המקום מחפש משמעות
*** פרטים והזמנות: ספר תורת הארגונים ***
על פי המילון, למילה 'מקום' שבעה פירושים, היא יכולה לתאר ממד פיזי – נקודה או אזור, שטח פנוי, מרחב ור
יק, אך גם ממד שאינו פיזי אלא רעיוני או רגשי.
בשנים האחרונות, ובעיקר בעקבות נגיף הקורונה, התערער מקומו הבלעדי של המרחב הפיזי של הארגון. עבודה מהבית, מודל העסקה היברידי ואימוץ HOT DESKING צמצמו את משמעות "המקום הקבוע". במקביל, הממד הלא-פיזי ובעיקר הרגשי התעצם וקיבל משנה חשיבות במיוחד לאור מצב המלחמה בשנתיים האחרונות. נראה כי בתקופה זו ארגונים נדרשים לתת מקום לייחודיות, לקשר האנושי ולחוסן הפנימי של העובדים וליצור מרחב שבו הפרט מרגיש נוכח, נראה ובעיקר משמעותי.
על כך בפרשת השבוע, פרשת ויצא שם נאמר:
"וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא" (בראשית כח, יא).
המילה 'מקום' מוזכרת בפסוק שלוש פעמים. רש"י מפרש: "לא הזכיר הכתוב באיזה מקום, אלא במקום הנזכר במקום אחר; הוא הר המוריה שנאמר בו: "וַיַּרְא אֶת הַמָּקוֹם מֵרָחֹק" (בראשית כב, ד).
ועדיין עולה השאלה: מדוע לא מוזכר שם המקום במפורש?
נראה כי מקום זה לא היה ישוב ידוע וטרם קיבל שם. אברהם לקח את בנו במצוות ה' ומצא אייל ושחטו במקום יצחק. נקודה זו מעלה תמיהה שכן, איך אברהם שכל כך נזהר שבהמותיו לא ירעו בשדות זרים, לא חשש שהאייל שייך למישהו? מכאן מתחזקת ההבנה שמדובר במקום שומם.
בנוסף, בפרשת ראה נאמר: "כִּי אִם אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה'" (דברים יב, ה). גם כאן לא מצוין שם המקום. הרמב"ם מביא 3 סיבות לכך:
- למנוע מאומות העולם לכבוש את המקום ביודעם קדושתו וסגולתו.
- למנוע מאומות העולם הרס והשחתה מכוונת.
- למנוע סכסוך פנימי בין שבטי ישראל על הזכות שהמקום ישכון בנחלתו.
גם אברהם וגם יעקב הוכוונו אל המקום. אברהם זיהה את המקום: "וַיַּרְא אֶת הַמָּקוֹם מֵרָחֹק" (בראשית כב, ד). עפ"י רש"י: ראה ענן קשור להר, ויעקב על פי: "כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ" שהחמה שקעה לא בזמנה, ויעקב הבין שזומן ללון במקום הזה.
האברבנאל מוסיף "נזכר שלוש פעמים מקום בפסוק זה לומר לנו שהלינה והחלום במקום לא מטעמי העייפות אלא המקום הוא הגורם. ורמז לו על שלושה בתי מקדש שיבנו אחד על ידי שלמה אחד על יד עולי בבל והשלישי שלא יחרב ויתקיים אך שלושתם באותו מקום של סגולתו הקדושה". כלומר הופעת המילה שלוש פעמים רומזת לשלושת בתי המקדש שיבנו כולם באותו מקום קדוש.
נראה כאמור כי 'מקום' אינו מרמז רק על נקודה גאוגרפית פיזית; אלא גם מרחב אישי ורגשי של ייעוד ומשמעות.
אומרים שראשי תיבות של המילה "מזל" הם מקום זמן ו-לעשות. שכן בשביל מזל לא מספיק להיות במקום הנכון, בזמן הנכון, אלא צריך גם לפעול. מכאן "מקום משמעותי" בארגון לרוב לא מוגדר מראש אלא נוצר מתוך הקשבה ויכולת לזהות את הרגע שבו “השמש שוקעת” עבורך – הרגע שמסמן שצריך לעצור, להקשיב ולייצר את המשמעות. ההבנה שמקום אינו רק פיזי אלא גם מרחב רגשי, מאפשר להתמקד בדברים הנכונים – לייצר תחושה של נוכחות: מקום שבו אדם מרגיש שקולו נשמע וכי מקבל מענה מיטבי ואישי בהתאם לצרכיו, ציפיותיו ויכולותיו. כאשר אנשים מרגישים שיש להם מקום קורה קסם, היצירתיות עולה, השחיקה פוחתת, והארגון הופך למרחב דינמי של עשייה ומשמעות. המקום הפיזי בארגון אולי הצטמצם, אך המקום הפנימי זה שנבנה באמון, בהקשבה ובנוכחות מקבל מקום משמעותי ומהווה את עמוד השדרה של הארגון.


