אדום – עניין של אופי
*** פרטים והזמנות: ספר תורת הארגונים ***
בימים אלה מחלקת השיווק מתמודדת עם מענה למכרז ע-נ-ק ומורכב, הכולל 250 עמודים ודורש שיתוף פעולה רב ממדי בתוך הצוות ובין הממשקים השונים. זכייה במכרז תבטיח הכנסה משמעותית וקבועה לחברה בהיקף של מיליוני שקלים לאורך חמש השנים הבאות. כידוע, הגשת מכרז חייב להיות במועד המוגדר, איחור של 60 שניות עלול להוביל לאיבוד ההזדמנות.
מענה למכרז בהיקף כזה לרוב לוקח מספר חודשים ודורש מהעובדים השקעה רבה, מעבר לרגיל. המטרה בטווח הקצר היא הגשת המכרז, בזמן ובאיכות גבוהה. ובטווח הארוך הבטחת הצלחת החברה באמצעות זכייה במכרז שתניב תוצאות משמעותיות.
במהלך תקופה זו ניתן לראות מגוון תגובות של עובדים הנמצאים תחת לחץ ככל שמתקרב מועד ההגשה: יש המתרוצצים במסדרונות חסרי מיקוד ולעיתים קצת היסטריים, אחרים נוטים להיות אגרסיביים וקולניים, חלקם שקטים מאד, סגורים ומתבודדים. ויש גם קבוצה שנדמה כי הם חוגגים, שהלחץ מטעין אותם באנרגיה של עשייה פרודוקטיבית ותפקוד מיטבי.
על כך בפרשת השבוע, פרשת תולדות שם נאמר:
"וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל יַעֲקֹב הַלְעִיטֵנִי נָא מִן הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה כִּי עָיֵף אָנֹכִי עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ אֱדוֹם" (בראשית כה, ל).
עשו חוזר מהשדה רעב ועייף ורואה נזיד עדשים אדומות שמבשל יעקב, הוא מבקש "הַלְעִיטֵנִי". הלעטה עפ"י המילון הינה האכלה גסה, מהירה ולא אלגנטית. עשו מבקש מיעקב לשפוך את הנזיד ישירות לתוך פיו.
"עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ אֱדוֹם", נשאלת השאלה, למי קרא אדום – לתבשיל או לעשו? נפרט,
- "הָאָדֹם" – לתבשיל: בשל היותו עייף ורעב עשו לא מזהה את התבשיל לכן מבקש עפ"י צבעו "מִן הָאָדֹם הָאָדֹם הזה". כפילות המילה "אָדֹם" מדגישה דחיפות.
- "הָאָדֹם" – לעשו: האדום כמשקף את אופיו של עשו. התנהגותו ברגעי עייפות ורעב חושפת את טבעו: הוא מבקש להיות מולעט במזון. בנוסף:
- על פי הגמרא עשו היה צמא דם (שצבעו אדום) ובאותו יום אף הרג את נמרוד (בבא בתרא דף טז, ע"ב) ולקח את בגדיו. שכן בהמשך מתוארים בגדי עשו שרבקה הלבישה את יעקב כ-"בגדי חמודות" (שעשו חמד אותם).
- עשו נולד "אַדְמוֹנִי" (כה), אך לא נקרא כך שכן היה זה שכיח שתינוקות נולדים אדומים. לכן כשנולד, על אף צבעו קראוהו על היותו עשוי כאיש – עשו. לאחר שגדל נתברר אופיו כמי שעוסק בשפיכות דמים ומכאן גם כינויו בהתאם למהות טבעו ועיסוקו.
בדומה לכך, מצבים ארגוניים מאתגרים ועמוסים כמו הגשת מכרז ע-נ-ק, חושפים את טבעו של העובד את "הָאָדֹם" שלו: רמת נאמנות, מחויבות, אנרגיה, קור רוח ויכולת עבודה תחת לחץ. סקר של טלנט סמארט, שכלל מעל מיליון משתתפים הצביע על כך שכ- 90% מהעובדים בעלי הביצועים הטובים ביותר הפגינו יכולת ניהול רגשי תחת לחץ.
נראה כי גורמים פיזיולוגיים כמו מצבי עומס ולחץ לצד רעב ועייפות חושפים את עומק האישיות ואף משפיעים ישירות על טיב העבודה וקבלת ההחלטות. אדום כך נראה אינו רק שם של צבע…



