: הנביא דומה למשה ברוח הקודש, ולא בודה מליבו.
בעל הטורים מפרש "כָּמֹנִי" על דרך הרמז. הפסוק מתחיל באות נון – "נָבִיא" ומסתיים באות נון "תִּשְׁמָעוּן". ללמד שעל הנביא להיות בעל ידע של חמישים שערי בינה. בנוסף, בפסוק עשר מילים לומר, להישמע לנביא כמו לעשרת הדברות.
"כָּמֹונִי" בגימטריא 126 כמניין "ענו", כמו שמשה התאפיין במידת הענווה כך גם הנביאים אחריו. "תִּשְׁמָעוּן" לשון זו נאמרה גם בעניין השופטים "כקטון כגדול תשמעון" (א, יז) יש לשמוע לנביא הדור ולא להשוותו לנביא מדור אחר. מכאן ניתן גם לסכם: "מִקִּרְבְּךָ" – מוכר לך במידותיו. "מֵאַחֶיךָ"– מבני ישראל ולא נכרי. "כָּמֹנִי" – ענו. אלה התנאים לנביא אמת שאחראי להמשכיות הנהגת עם ישראל.
בדומה, גם מנהיגות ארגונית נכון שתצמח מבפנים. אמנם יש מצבים שאין בארגון מועמד מתאים ונדרש לגייס מבחוץ. אך רצוי לראות בגיוס חיצוני אפשרות חריגה – לא ברירת מחדל. לפני כל פנייה החוצה, נכון למצות את פוטנציאל הניוד הפנימי ואף להגדיר לכך מדד ברור, למשל יעד של כ-85% מהקידומים על בסיס פנימי. ארגון שמאמין בעובדיו מחויב לסלול עבורם את הדרך קדימה: לבנות ולהטמיע מסלולי קריירה, לאפשר חניכה והכשרות ייעודיות ולהגדיר מעטפת ארגונית תומכת בתהליך. גם אם לעיתים נדמה כי "הדשא של השכן ירוק יותר", נראה כי הנכס של הארגון אינו מחכה בחוץ אלא נמצא בפנים ויעריך הזדמנות לפרוח….