על 'הדבש' ועל 'העוקץ'
נראה כי עובדים רבים מחפשים מנהל שמעודד את התפתחותם, משקיע בחניכה שלהם ותומך באפיקי קידומם. הם רוצים לדעת שלמנהל שלהם אכפת מהם, שהוא מבהיר באופן ברור את המצופה מהם ומאפשר להם להביא לידי ביטוי באופן מיטבי את כישוריהם. מעבר לכך עובדים גם רוצים להרגיש שהעבודה שלהם חשובה ותורמת לארגון.
משוב אפקטיבי הוא כלי ניהולי לתיאום ציפיות הדדי בארגון, משבח ביצועים טובים, מצביע על הנדרש לשיפור אל מול הרצוי ואל מול יכולות העובד, ומכוון כיצד להתפתח ולממש הפוטנציאל האישי. דיאלוג שמחזק תחושת השייכות, מגביר מוטיבציה ובונה אמון בין מנהל לעובד.
מחקר של מכון גאלופ כלל מעל 4 מיליון עובדים מ-30 תעשיות, מצא כי עובדים שקיבלו משוב אפקטיבי באופן עקבי היו פרודוקטיביים יותר, נאמנים יותר לארגון, מחוברים יותר לעמיתיהם, וגרמו לשביעות רצון גבוהה יותר בקרב לקוחות. המשוב הוא אמצעי לעיצוב, שינוי וחיזוק העובד, הוא מספק הזדמנויות ללמידה ולצמיחה ומניע את העובד להתפתח ולממש באופן מיטבי את יכולותיו.
על משוב מנהיגותי בפרשת השבוע, פרשת וילך שם משה בסיום דרכו, פונה אל העם ואומר:
"כִּי אָנֹכִי יָדַעְתִּי אֶת מֶרְיְךָ וְאֶת עָרְפְּךָ הַקָּשֶׁה הֵן בְּעוֹדֶנִּי חַי עִמָּכֶם הַיּוֹם מַמְרִים הֱיִתֶם עִם ה' וְאַף כִּי אַחֲרֵי מוֹתִי" (דברים לא, כז).
משה משתמש במידת 'קל וחומר' ואומר לישראל: אם בעת נוכחותו הם מורדים בה', אז בוודאי יתנהגו כך לאחר מותו. נוכחותו של משה מרסנת את מרידת העם בה'. משה מעיד כך ביודעו את אופיו קשה העורף והממרה של עם ישראל.
עם זאת ניסוח הפסוק מעניין. שכן בשפה העברית מילת היחס שבאה אחרי הפועל 'למרוד' או 'להמרות' היא ב_ "למרוד בה'" ואילו כאן השימוש במילת היחס 'עם': "מַמְרִים הֱיִתֶם עִם ה'".
יתר על כן, איך משה יכול להיות בטוח שבני ישראל ימרו וימרדו? הרי ניתן להפריך את 'הקל וחומר'. אלא משה נשען על הנאמר לו מפי ה' בפירוש: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה, הִנְּךָ שֹׁכֵב עִם אֲבֹתֶיךָ וְקָם הָעָם הַזֶּה וְזָנָה אַחֲרֵי אֱלֹהֵי נֵכַר הָאָרֶץ, אֲשֶׁר הוּא בָא־שָׁמָּה בְּקִרְבּוֹ, וַעֲזָבַנִי, וְהֵפֵר אֶת בְּרִיתִי (לא, טז). אם כן משה ידע שכך יקרה אך כדי להעביר נכון את המסר לעם השתמש במידת 'קל וחומר'.
נראה כי אין מטרתו של משה להצביע על החולשות, אלא לחזק את העם לקראת העתיד. הוא מזכיר לעם שגם כאשר הם ממרים, הם עדיין "עם ה'". כלומר המרידה לא מבטלת את הזהות ואת הקשר עם ה', שכן גם כאשר אתם ממרים אתם נותרים עמו.
בעל הטורים אף מוסיף רמז מעניין "כִּי אַחֲרֵי מוֹתִי". בגימטריה "כי" = 30, אכן שלושים שנה לאחר מות משה – 28 שנות הנהגת יהושע ושנתיים תקופת הזקנים – בני ישראל לא מרדו בה'. רק לאחר מכן, בתקופת השופטים, החלו לסטות מדרך ה' ולעבוד עבודה זרה. מכאן שגם אם נראה שהחולשות בלתי נמנעות, משה נותן עידוד לעתיד, משדר אמון ומבקש מהעם להאמין ביכולת שלהם לחזור למסלול ה'.
מנהיגות אפקטיבית רואה נכוחה את המציאות, מזהה החולשות, אך גם מציע הזדמנות לצמיחה – מחזקת את תחושת המסוגלות והשייכות ומראה את הנתיב לעתיד טוב יותר. באופן דומה המשוב במהותו אינו עוסק בתיקון העבר אלא מטרתו להניע לצמיחה משותפת. משוב אפקטיבי הוא כזה שבסופו – הציפיות מובנות, המוטיבציה עולה, תחושת מסוגלות התחזקה והכלים העומדים לרשות העובד מובנות. מנהל שמבין מורכבות זו, על אף שמזהה את החולשות גם משדר אמון ולמעשה מממנף את פלטפורמת המשוב לתהליך של צמיחה והצלחה משותפת.