מנהיגות בתקופת משבר – כיצד באה לידי ביטוי המנהיגות שלי בתקופה זו?
בתקופה של משבר, על מנהלים להתנהל בשני צירים מקבילים:
- ציר אחד – ניהול המשבר – להשקיע את מרב הזמן והאנרגיה בהבנת המשבר ובמזעור נזקיו לארגון, תוך התנהלות בסף גבוה של אי וודאות וחוסר מידע.
- ציר שני – ניהול שגרת העבודה השוטפת, עד כמה שניתן.
אחריות המנהלים בימים אלה, לנצח על חלקם בקונצרט הארגוני, בטווח הקצר ובטווח הארוך – – תפעול ההווה באופן מיטבי, לצד שמירה ואף מיקסום הפוטנציאל העתידי הגלום בארגון, לאור האילוצים והנסיבות.בימים אלה מנהלים עושים כל שניתן כדי לשמר את הקיים במטרה לשמור עד כמה שניתן על רצף של עבודה אפקטיבית, המניבה עסקים ותזרים
מצד אחד, ולהיערך לקראת חזרה לשגרה, מצד שני.להלן מס' נקודות להמשך קיום שגרה ניהולית המבוססת בעיקר על תקשורת ושמירה על קשר ב-4 ערוצים:
- עם העובדים – קבוצה זו מתחלקת בימים אלה ל-3: (1) עובדים העובדים במשרדי החברה (2) עובדים מהבית (3) עובדים בחל״ת.
- אם הארגון כולו בחל"ת מומלץ לשמור על
קשר רציף עם העובדים — להתכתב, להתקשר ואפילו להיפגש ווירטואלית. עם כולם. לברר מה
שלומם? האם מישהו חלה או נקלע לקושי מיוחד (אישי / כלכלי וכו')? האם מישהו זקוק
לעזרה? - אם לארגון שגרת עבודה מסוימת – חשוב לשמור על רציפות התקשורת בין העובדים כבימי שגרה (בתוך הצוות, בין הצוותים ובין ההנהלה), למרות האתגר של הריחוק הפיזי בין העובדים מהבית לנוכחים במשרדים. נציין כי חשוב לשמור על קשר גם עם העובדים הנמצאים בחל"ת, הם בהחלט ישמחו להתעדכן בקורה בחברה.
- במקביל, מומלץ לנהל את מצבת העובדים בשני אופנים: (1) להתארגן בעוד מועד להגדרת מספרי 2 == מחליפים לעובדים שהוגדרו כחיוניים. (2) להיות עם אצבע על הדופק לגבי מצבת העובדים הנוכחית ולהגדיר מדיניות לניהולה בעת המשבר – האם מצבת העובדים כיום מספיקה לפעילות הנדרשת? איך נערכים לתפעול הארגון אל מול מגמות המשבר — החמרת המשבר אל מול חזרה מדורגת לשיגרה.
- אם הארגון כולו בחל"ת מומלץ לשמור על
- עם המנהלים הבכירים – מקפידים לשמור על שיגרה ניהולית ע"י:
- תעדוף הפעילויות – במה נכון להתמקד בשגרת המשבר ובמה לא.
- פגישות 1:1 אחת לשבוע / שבועיים לסנכרון, מעקב ומה נשמע.
- פגישות צוות הנהלה, עד כמה שרלוונטי ולפי התפתחות המשבר.
- מעקב שוטף אחר מדדי חיוניות בתחומים כגון: כספים, מכירות, גביה ורכש.
- עם לקוחות – שומרים על קשר בעיקר עם לקוחות אסטרטגיים (=VIP) וכן רצוי גם עם מי שסגר הזמנה עתידית, כדי לוודא שאכן תתממש.
- עם ספקי ליבה – מעבר לנדרש בתקופה זו של המשבר להמשך הפעילות השוטפת של הארגון, מומלץ לבדוק מדי פעם ולוודא כי ביום שאחרי, אכן נוכל לשוב לשגרת עבודה משותפת.
בימים אלה, התפקיד שלכם – המנהלים –להיות המצפן ולהראות את הדרך —להנהיג את הארגון באופן איתן על אף מצב העמימות וחוסר הודאות —ולהמשיך לנהל את העסק כי יש מחר. היו מנהיגים —המצטיינים בדוגמא אישית תוך אחריות גם לטווח הארוך, לצד שמירה על קשר ותקשורת ואם ניתן גם על שגרת עבודה .קשה ככל שיהיה, בסופו של דבר להבות המשבר ידעכו. מצב הארגון שלכם יהיה בגלל מה שתשכילו לעשות וביכולת שלכם להתנהל באופן נבון –הן בציר ניהול המשבר והן בציר ניהול של שגרה. המצב המשברי הוא בהחלט מפחיד, מאתגר ולא נעים. אבל במרחק הזמן מאמינה שנוכל לראות משהו שכבר כיום נותן אותותיו –יש דברים שיראו טוב יותר מאשר בעבר.
*** קישור לכל הפוסטים של נוגט אסטרטגיות בנושא: משבר נגיף הקורונה
שנדע ימים טובים מאלה, בריאות ובשורות טובות.
אני מזמינה אתכם להיעזר בניסיון העשיר של נוגט אסטרטגיות
ולעבור יחדו את התקופה המאתגרת הזו, ביעילות ואפקטיביות,
מתוך צמיחה ופיתוח הזדמנויות, חיזוק העוצמות ומיקוד.