‬
נוגט אסטרטגיות
  • עמוד הבית
  • אודות
  • ליווי מנהלים וארגונים
    • ייעוץ לעסקים בבעלות משפחתית
    • חברות היי-טק
    • ייעוץ ארגוני וניהולי למשרדי בוטיק (רו"ח, עו"ד)
    • ייעוץ ארגוני-ניהולי לחברות עסקיות​
  • בינה מלאכותית – AI
    • תהליך ייעוצי להטמעת AI
    • שאלון מוכנות הארגון לעידן הבינה
    • לומדת AI באחריות
    • מאמרי נוגט AI
  • חרבות ברזל
  • סדנאות וקורסים
    • הקונצרט הארגוני – תקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים
    • תכנית עבודה שנתית – כלים ומיומנויות​
    • קליטה וחניכה של עובד חדש
    • פיתוח מנהלים ומנהיגות
    • יעדים ומדדים – מה שלא נמדד לא מנוהל
  • נוגט-ידע
    • פרסומים
    • תורת הארגונים
    • מאמרים
    • משפטי השראה
    • הטיפ השבועי
    • משבר נגיף הקורונה
  • ספר תורת הארגונים
  • יצירת קשר
  • עמוד הבית
  • אודות
  • ליווי מנהלים וארגונים
    • ייעוץ לעסקים בבעלות משפחתית
    • חברות היי-טק
    • ייעוץ ארגוני וניהולי למשרדי בוטיק (רו"ח, עו"ד)
    • ייעוץ ארגוני-ניהולי לחברות עסקיות​
  • בינה מלאכותית – AI
    • תהליך ייעוצי להטמעת AI
    • שאלון מוכנות הארגון לעידן הבינה
    • לומדת AI באחריות
    • מאמרי נוגט AI
  • חרבות ברזל
  • סדנאות וקורסים
    • הקונצרט הארגוני – תקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים
    • תכנית עבודה שנתית – כלים ומיומנויות​
    • קליטה וחניכה של עובד חדש
    • פיתוח מנהלים ומנהיגות
    • יעדים ומדדים – מה שלא נמדד לא מנוהל
  • נוגט-ידע
    • פרסומים
    • תורת הארגונים
    • מאמרים
    • משפטי השראה
    • הטיפ השבועי
    • משבר נגיף הקורונה
  • ספר תורת הארגונים
  • יצירת קשר
נוגט אסטרטגיות
  • עמוד הבית
  • אודות
  • ליווי מנהלים וארגונים
    • ייעוץ לעסקים בבעלות משפחתית
    • חברות היי-טק
    • ייעוץ ארגוני וניהולי למשרדי בוטיק (רו"ח, עו"ד)
    • ייעוץ ארגוני-ניהולי לחברות עסקיות​
  • בינה מלאכותית – AI
    • תהליך ייעוצי להטמעת AI
    • שאלון מוכנות הארגון לעידן הבינה
    • לומדת AI באחריות
    • מאמרי נוגט AI
  • חרבות ברזל
  • סדנאות וקורסים
    • הקונצרט הארגוני – תקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים
    • תכנית עבודה שנתית – כלים ומיומנויות​
    • קליטה וחניכה של עובד חדש
    • פיתוח מנהלים ומנהיגות
    • יעדים ומדדים – מה שלא נמדד לא מנוהל
  • נוגט-ידע
    • פרסומים
    • תורת הארגונים
    • מאמרים
    • משפטי השראה
    • הטיפ השבועי
    • משבר נגיף הקורונה
  • ספר תורת הארגונים
  • יצירת קשר
  • עמוד הבית
  • אודות
  • ליווי מנהלים וארגונים
    • ייעוץ לעסקים בבעלות משפחתית
    • חברות היי-טק
    • ייעוץ ארגוני וניהולי למשרדי בוטיק (רו"ח, עו"ד)
    • ייעוץ ארגוני-ניהולי לחברות עסקיות​
  • בינה מלאכותית – AI
    • תהליך ייעוצי להטמעת AI
    • שאלון מוכנות הארגון לעידן הבינה
    • לומדת AI באחריות
    • מאמרי נוגט AI
  • חרבות ברזל
  • סדנאות וקורסים
    • הקונצרט הארגוני – תקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים
    • תכנית עבודה שנתית – כלים ומיומנויות​
    • קליטה וחניכה של עובד חדש
    • פיתוח מנהלים ומנהיגות
    • יעדים ומדדים – מה שלא נמדד לא מנוהל
  • נוגט-ידע
    • פרסומים
    • תורת הארגונים
    • מאמרים
    • משפטי השראה
    • הטיפ השבועי
    • משבר נגיף הקורונה
  • ספר תורת הארגונים
  • יצירת קשר

חסד, צדק ותרבות ארגונית

 

בשנה האחרונה, בצל הלחימה והטראומה האישית והלאומית, ארגונים נאלצים להתמודד עם מגוון אתגרים על מנת להבטיח המשכיות תפעולית. עובדים גויסו, משפחות פונו מבתיהם, אזרחים חטופים, אלפי גיבורי חיל איבדו חייהם או מתמודדים עם פציעות בגוף ובנפש. בנוסף, אזעקות ואי שקט בעורף, דאגה לבני משפחה, והתמודדות עם מורכבות של בן משפחה מגויס  –  כל אלה ועוד השפיעו עמוקות על האנרגיה האנושית, מצב הרוח, רמת הפניות והמוטיבציה של עובדים וכתוצאה מכך גם על היבטים ארגוניים ועסקיים.

