חוקת המנהיגות
בנק וואן זירו עפ"י הפרסומת, מעניק מסלול חשבון חינם ולכל החיים לאנשי ונשות הקבע, המילואים ושירותי הביטחון הכללי. המהלך כולל אפס עמלות עו״ש, אפס עמלות מט״ח, ופיקדונות בריבית הגבוהה בישראל. על פניו, הטבה כלכלית. בפועל, הצהרה מנהיגותית.
שכן נראה כי אין זה מהלך טקטי, תגובתי או זמני ('לכל החיים'). מדובר ביוזמה אסטרטגית של הגדרה מחדש את החוזה הפסיכולוגי מול ציבור שהוא חומת המגן של המדינה – בשגרה ובחירום. מעבר לערך הכלכלי ללקוחות, זוהי הנהגה ערכית וחברתית הנשענת על חזון בהיר וערכי, יושרה וענווה, שבונה אמון, שייכות ונאמנות, במיוחד בזמנים של חוסר ודאות.
המהלך נובע מתוך הבנה עמוקה של המציאות: לקוחות שתרמו רבות לטובת בטחון הכלל, חווים עומס נפשי, אי ודאות כלכלית וכן צורך מוגבר בליווי, הכרה והוקרה. ייתכן שהרווח הכלכלי לא יהיה מיידי אך התועלת ברורה: אמון ארוך טווח שתורם לנאמנות ושותפות – הן אמון הלקוחות שחשים שמישהו היה שם עבורם בעת משבר, הן אמון העובדים במהלך ערכי גם אם אינם מבינים את כל התמונה, הן אמון המנכ"ל בדרך, גם כשלכאורה אין לה עדיין הוכחה רציונלית וכלכלית.
על כך בפרשת השבוע, פרשת חוקת שם נאמר:
"זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה, אֲשֶׁר צִוָּה ה' לֵאמֹר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה אֲשֶׁר אֵין בָּהּ מוּם, אֲשֶׁר לֹא עָלָה עָלֶיהָ, עֹל" (במדבר יט, ב).
פרה אדומה נתפסת כציווי שאין לו טעם גלוי. סוג ציווי הדורש אמון ואמונה. לפי מדרש תנחומא: "אמר הקדוש ברוך הוא למשה, לך אני מגלה טעמה – אבל לאחרים, חוקה."
בחירה זו מלמדת שלושה עקרונות מנהיגותיים:
- בהירות פנימית במציאות עמומה – כדי להוביל אנשים במציאות של אי־ודאות, המנהיג חייב לפעול מתוך בהירות עמוקה גם כשלא ניתן להסביר את כל הפרטים. כדי שמשה ימסור את הציווי לעם באופן משכנע ובביטחון הוא צריך להבין טעמה. לכן אומר "לך אני מגלה טעמה" כדי שתוכל להעביר את המסר כך שיקבלו את החוקה. אכן העם אינו דורש לדעת הסיבה ופועל מתוך אמון.
- יושרה (עבר ללא רבב) – רבי משה הדרשן מסביר: מצוות פרה אדומה באה לכפר על חטא העגל שלכל העם היה חלק מלבד למשה, שבאותה עת הלך לקבל את לוחות הברית מה'. לכן לא נדרש לכפרה ולכן גם יכול להבין את טעם הציווי.
- ענווה – חטא האכילה מעץ הדעת נבע מרצון האדם להבין הכול – להיות כאלוהים מתוך אגו, זהו שורש גזירת המוות. אך משה בהיותו עניו מכל האדם אינו פועל מתוך אגו, לכן אינו צריך לתקן על ידי ביטול דעתו ויכול לדעת הטעם לציווי. פרה אדומה מטהרת מטומאה הנגרמת ממיתה (למשל נגיעה במת או שהייה בבית בו נמצא). הרצון להבין כל דבר הוא סיבת השורש הערכית לגזירת המיתה שמובילה גם לטומאת הסובבים. כדי להיטהר מטומאה זו, באופן סימבולי נוקטים בפעולה שמבטלת את הגורם לטומאה, למשל שלא נבין את טעמה.
מנהיגות נשענת על אמון, לא על ודאות. משה מוביל את העם גם מבלי לתת להם הסברים מלאים, והעם סומך עליו כשליח נאמן. גם בעולם הארגוני, עובדים ולקוחות אינם מבקשים הסבר לכל החלטה, אך חייבים להרגיש שהמנהיג יודע לאן הוא הולך כקברניט המנווט את הדרך באוקיינוס אדום. מנהיגות היא פעולה מתוך ענווה, חזון ויושרה, במיוחד בזמנים של אי־ודאות. באופן דומה, המהלך של בנק וואן זירו נובע מהנהגה ערכית וחברתית, מהלך שתורם הן לחיזוק קשרים ארוכי טווח עם לקוחות ועובדים, הן לחוסן וגמישות ארגונית.
ההבדל בין החלטה טכנית להחלטה מנהיגותית טמון בחוזה הפסיכולוגי המבוסס על אמון עמוק וחיבור ערכי למהות ולא רק על הסברים רציונליים וכלכליים. מנהיגות היא הבחירה לפעול מתוך חזון בהיר, ענווה ויושרה גם בעומק אי-ודאות, המאפשרת לבנות קשרים משמעותיים לאורך זמן, תוך ראיה לטווח ארוך, מעבר לתוצאות מיידיות. נראה כי בזמן שארגונים מחפשים ודאות כדי לפעול, מנהיגים ערכיים פועלים כדי לייצר אותה.