בתוך כך ארגונים חיפשו דרכים להתמודד לא רק עם העמידה בתכניות העבודה והיעדים העסקיים, אלא גם עם הצורך הגובר להעניק לעובדים מענה אישי-אנושי מיטבי והולם. בתקופה אנומלית זו, ערכים כמו חסד וצדק הפכו לערכים ליבתיים בתרבות של ארגונים עסקיים רבים. ארגונים נדרשו לפעול ביתר שאת, ברגישות תוך ראיית העובד באופן הוליסטי – צרכים, ציפיות, רגשות – אישיים, משפחתיים ולאומיים. תרבות ארגונית כזו כוללת ערכים של חסד המתבטא במענה אישי לכל עובד, בסבלנות כלפי מצבים אנושיים ותמיכה אישית פרואקטיבית – פרקטית ורגשית בהתמודדות עם אתגרי המצב. במקביל ערכי צדק המתבטא בשקיפות והוגנות מתוך שאיפה ליצור סביבה בה כל עובד מרגיש בטוח במקום העבודה, תוך התמקדות בעובדים  שהמציאות מורכבת יותר עבורם – בחזית ובעורף.

על ערכי חסד וצדק, בפרשת השבוע, פרשת וישב שם נאמר:

"כִּי גֻנֹּב גֻּנַּבְתִּי מֵאֶרֶץ הָעִבְרִים; וְגַם פֹּה לֹא עָשִׂיתִי מְאוּמָה, כִּי שָׂמוּ אֹתִי בַּבּוֹר" (בראשית מ, טו).

יוסף מבקש משר המשקים להזכירו בפני פרעה ולשחרר אותו מהמאסר. רשב"ם בפירושו מתמקד בנימוקי יוסף: (1) הוא עבד במצרים לא כדין שכן נגנב מארץ העברים. (2) הוא לא ביצע את המעשה המיוחס לו, שמצדיק לכאורה את מאסרו.

יוסף למעשה מבקש משר המשקים לא רק שייעשה עימו חסד אלא גם צדק, נפרט:

  • חסד: יוסף מציין את מוצאו וכי נגנב מארצו על מנת להדגיש כי לא נמצא במצרים מבחירה. המצרים תיעבו את העברים שאף אכילה משותפת של לחם נתפשה בעיניהם כפעולת תועבה: "כִּי לֹא יוּכְלוּן הַמִּצְרִים לֶאֱכֹל אֶת הָעִבְרִים לֶחֶם, כִּי תוֹעֵבָה הִוא לְמִצְרָיִם" (מג, לב), מכאן שאין זה סביר שיוסף הגיע למצרים מרצונו. יוסף מבקש משר המשקים חסד – שיזכור אותו ויזכיר אותו ברגע המתאים לפרעה. 
  • צדק: יוסף טוען לחפותו ומבקש לתקן העיוות שנעשה לו – שהאמת תצא לאור ויוכר כאדם חף מפשע ומבהיר שההאשמה נגדו משוללת יסוד. גם בבקשה זו יוסף משתמש במילה "לֶחֶם" אך כמטפורה: "וַיַּעֲזֹב כָּל אֲשֶׁר לוֹ, בְּיַד יוֹסֵף, וְלֹא יָדַע אִתּוֹ מְאוּמָה, כִּי אִם הַלֶּחֶם אֲשֶׁר הוּא אוֹכֵל" (לט, ו). רש"י מפרש שכוונת יוסף במילה "לֶּחֶם" היא לאשת אדונו, אך בוחר לדבר בלשון נקיה. נציין גם הסמליות בשימוש בטרמינולוגיה משותפת שאדונו "לֹא יָדַע אִתּוֹ מְאוּמָה" וכאן יוסף מתנסח: "לֹא עָשִׂיתִי מְאוּמָה".

כאמור, יוסף לא רק מבקש חסד, אלא גם דורש צדק. הוא פונה לשר המשקים בבקשת חסד כי יזכור אותו ויזכיר אותו בפני פרעה, אך גם מבקש צדק – תיקון הנעשה לו.

גם בארגונים, במיוחד בעת הזו נראה כי הצלחה נמדדת ביכולת הארגון להוביל תרבות אנושית המבוססת על ערכי חסד לצדק. הובלה לא רק מתוך ראייה כלכלית, אלא מתוך ראיה הוליסטית אישית-אנושית את עובדיו. הנהגת תרבות שכזו היא לא רק המעשה הערכי הנכון, אלא גם השקעה ארגונית מניבה ביותר, שתכפיל ואף תשלש את עצמה בטווח הקצר והארוך. שכן, חסד וצדק הם הבסיס לתרבות עסקית -ארגונית של אנושיות.

 

***  הבלוג האהוב גם בספר ***

 *** פרטים והזמנות: ספר תורת הארגונים ***

שיתוף
  • LinkedIn
  • Facebook
« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

להזמנת הספר תורת הארגונים

להזמנת הספר לחץ כאן

ליצירת קשר

נייד: 052-400-8646

דוא"ל: galia@nugat-strategies.co.il

ליצירת קשר

נייד: 052-400-8646

דוא"ל: galia@nugat-strategies.co.il

יצירת קשר

חפשו אותנו גם ב...
  • Facebook
  • LinkedIn
חפשו באתר
נבנה על ידי אתריוני
כל הזכויות שמורות ל © Nugat Strategies 2023
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס